@Nybygget18
När jag testade så fick jag stänga av GW för den har extern antenn och ganska stark mottagare. Sen med relänoden igång så rensade jag EEPROM på sensorn och då hittade den relänoden och sparade denna. Sedan efter ett tag ramlade den tillbaka till GW...
 
Funkade när jag tog ur gw.messageAvailable ur if-satsen, i relänoden.
 
@Nybygget
Vad vill du göra? För att en relänod skall skicka vidare/reläa andra sensorers meddelanden krävs att messageAvailable anropas kontinuerligt. Det är där den hanteringen sker.

Jag kan dock inte säga att har hårdtestat relä-hanteringen i sista beta-versionen. Är det något som upplevs att det inte fungerar?
 
Hej, var nog bara jag som missförstod ditt exempel lite. Jag har en Dhtsensor som jag vill använda som relänod.
Jag testade att kopiera in koden från ditt relä exempel.

{
if (gw.messageAvailable()) {
// Incoming message for this node...
}


Det funkade inte, förstår inte riktigt varför if satsen ligger där, så jag tog bort if satsen:

gw.messageAvailable();


Efter detta verkar relämeddelanden skickas, och relänoden visas som parent node i veran.
 
Jag hade ett 'hål' i rapportering av mätdata på 6 timmar idag. Elmätarsensorn räknar ju på själv men det ser ju tråkigt ut i kurvorna i datamine. Jag fick sätta ihop en relänod och stoppa in halvvägs... Nu kommer rapporterna som dom skall. En sändning varje 20 sekunder och kurvorna blir fina igen.
 
@Clabbefix
Bra. Jag har ingen fast installerad relänod här ännu (alla meddelande når fram till gw) så feedback på dina långtidstester uppskattas.
 
OpiMaza skrev:
Snyggt, vad är det för typ av låda
Jag vet inte vilket fabrikat det är men det är en vanlig utanpåliggande kulodosa. Typ 60x100mm. Ja ska se om jag kan spåra ett fabrikat vid nästa inköpstillfälle.
 
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
@pixipixiL
Dom var inte dumma, skall jag definitivt fundera på :)
 
  • Gilla
pixipixiL
  • Laddar…
Min veralite har spontan bootat om en gång om dan de senaste två dagarna...
Det är inte bra för då tappar den bort gatewayen på ttyUSB1.
RFXCOM på ttyUSB0 hittar den dock.
Som tur är så kom det en ethernet adapter med posten idag så jag hoppas att om jag kopplar in GW via ethernet så löser det mina problem.
 
Jag har byggt ett litet interface till mitt larm som känner av två utgångar:
X= Pålarmat
Y= Larm

Larmets 12volts utgångar är kopplad via en optopkopplare till arduinons ingångar.
Helst vill jag detta kommer upp som en security device i verkan.
När jag använder s_motion så ändras enheten till triggered men återgår ju till normalläge efter stund.

Finns det någon inställning som gör att den håller triggered tills ett nytt meddelande kommer, eller finns det någon annan sensortyp som fungerar till detta?
 
@Nybygget
Tror det är ditt larm som återgår till "normalläge" efter en stund. Veran har (vad jag vet) ingen egen timeout som sköter detta. Om du kollar i din sensor-logg kommer du nog se att den skickar en "normal"-signal..
 
  • Gilla
Nybygget18
  • Laddar…
Det är nog antagligen min kodning som felar, testar mot ett 12v nätagg just nu,
Vad är rätt meddelande att skicka till veran för att sätta tripped/av på?
Nu har jag detta, är det fel??

på gw.sendVariable(CHILD_ID, V_TRIPPED, 1)
av gw.sendVariable(CHILD_ID, V_TRIPPED, 0)
 
Det ser helt rätt ut.. Men jag tror att det är du som skickar tripped=0 till veran efter en stund... Veran kommer inte själv få för sig att "un-trippa"
 
  • Gilla
Nybygget18
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.