Ska börja med att säga att jag inte har någon som helst utbildning inom elektrikeryrket.

Jag trodde i min enfald att jag skulle utan att läsa på kunna ersätta mina befintliga fysiska dimmrar ("eljo trend") med monostabila brytare och fibaro fdg211 rakt av. Det tror jag funkar ganska bra i de flesta situationer förutom de just jag tänkt mig.

Mitt problem är att jag har ganska många rum med olika varianter av trappkoppling. Exempelvis hall och kök kan tändas/släckas via tre respektive två brytare (varav en av dessa tre eller två är en fysisk dimmer). Det verkar inte lika enkelt att bara "byta rakt av" och eventuellt måste man tänka liter annorlunda mot "normalt"
Hur ska jag tänka i dessa situationer?
Ge upp och inkalla någon med erfarenhet? :)

Har du ingen aning om hur en trappkoppling med kors inblandad funkar och hur du ska ändra om trådarna för att få ett fungerande monostabilt system med återfjädrande knapp. Då ska du kika med en elektriker som hjälper dig, du behöver troligen dra om lite tråd för att inte blanda in en massa olika färger som fas L. I teorin är det enkelt men i praktiken måste man förstå hur det funkar.

Kort beskrivning.
Varje brytare ska ha fas. Sen från varje brytare går det ut en styrtråd som kopplas ihop med alla de andra brytarnas styrtråd. Den ska sen in på din dimmers S1. Ut från dimmerns O ska du sen koppla till din lampa (detta är tändtråden som troligen går ut från din dimmer idag, men kan lika gärna vara i andra ändan på första trappbrytaren).

• Gilla
igu
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Det är så jag har förstått det också. Jag har koll på hur trappkoppling med kors bör fungera men mitt problem uppkommer när jag på pappret ska rita om till monostabila brytare samtidigt som den faktiska installationen skiljer sig från hur elen ska vara dragen enligt relationsritningen. När verkligheten är för långt från ritning blir det svårt för en som mestadels har teoretisk kunskap och någon med praktisk kunskap får komma och hjälpa en på traven.

Man ska veta sina egna begränsningar :)

Jag tar och ändrar enligt din instruktion när jag väl fått koll på vad hur det verkligen är kopplat idag. Tack för hjälpen.

Du behöver inte tänka på att använda SX, det är samma punkt som L. Om det kan förenkla ditt tankesätt.

• Gilla
igu
  • Laddar…
Hej,
Ännu en fråga från en newbie...
Jag ska koppla in en FGD211 med en Eljo Trend trapp (ej kron) för att styra 6 halogenspottar.
I andra dosan sitter en vanlig dimmer.
Blir inte klok på hur jag ska ansluta kablarna i bilden nedan, tacksam för lite hjälp.
Två bruna sitter på N och S och de vita på ovansidan, den till höger är väl L.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N och S har inte med brytaren att göra. Det är märkningen av produkten i sig.
De bruna sitter på L om du ser den svarta beskrivningen och de 2 vita är mellantrådar som pratar med din nuvarande dimmer.
Har du inte koll på hur sådan styrning är uppbyggd bör du fråga en elektriker, Tänk på att om du gör fel kan brand uppstå.

Tack för info, det får bli en elektriker för detta.

• Gilla
power650
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.