57 904 läst · 348 svar
58k läst
348 svar
Dra in fiber eller ej?
Säljarna här drog också det där med kraftigt sänkt huspris när "alla andra" har, "måste ha" och tillfälligt erbjudande. Kanske är jag bakåtsträvare med för stor förhoppning om framtidens erbjudanden men jag tackade nej av följande orsaker: har inget behov nu som motiverar 25000 och eget grävarbete på tomten, bor i tätort, på stadsnätets hemsida kunde man se gata för gata vilka som anmält sig och "alla andra" visade sig beroende på gata vara 15-25% som anmälde sitt intresse. Det företag som tycker man nått sina mål att betala investeringarna med 15-25% anslutning tror jag får byta företagsledningen och gå igång med fler kampanjer om inte något annat företag ska dyka upp och försöka ta kvarvarande 75-85%.
Välj självklart fiber! Allt kommer gå via nätet, du behöver snart internetuppkoppling till tandborsten... För några år sen hade folk skrattat om man sagt att man behövde nåt häftigare än 56kb uppkoppling... Things changes.
Uttryckte mig en aning slarvigt när jag skrev att förutsättningarna och därmed priset om fem–tio år är svårbedömt. De fysiska förutsättningarna är givetvis desamma, jag tänker mer på utbud och efterfrågan och annat som kan påverka möjligheten att pressa priset uppåt eller nedåt.
Som flera här har påpekat är det förstås viktigt att kunna välja operatör – hade vi inte kunnat det skulle jag aldrig i livet ansluta mig. (Däremot skulle jag gärna binda mig till en operatör i ett par år mot en lägre installationskostnad.)
Har ingen aning om hur många som vill ansluta sig, men om inte minst 60 % av hushållen gör det så blir det ingen fiber, för då tycker Telia att det blir för dyrt eftersom det är en bit till närmsta basstation (om det nu heter så med fiber).
Som flera här har påpekat är det förstås viktigt att kunna välja operatör – hade vi inte kunnat det skulle jag aldrig i livet ansluta mig. (Däremot skulle jag gärna binda mig till en operatör i ett par år mot en lägre installationskostnad.)
Har ingen aning om hur många som vill ansluta sig, men om inte minst 60 % av hushållen gör det så blir det ingen fiber, för då tycker Telia att det blir för dyrt eftersom det är en bit till närmsta basstation (om det nu heter så med fiber).
Jag misstänker att routern bara klarar 802.11N (gäller bl.a. Telia Smart routern), Mac:en klarar antagligen 802.11AC, det gör antagligen även telefonen, men det kvittar om trådlösa enheterna klarar det när inte routern gör det.Hubbe2 skrev:Många frågor, en del grekiska för mig.
Router: vet ej, Teliainstallation gjord under December 2013, så jag hoppas jag fått det senaste...
Standarder: Kan inget sånt, tyvärr. Mätande dator är en MacBook air av senaste modell (köpt jan 2014.) Eller Samsung Galaxy S4, så inga gamla grejer.
Hus byggt av trä och gips.
Mätning görs sittande framför routern på undervåning, kanske 0,7m luft mellan. Mätning gjord på övervåning, ingen skillnad.
Krypterat med WPA-PSK.
Andra trådlösa i närhet: Ja massor, Telia gjorde gruppinstallation här så jag får in minst 20st andra nätverk.
Jag anser att hastigheten på 64-68 visserligen duger, men det är ju synd att det trådlösa äter så mycket hastighet.
Mätningarna gjorda med tv-box igång. (även med kabel)
Trä å gips har mindre dämpning än betong, men mer än luft. Det avstånd som du provat är väldigt kort, det kan t.o.m. vara för kort för att få bra signal.
Om det är orginalinställningen i Telia Smart routern så är det WPA2-PSK. Ju bättre krypterat ju mindre "ledig" bandbredd kvar till nyttotrafiken.
Ju fler trådlösa nät du kan "få in" ju större risk för krockar och sämre fart.
Om du vill få ut mer hastighet via trådlösa nätet så behöver du köpa en bättre router än den som Telia levererar. Eventuellt räcker det med att köpa en bättre trådlös accesspunkt och stänga av den i Teliaroutern, men en AP är nästan dyrare än en router.
Förresten ... installationen omfattar att de drar fibern till en punkt ett par meter in i huset ... därifrån blir det alltså vårt problem att få anslutningen vidare s.a.s. Är det realistiskt att dra kabel inne i huset? Hur? Vill inte ha något utanpåliggande tjafs ... Vad kan det tänkas kosta?
Det beror på hur huset är byggt, planlösning mm. Jag har dragit en del uppe på vinden och "droppar ner" rör/slang till rot-dosor, i källaren har jag dragit kanaler på vissa ställen.Modig skrev:
Nu glider du lite..lars_stefan_axelsson skrev:
Data caps på ADSL i USA ligger på typ 150 GB/månad, inte 2 GB. Även här i Sverige finns det i praktiken data caps även om dom inte är uttryckta i GB. Man får nämligen vanligen inte dela sin anslutning med grannar, och inte heller köra kommersiella web servers. Vad detta finstilta betyder är givetvis att man inte får lata ner nätet alltför mycket.
Även här i Sverige finns det i praktiken data caps även om dom inte är uttryckta i GB. Man får nämligen vanligen inte dela sin anslutning med grannar, och inte heller köra kommersiella web servers. Vad detta finstilta betyder är givetvis att man inte får lasta ner nätet alltför mycket.lars_stefan_axelsson skrev:
Helt klart pågår det ett våldsamt manövrerande för att kunna pressa pengar ur Netflix och andra hot mot kabel-TV. Net Neutrality är dock långt ifrån dött, FCC försöker just nu klassificera om ISP-företagen som Common Carriers, dvs telefonbolag, vilket skulle betyda att man inte får ta extra betalt för att leverera vissa typer av data.lars_stefan_axelsson skrev:Nu börjar man dock planera extraavgifter på några testmarknader, så man ligger i startgroparna. "Varför skall andra tjäna alla dom där pengarna när vi kan göra det också". Ett annat "problem" för kabel-TV bolagen är att fler och fler säger upp sitt kabelabonnemang till förmån för Netflix odyl, och det gillas *inte*, så den som lever får se. Särskilt som Comcast och TimeWarner planerar ett sammangående som gör dem helt dominerade på marknaden (och FCC fått stryka på foten vad gäller sin möjlighet att bestraffa avsteg från "Nätneutraliteten"). Så "må du leva i intressanta tider" osv.
Sedan är den tekniska situationen i USA lite annorlunda än här.
På mobilsidan har exempelvis AT&T konsekvent investerat alldeles för lite i sitt nät för backhaul vilket driver upp priserna på mobilt data. Fiber har kommit sent till marknaden, men är inte alltför svårt att installera eftersom nästan allting (inklusive kabel-TV) hänger i stolpar i USA. Google finns där på fibersidan, men framförallt telefonjättar som Verizon med sitt FIOS.
Mer konkurrens på gång alltså, men data kommer med all säkerhet att vara dyrt i USA även på tämligen lång sikt. Dock inte alltför dyrt, för då kommer regleringar som ett brev på posten, och detta gäller i ännu högre grad EU som vi redan sett på mobilsidan.
Jag kanske läser annorlunda än du, men jag kunde inte hitta ett enda exempel på "fula trick" eller att någon leverantör stängdes ute i de artiklarna. Möjligen höjda kostnader som ytterst läggs på slutkund, trist men knappast fult. Konfidentiella avtal kan synas underligt men jag misstänker att det är normen i de fall där endera parten inte omfattas av offentlighetsprincipen. För övrigt var det ju inte bara Telia som köpte upp kommunala nät.fusion skrev:
Telia är inte mina hjältar, men den motvilja som många ger uttryck för verkar sällan vila på saklig grund.
Tack för svar. Angående avståndet så är hastigheten i princip oförändrad oavsett var i huset jag är, så det troliga är att som du säger att den router jag fått med inte klarar högre fart, vet att de som beställt 200/200 fått köpa annan router.Demmpa skrev:Jag misstänker att routern bara klarar 802.11N (gäller bl.a. Telia Smart routern), Mac:en klarar antagligen 802.11AC, det gör antagligen även telefonen, men det kvittar om trådlösa enheterna klarar det när inte routern gör det.
Trä å gips har mindre dämpning än betong, men mer än luft. Det avstånd som du provat är väldigt kort, det kan t.o.m. vara för kort för att få bra signal.
Om det är orginalinställningen i Telia Smart routern så är det WPA2-PSK. Ju bättre krypterat ju mindre "ledig" bandbredd kvar till nyttotrafiken.
Ju fler trådlösa nät du kan "få in" ju större risk för krockar och sämre fart.
Om du vill få ut mer hastighet via trådlösa nätet så behöver du köpa en bättre router än den som Telia levererar. Eventuellt räcker det med att köpa en bättre trådlös accesspunkt och stänga av den i Teliaroutern, men en AP är nästan dyrare än en router.
Får bli en ny router den dag jag känner att 60-70 är för lite, farten finns ju i fibern i allafall och det är viktigast så inte linan in är slö, nu stjäl ju inte tv ngn bandbredd kan man säga...
Ja, korrekt det var inte bara Telia. Motviljan påverkasäven av hur man blivit behandlad av Telia som kund också. I mitt fall urkass support när routern hängde sig ett antal gånger vilket resulterade i att TV försvann.alfista skrev:
Orkar inte googla mer, men här är en klar saklig grund. http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2382700-bredbandsavgiften-okade-med-15-procent
Här har bara man lagt ut driften på Telia, då kan man väl räkna ut vad som händer om det tar över hela nätet, eller?
Känns tryggt att vara ansluten till Hudiksvalls Stadsnät där de som styr kämpar för öppet oberoende nät !
http://helahalsingland.se/hudiksval...dsnatet-ska-drivas-av-kommunens-bolag?m=print
Men poängen är ju att om man säger upp sitt internet via fibern så betalar man inte längre nåt för fibern. Den ligger där den ligger.
Visst, man betalade för att få den indragen, men i de flesta fall har man också haft glädje av den ett tag så det är inte helt bortkastade pengar.
Visst, man betalade för att få den indragen, men i de flesta fall har man också haft glädje av den ett tag så det är inte helt bortkastade pengar.
Här i Falun kan man säga upp sitt abbonemang på stadsnät. Då upphör alla avgifter och de plockar in utrustningen. Om man sedan ångrar sig kostar det 1500:- att aktivera stadsnätet igen. Själva indragningen kostar 20000:-.
Det är ju det bästa med fibern och anledningen till att jag vill dra in fiber i sommarstugan också. Då tecknar jag ett abonnemang i maj och säger upp det i juni med 3 månaders uppsägning lagom till mitten av september. Övrig tid slipper jag nätkostnad Har idag bara svajigt 3G & LTE som hoppar upp och ner pga utbredningsproblem över havet.Nerre skrev:
Det slipper vi. Här stod fibermodemet på tomgång i 10 månader innan jag aktiverade.pelpet skrev: