7 868 läst · 8 svar
8k läst
8 svar
Hur ojämn blev er platta?
Tänkte göra en enkel undersökning hur jämna gjutingarna av era plattor blivit.
Vår platta diffar ca 10 mm mellan högsta och lägsta punkt (totalt ca 140 m2)
Problemet är att omjämnheterna ligger nära varandra och finns på flera ställen. Således diffar plattan ca 10 mm inom en yta på 4*5 meter.
I mina ögon inte acceptabelt. Känns som en puckepist och det blir tydliga pölar då det regnar på den.
-Hur ser gjutresultaten ut på era plattor?
-Vad säger HusAMA?
Vår platta diffar ca 10 mm mellan högsta och lägsta punkt (totalt ca 140 m2)
Problemet är att omjämnheterna ligger nära varandra och finns på flera ställen. Således diffar plattan ca 10 mm inom en yta på 4*5 meter.
I mina ögon inte acceptabelt. Känns som en puckepist och det blir tydliga pölar då det regnar på den.
-Hur ser gjutresultaten ut på era plattor?
-Vad säger HusAMA?
Har inte Ama till hands just nu men om jag inte mins fel så är det 3mm på en 2 m mätsträcka.
Vår platta har några svackor med stående vattenpölar men dessa är inte djupare än 2 - 3mm. Vår platta mättes under jutningen av med laser.
/Patrik
Vår platta har några svackor med stående vattenpölar men dessa är inte djupare än 2 - 3mm. Vår platta mättes under jutningen av med laser.
/Patrik
Jo men jag tror de lyckades flytta materialet ännu mer under slipningen (platta på helikoptern), dvs groparna blev djupare och topparna högre. Killarna var uppebart inte alltför erfarna plattgjutare.
låter som vi råkat ut för exakt samma sak. Jag satte kantelement, isolering och armering själv och var noggran som fan. Mätte med laser och det diffade max +- 1 cm från ena hörnet till det andra på formen (ca 10 meter) och det tyckte jag kändes ok. Sen gjöts det utan min närvaro och efter gjutningen så diffade det säkert +- 3 cm och detta över hela plattan (puckelpist). Som tur är mina snickare duktiga på att jämna ut och fixa när dom lägger syllen.
Jag kommer (förhoppningsvis) lösa golven med flytspackel där jag ska lägga klinker och golvgips där det ska bli parkett.
Jag kommer (förhoppningsvis) lösa golven med flytspackel där jag ska lägga klinker och golvgips där det ska bli parkett.
Ganska vanligt att det blir nivåskillnader då man inte använder en vibrobrygga. Men bryggan är begränsad till sin bredd, och kantelementen är kanske inte rätt upplägg att låta den löpa på. Därför blir gjutningen mest på "frihand", och blir det några svackor, så går det att fylla ut dem.
Har man betalt någon för färdig platta, finns det läge för prisavdrag, om man inte är nöjd.
Har man betalt någon för färdig platta, finns det läge för prisavdrag, om man inte är nöjd.
OK, om man säger så här då:
Hur stora ojämnheter kan man ha om man skall lägga parkett, utan att man störs av att golvet inte blir helt jämnt?
Hur stora ojämnheter kan man ha om man skall lägga parkett, utan att man störs av att golvet inte blir helt jämnt?