9 247 läst · 43 svar
9k läst
43 svar
Val av värmesystem till nybygge sluttningshus
Det hamnar nog över bergvärme. En borra samt liten bergvärme vp blir inte så mycket dyrare än en flvp om man tänker sig tex Nibe 750 men sen med bergvärme så tillkommer vent. Vilket effekt behov har huset vid dut. Ska man ha frikyla brukar man köra det med fläkt konvektorer inte via vent vent då finns stor risk för kondens. .
Jag tror det är ekonomiskast att satsa på ETT system, och inte en kombination typ vp/sol/ved. Det är inte bara investeringskostnaden som drar iväg. Du riskerar också att få lägga mer tid och pengar på underhåll, och det kan bli problem att få systemen att funka ihop bra.
Smurfen:smurfen72 skrev:Det hamnar nog över bergvärme. En borra samt liten bergvärme vp blir inte så mycket dyrare än en flvp om man tänker sig tex Nibe 750 men sen med bergvärme så tillkommer vent. Vilket effekt behov har huset vid dut. Ska man ha frikyla brukar man köra det med fläkt konvektorer inte via vent vent då finns stor risk för kondens. .
En NIBE F750 FLVP finns att få tag i för ca 66 000kr plus installation om man tex kollar prisjakt. Rördragning för ventilation blir ju samtidigt en väldigt liten kostnad i ett nybygge. Jag gissar på att man landar på minst 110 000kr för bergvärme? Plus ett FTX aggregatet.. nog blir det nästan dubbelt upp jämfört FLVP.
Samtidigt är ju huset nytt nu och väldigt bra isolerat överallt, 2-plan, så en FLVP lär klara av huset rätt bra trots att det är nästan 200kvm stort.
Ja så är det nog allt.pelpet skrev:
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
Gå in på www.svenskkylservice.se
NIBE 1226-6 87 tusen och 1226-8 91 tusen med hål och montering. Hemsidan säger att dom installerar i hela Sverige. De flesta stoppar väl in 1245 men 1226 är ju absolut ingen dålig pump.
Sedan är det väl ändå bra med FTX i ett nybygge? Jag tror att när man säljer är det vad folk förväntar sig i ett nytt hus. Men jag vet inte om BV går att räkna hem i ett nyare hus, beror på hur mycket det drar. BV har ju fördelen att det passar bra med golvvärme och även om man använder mycket varmvatten blir kostnaden rimlig.
Kanske bättre att hoppa över kaminen och lägga pengarna på BV om nu budgeten är tajt?
NIBE 1226-6 87 tusen och 1226-8 91 tusen med hål och montering. Hemsidan säger att dom installerar i hela Sverige. De flesta stoppar väl in 1245 men 1226 är ju absolut ingen dålig pump.
Sedan är det väl ändå bra med FTX i ett nybygge? Jag tror att när man säljer är det vad folk förväntar sig i ett nytt hus. Men jag vet inte om BV går att räkna hem i ett nyare hus, beror på hur mycket det drar. BV har ju fördelen att det passar bra med golvvärme och även om man använder mycket varmvatten blir kostnaden rimlig.
Kanske bättre att hoppa över kaminen och lägga pengarna på BV om nu budgeten är tajt?
Redigerat:
Pris skillnaden mellan en 1226 6kw eller ev en Bosch vp som brukar vara billig jämfört med en Nibe 750 monterad och klar blir nog inte så stor men som jag skrev så tillkommer vent och då har jag inte räknad med den förväntade längre livslängden på en berg vp och en borra som håller i evigheter. En Flm går på ca 15000 kr + montering men jag skulle välja ftx även om det kostar lite extra hur som helst tycker jag det är en stor fördel att separera vent och värme finns många som har problem med kalldrag från väggventiler och sänker man frånluften så funkar det inte med flvp.
Har priset generellt fallit på bergvärme? Jag hade för mig att man fick räkna på 120 - 150k som standardpris för bergvärme men jag har sett flera exempel på bergvärme under 100k på senare tid. Bosch verkar ju vara på väg in på marknaden, och då i den nedre prisskalan också.
Tror inte priset sjunkit mycket men till en nytt hus behövs inte mycket borra och det räcker med en liten vp och då blir priset rätt. Gissar att priserna ovan är lite lockpris och att det blir lite dyrare i många fall när man väljer att borra djupare men det är ju inget som krävs även om många väljer det och jämfört med en flvp kommer ju bergvärmen funka bra även med en underdimensionerad borra.
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
6kW exakt! Jag pratade i veckan med Kylservice och teknikern sa 30W/kvm för nya hus och 50 för gamla, gälller alltså uppvärmda kvadratmetrar. Så du borde hamna på 6kW...Sedan uppvärmt garage, pool, växthus, glaskupol för observatoriet på taket drar ju mer men snacka med teknikern om sådana extra saker.
Tack!Anders_Nilsson skrev:6kW exakt! Jag pratade i veckan med Kylservice och teknikern sa 30W/kvm för nya hus och 50 för gamla, gälller alltså uppvärmda kvadratmetrar. Så du borde hamna på 6kW...Sedan uppvärmt garage, pool, växthus, glaskupol för observatoriet på taket drar ju mer men snacka med teknikern om sådana extra saker.
Jag är ingen expert på Nibes bergvärmepumpar men är det inte så att 1226 är den absolut enklaste pumpen med On/Off styrning av kompressorn jämfört med 750n som har en inverterstyrd kompressor.smurfen72 skrev:
Värt att tänka på om man skall jämföra.
Är allting riktigt gjort så kommer bergvärmepumpen (1226) förmodligen inte vara effektivare på årsbasis, skulle den ändå vara det så är det en liten skillnad.
Ett FTX aggregat drar ju också ström.
Fast 1226 är en enklare modell än 1245 som jag skulle valt går det inte att jämföra med en 750 som endast har frånluften som energikälla. En berg vp inverter ger ungefär samma cop som en on/off fördelen är att det är lättare att dimensionera.