@Qunaki
Jäklar :D Tack så mycket, underbart att se dscServer. Har inte någon GSM modul idag men har funderat länge men tyckt att de är dyra. Detta blir att testa :)

@Andper
Jag köpte mitt EVL-3 hos http://www.alarmsystemstore.com/, där jag även köpte larmet hos en gång i tiden.
 
@jocke4u
Nu ger jag inga garantier. Men jag mailade Mike P om varför funktionen inte fanns, och hans svar var att det redan fanns som backup. Fördelen är nog att man även kan påverka att få en funktion, vilket knappast går med de stora.
Själv skulle jag krängt min gamla lur på tradera, tur jag inte hann - nu får den bli min GSM-backup (jag vet ju dess skick). Har precis beställ larm (från samma ställe), så du kommer att veta hur det fungerar bättre än jag.
Tack själv, för dej kan jag ju plåga senare... ;-)

@Andper
Eyez-on egna sida är dyrare än på andra ställen. Kolla ebay etc, tyvärr blir frakten ofta dyr (+ tull, moms och postens dyra hundring). Finns även i Sverige, jag har sett en tråd om det här 1250:- (lämpligt om man har bråttom, svensk support och garantier), det kan bli nästan samma pris om det bara är den man skall ha.
 
@Andper mfl

Jag kör en EVL3a till mitt PC1864. Det lilla webgränssnittet till mobilen har förbättringsmöjligheter, men det funkar fint för mina behov. Att det dessutom inte är en "app" knutet till en viss mobiltillverkare känns väldigt bra för mig. Har windows phone och lite andra sätt att komma åt applikationen på som inte inbegriper IOS eller Android.

Du kan läsa om mitt exempel här:
http://www.byggahus.se/forum/villal...tion-med-z-wave-och-en-vera3.html#post1939282

//mtq
 
Det kanske redan är avhandlat tidigare men jag hittar inget.

Hur låg last klarar fibarodimmern med LED?
Har en 1,2w i ett fönster. Läser lite olika uppgifter på olika ställen. 0,5w eller 3w är det jag hittat.

Någon som kan hänvisa till pålitliga uppgifter?

/K
 
Varför ens dimmra så små laster?

Problemet vi med husautomation kommer att få i framtiden är att vi förbrukar än andra mer tack vare all förbrukning som går åt till själva styrningen :)
Jag har då inte bygg mytt z-wave för att minska förbrukningen (och tjäna pengar). Som man ser i reklamen att man kan spara ström, så kommer investeringen inte att göra att man går plus på den sidan. Givetvis ser jag ju andra plus.
 
  • Gilla
fubar och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Ny här på forumet och vet inte ifall detta är besvarat.
Har inhandlat Vera Lite och är hittills väldigt nöjd.
Använder den i nuläget enbart till larmsensorer (Philio 4 in one) och ljus (Fibaro smartplug).
Larmsensorerna triggas av temp, ljus, door, och motion. Veran kan inte skilja på door och motion, men detta ska enligt säljaren lösas i kommande uppdatering. Har mailat MiCasaVerde om detta utan svar. Vet någon när uppdateringen kommer?
Nästa problem jag har är Notification till mobilen. Jag har angett mitt mobilnummer på korrekt sätt (+46733........osv). mobilnumret ska valideras genom en kod man får sänt. Får aldrig någon kod trots upprepade försök med resend kod. Någonsom vet vad jag gör för fel?
Har sjukt mycket frågor så lär väl återkomma i ämnet =)
/Andreas
 
Adamski74 skrev:
Hej. Ny på forumet och nybörjare inom automation. Vi ska flytta till hus i april och nu tänkte jag passa på att börja leka med hemautomation "på riktigt". I lägenheten använde jag en tellstick net, några nexa-pluggar samt ett par temp- och luftfuktighetssensorer från oregon.

Jag har börjat läsa hela denna tråden noggrant från början och är uppe på sådär sida nr 10.
Kan man få ställa en fråga utan att ha läst resterande 300 sidor? ;)

Tråden börjar ju 2012 så det har säkert hänt en del på marknaden. Är Vera fortfarande en bra central? Eller är det Home Center 2 som är bästa valet idag? Jag tänkte styra belysning av olika slag, hålla koll på temp och fukt på några ställen och kanske experimentera med mina Sonos-prylar. Dessutom så ska ett larm + kameraövervakning installeras, så detta vill man också få in i systemet. Vera lockar stort med priset, för 2000 kr får man ett startpaket med centralen och två pluggar från Fibaro. Med det priset skulle jag kunna börja leka med detta innan vi ens ha flyttat :D
Hej.
Jag är också helt ny inom automation, men valde Vera Lite mycket på grund av priset i förhållande till vad man kan göra.
Använder den i första hand som hemlarm med Philio 4 in one Multisensor. Veran har dock svårt att skilja på door och motion men ska lösas i kommande uppdatering. Larmet triggas ju ändå fastän man inte ser vad det va som utlöste.
 
anden1978 skrev:
Hej.
Jag är också helt ny inom automation, men valde Vera Lite mycket på grund av priset i förhållande till vad man kan göra.
Använder den i första hand som hemlarm med Philio 4 in one Multisensor. Veran har dock svårt att skilja på door och motion men ska lösas i kommande uppdatering. Larmet triggas ju ändå fastän man inte ser vad det va som utlöste.
Nu blev det en Vera 3 + lite tillbehör via samköpstråden. Kunde inte låta bli alla dessa roliga plugins som finns att utforska till veran :) Sedan fick jag se att det faktiskt finns fina appar till plattor och mobiler att styra veran med, tex AutHomationHD. Att gränssnittet på datorn inte är något vidare gör inte så mycket.
 
  • Gilla
4integration och 2 till
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Tyvärr saknas det (enligt mig) ett snyggt tablet-gränssnitt till vera och android (jag tänker då inte på UI5 utan det man vill se på väggen). Visst är vera öppet och visst kan jag med dataMine och NorthQ (precis installerat) få grafer och kWh, men jag vill ju ha det snyggt presenterat på väggen - överskådligt och anpassningsbart (och helst slippa ruttna äpplen - tänkte på MS nya kampanj om att byta in iPhone 4or mot en Lumia i USA, men hittade inte bilden).

Har du utvärderat ImperiHome?
Stöd för DataMine och mycket annat som passar på vägg.
imperihome.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nybygget18 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset om imperihome, precis vad jag saknat. Riktigt snyggt, synd att det inte finns till iOSiOS
 
Nybygget18 skrev:
Tack för tipset om imperihome, precis vad jag saknat. Riktigt snyggt, synd att det inte finns till iOSiOS
Till iOS har du HomeWave. Med Homewave har du mycket stor frihet att skapa dina egna dashboards (sidor). Bildgoogla så får du många exempel. Här är ett:

hamewave.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo home wave funkar ok om man lägger ned lite tid, men imperi home imponerar out of the Box, och stödet för datamine är riktigt trevligt
 
Nybygget18 skrev:
Jo home wave funkar ok om man lägger ned lite tid, men imperi home imponerar out of the Box, och stödet för datamine är riktigt trevligt
Håller med dig att ImperiHome är väldigt lätt att komma loss med. Jag har normalt iOS, men de är för dyra att hänga på väggar. Därför passar det väldigt bra med billiga Androidplattor och ImperiHome. Om du tänker efter så vill du troligen ha fasta plattor och inte iOS som du samtidigt vill använda till annat.

För övrigt kan jag meddela att utvecklarna till ImperiHome är riktigt snabba på svara och ta åt sig utvecklingsförslag. De släpper kontinuerligt nya funktioner. Kan varmt rekommendera att uppgradera till Pro.

/J
 
Hej igen,
ImperiHome (Andriod) har dessutom en Plugin till Vera. Denna Plugin möjliggör Text-To-Speech till anslutna ImperiHome-enheter (läs plattor/mobiler). Går även att bl a skifta en Dashbord (vy) till önskad via Vera. Mycket användbart.
I mitt fall behöver jag inte längre klämma in all info på en Dashboard, utan kan låta Veran skifta till rätt Dashboard vid händelse. Dessutom behöver jag inte investera i en Sonos-lösning för att få text uppläst vid händelser (ringklocka etc).

Testa om ni inte redan har gjort detta. Jag har utvärderat många appar och denna är i mitt tycke den hetaste just nu till Android.

/J
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
erikssonjorgen skrev:
Till iOS har du HomeWave. Med Homewave har du mycket stor frihet att skapa dina egna dashboards (sidor). Bildgoogla så får du många exempel. Här är ett:

[bild]
OkFörsöker hänga med här...
Jag har iphone och kör Vera Lights Vera mobile. Är homewave bättre för ändamålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.