iSnobben skrev:
Är det någon som vet vad man kan använda någon av de tre USB-portarna som det inte sitter ett minne i till?

Nej det går inte då OSet är låst och inte går in och pilla i.
 
iSnobben skrev:
Nu har jag nog fått till mina tändningar och släckningar vid lite bättre tidpunkter hoppas jag. :)

Till nästa fråga:

Jag vill styra en Wall plug i garaget som ska sköta motorvärmaren. Jag vill att den ska fungera på följande sätt. Titta i en gcal kalender om det finns några händelser där och sedan starta motorvärmaren på följande sätt, +10-0 1h före avfärd, 0--5 1,5h i förväg, -5--10 2h i förväg, -10--15 2,5h i förväg och -15 eller kallare 3h i förväg. Jag vill använda mig av temperaturen som finns angiven i HC2 då jag inte har någon termometer än.

Hur får jag till detta? Hur får jag in kalendrar i HC2?

Ursäkta alla mina nybörjarfrågor :)

Kan man förresten göra en virtuell knapp som tänder eller släcker alla lampor i huset? Tänker att man kanske vill kunna tända och släcka allt i diverse scener och för att slippa uppdatera alla scener så fort man skaffar fler lampor så skulle jag vilja samla alla på ett ställe. Det kanske är en scen jag ska göra på något sätt och inte en virtuell brytare?
Dett är lättare du frågar om i zwaveforum.se då det finns ganska mycket bra folk på lua där, tex jompa68
 
Henke-el skrev:
Nej det går inte då OSet är låst och inte går in och pilla i.
Då undrar man ju varför dom har klämt dit fyra stycken. Något måste de ju ha tänkt att man ska använda det till i framtiden.
 
iSnobben skrev:
Då undrar man ju varför dom har klämt dit fyra stycken. Något måste de ju ha tänkt att man ska använda det till i framtiden.
Jo det är sant, hade varit nice att kunna plugga in tex webcamera. Kanske skulle gå att kunna få spänningsmatning från dem och driva tex fibaros lilla universalsensor. Men är bara 5V ut på dem antar jag.
 
Jag tänkte kolla om det finns några roliga virtuella enheter man kan skapa som inte kräver andra z-waveenheter. Skapade med hjälp av en guide på z-waveforum en virtuell enhet som visar när solen går upp och ner. Har försökt att fixa en som visar batteristatus på mina brandvarnare men ingen framgång där än så länge. Så ni som kan kanske vill dela med er av vad ni har skapat. Såg också att man kan exportera virtuella enheter, betyder det att man kan dela med sig av dessa till andra användare?
 
Jag är för övrigt väldigt nöjd med mitt val av controller. Inte minst när man läser om alla problem som verkar finnas på hårdvaran när det gäller Zipabox som var den controllern jag hade som alternativ. Saknar inte mina Nexapluggar om jag säger så :)
 
Jag läste någonstans om att nätverkskabeln som följer med till HC2:an är av riktigt dålig kvalité. Jag har själv tyckt att responsen har varit lite seg och att gränssnittet inte alltid har laddat som det ska. Jag var därför och inhandlade mig en CAT6-kabel idag och jäklar vilken skillnad det blev iaf när man kör lokalt. Kör trådlöst via datorn mot en Airport Extreme och kabel därifrån till HC2 och skillnaden är klart märkbar får jag lov att säga. Kan dock inte bevisa det på något sätt tyvärr.
 
iSnobben skrev:
Måste man inte ha Ethernet? Jag har bara köpt fibaropuckar som det är nu.
Man behöver faktiskt inte ha Ethernet när man inkluderar enheter om man använder sig av knappen på baksidan av HC2:an.
 
extreeem skrev:
Man behöver faktiskt inte ha Ethernet när man inkluderar enheter om man använder sig av knappen på baksidan av HC2:an.
Tack den infon kan bu faktiskt komma till användning om man inte får räckvidd till garaget.
 
Står i startgroparna för att beställa en HC2 och en massa godsaker och undrar om det är någon som kör styrning av vattenburen golvvärme från sin HC2? Har Uponor med en slinga per rum och en ventil per slinga så teoretiskt så borde det ju funka att byta ut den manuella ventilen mot någon slags z-wave kompatibel ventil. Någon med bra idéer?
 
  • Gilla
Roblarsson
  • Laddar…
Inget svar, zee, men jag är även jag lite nyfiken på det. Risken är väl att det blir på tok för dyrt i förhållande på vad man får ut av det.
 
Har googlat lite och hittade den här via en norsk sida: http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=1665&highlight=underfloor+heating
Där visas en liknande golvvärmecentral som jag har.

Den estniska sajten verkar ha en snygg lösning för precis det jag vill göra men jag hittar inga artikelnummer på grejorna så jag kan hitta dem i Sverige. http://www.indome.ee/en/kodu-juhtimine/kuttesusteemi-juhtimine/
7140-14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får kontakta dem direkt.
 
En fråga nån som testat Danfoss living connect med firmware 3.04? Är nyfiken om det går att få det att spela med HC2 har förstått att 2,51 skall funka men efter det är det stop.
 
iSnobben skrev:
Då undrar man ju varför dom har klämt dit fyra stycken. Något måste de ju ha tänkt att man ska använda det till i framtiden.
Tja mängden usb portar och audio in och ut beror nog mest på att det är som jag förstått det ett standardmoderkort som dom sen klämt på ett styrkort för Z-wave.
Skruvar du bort den lilla aluminium brickan på baksidan så hittar du ju en vga port som du kan koppla på en skärm och sen ser du den boota upp med Linux.
Är förvånad att jag inte läst nån som försökt knäckt den sen lekt lite. Det borde ju öppna upp en hel del.
 
Zee skrev:
Står i startgroparna för att beställa en HC2 och en massa godsaker och undrar om det är någon som kör styrning av vattenburen golvvärme från sin HC2? Har Uponor med en slinga per rum och en ventil per slinga så teoretiskt så borde det ju funka att byta ut den manuella ventilen mot någon slags z-wave kompatibel ventil. Någon med bra idéer?
dhanjel skrev:
Inget svar, zee, men jag är även jag lite nyfiken på det. Risken är väl att det blir på tok för dyrt i förhållande på vad man får ut av det.
Hmmm kanske inte den lösningen ni är helt ute efter men jag har tagit hem en Danfoss EV220B magnetventil som är NO (normally open) Den hade jag tänkt sätta på inkommande vattenledning sen koppla den till en Fibaro wall plug så om en av läckage sensorerna larmar då slår den på wall pluggen som då stänger av inkommande vatten :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.