Bahco har annars det du söker, säljer dom ofta till folks som skruvar VAG-bilar...

Det är inte alla 12-k hylsor som passar på navmuttrarna på dessa bilar.
 
BigR
Jösses skalman. 2.5m förlängning blir väl runt 2000nm om man bara sätter sig på skaftet? Vad skruvade du?
 
P-plats skrev:
Bahco har annars det du söker, säljer dom ofta till folks som skruvar VAG-bilar...

Det är inte alla 12-k hylsor som passar på navmuttrarna på dessa bilar.
Förklara
 
P
Nimajneb skrev:
Skulle behöva hitta en 36mm hylsa som passar på ett 1/2" spärrskaft. Verkar som 1/2" slutar vid 32mm.
Eller finns det någon adapter så att jag kan sätta på en 3/4" hylsa?
Fråga: Varför vill du sätta hylsan på ett 1/2" skaft? Ett billigt 3/4"-skaft kanske vore något?
 
Elkludde skrev:
Förklara
Kunder kommer in och säger att deras hylsor inte passar men Bahcos har visat sig passa...
Tror det har något med rundningen på hörnen i hylsa mot hur muttern är utformad.
Finns säkert många fler fabrikat som fungerar och jag vet inte hur stort problemet är MEN jag har stött på det flera gånger.
 
plager skrev:
Fråga: Varför vill du sätta hylsan på ett 1/2" skaft? Ett billigt 3/4"-skaft kanske vore något?
Den behöver passa på min 1/2" momentnyckel. Att skaffa en 3/4" momentnyckel är inget jag vill lägga pengar på.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Den behöver passa på min 1/2" momentnyckel. Att skaffa en 3/4" momentnyckel är inget jag vill lägga pengar på.
Förlängare och adaptrar mellan momentnyckeln och hylsan kan påverka momentet.
Har man inte allt för snäva toleranser så är det säkert inga problem at ha en adapter mellan en 1/2" momentnyckel och en 3/4" hylsa MEN det är något man bör ha i bakhuvudet om det är riktigt noga med uppnå rätt moment.
 
P-plats skrev:
Kunder kommer in och säger att deras hylsor inte passar men Bahcos har visat sig passa...
Tror det har något med rundningen på hörnen i hylsa mot hur muttern är utformad.
Finns säkert många fler fabrikat som fungerar och jag vet inte hur stort problemet är MEN jag har stött på det flera gånger.
Det är nog fel på muttrarna
 
P-plats skrev:
Förlängare och adaptrar mellan momentnyckeln och hylsan kan påverka momentet.
Har man inte allt för snäva toleranser så är det säkert inga problem at ha en adapter mellan en 1/2" momentnyckel och en 3/4" hylsa MEN det är något man bör ha i bakhuvudet om det är riktigt noga med uppnå rätt moment.
Jag har hör det förut men inte förstått var den kraften skulle ta vägen som gör att toleransen skulle öka.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Det är nog fel på muttrarna
Är nog så att biltillverkare utformar sina detaljer för att man inte ska kunna skruva själv utan lämna in den till deras egna verkstäder...


Nimajneb skrev:
Jag har hör det förut men inte förstått var den kraften skulle ta vägen som gör att toleransen skulle öka.
Glappar det i lederna mellan dom olika delarna så kan det ju säker påverka men om det blir något problem i praktiken är ju en annan sak.
Skulle tro att felmarginalen som beror på vem och hur momentyckeln används är större...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag har hör det förut men inte förstått var den kraften skulle ta vägen som gör att toleransen skulle öka.
När man drar något med ett lite högre moment och har förlängare och adaptrar mellan så går det åt en del moment att 'vrida' förlängaren kring sin egen axel så att den fjädrar, vilket resulterar i att momentet på själva muttern är lägre än inställt moment på momentnyckeln.
Så går det till som jag tänker i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P-plats skrev:
Kunder kommer in och säger att deras hylsor inte passar men Bahcos har visat sig passa...
Tror det har något med rundningen på hörnen i hylsa mot hur muttern är utformad.
Finns säkert många fler fabrikat som fungerar och jag vet inte hur stort problemet är MEN jag har stött på det flera gånger.
Rundningarna på kanterna i hylsan är resterna av ett gammalt "Snap-On" patent, man skonar kanterna på muttrarna och lägger kraften en bit in från kanten och minimerar risken av runddragna muttrar/bultskallar, det kan upplevas som att hylsorna inte passar, men är i själva verket en förbättring.

Sen finns det hylsor som är tolvkantiga invändigt, använd ALDRIG dessa till muttermaskinen då de inte är avsedda för detta, de kan explodera (Kom nu inte med något amatörsnack om att jag brukar göra så, det funkar för mig, det har aldrig hänt mig något), det är farligt som faen! Använd hylsor som är sexkantiga invändigt!

Momentnycklar används aldrig med förlängare, man får fel moment!
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Rundningarna på kanterna i hylsan är resterna av ett gammalt "Snap-On" patent, man skonar kanterna på muttrarna och lägger kraften en bit in från kanten och minimerar risken av runddragna muttrar/bultskallar, det kan upplevas som att hylsorna inte passar, men är i själva verket en förbättring.

Sen finns det hylsor som är tolvkantiga invändigt, använd ALDRIG dessa till muttermaskinen då de inte är avsedda för detta, de kan explodera (Kom nu inte med något amatörsnack om att jag brukar göra så, det funkar för mig, det har aldrig hänt mig något), det är farligt som faen! Använd hylsor som är sexkantiga invändigt!

Momentnycklar används aldrig med förlängare, man får fel moment!
Man använder inte mutterdragare till ett exakt moment förlängare kan ibland vara oundvikligt,men den skall vara så kort som möjligt
 
  • Gilla
KTM RTR och 1 till
  • Laddar…
P
Får jag gissa vad du ska göra? Dra en hjulcentrummutter?
 
TheStills skrev:
Får jag gissa vad du ska göra? Dra en hjulcentrummutter?
Topplock tex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.