AnneFi
babianarmar skrev:
Finns ingen anledning att köpa ett lamputtag om du inte behöver! Köp ett vägguttag och montera det bakom gardinen eller byt ut det befintliga till ett 4-vägsuttag!
Matningen löser elektrikern genom att dra i fler kablar i rören!
4 vägs uttag finns bara i utanpåliggande. De gamla runda trevägsuttagen hade jag gärna velat se på marknaden igen!
Vårt hus är från 40 talet. Finns inga rör man kan dra fler kablar i. En matning går upp sen går det från kopplinsdosa till kopplinsdosa genom alla rummen.
Inte en väg vi vill gå helst.
Känns bättre med en matning direkt från centralen och upp.

AnneFi skrev:
Letat runt på forumet efter en samlingstråd.
Finns detta? Hade varit oerhört smidigt att slippa starta en tråd för lättare frågor?
Samlingstrådar brukar inte fungera så bra. Även "lättare" frågor kan resultera i långa konversationer. Det är mycket enklare om frågan ligger i en egen tråd med en beskrivande rubrik.

En sista liten kommentar om ditt "fönsterlampeprojekt". Låter kanske lite negativt tyvärr :confused:

Om du lägger en halv förmögenhet på vägguttag i "retrolook" är det väl synd att förstöra intrycket genom att sätta uttag där de aldrig skulle placerats på 40- talet. T.ex. i fönsternischer och två meter över golvet.
Speciellt som uttagen ändå inte kommer att synas bakom gardinerna. Då går det väl lika bra med moderna 2-vägsuttag?

Och att hitta en fönsterlampa med sladd som når ner till ett normalt placerat vägguttag är inte svårt, jag har flera stycken som kostar ca en hundring per styck.
Och det blir billigare än att sätta dyra retrouttag på konstiga ställen.
Kom ihåg att du skall nå strömbrytaren också.

Tja, ska det va riktigt retro så är det 1 uttag per vartannat rum som gäller..

Visst är det lite udda att placera uttag högt upp vid sidan om fönster, men är det troligen inte kvinnor som kommit på standarden att placera dem ovanför fönstret. Vid sidan kommer de alltid att täckas av en gardin (om de sitter tillräckligt högt upp), oberoende av om man enbart har gardiner på sidan eller enbart en sån där vågrät-gardin-vad-det-nu-heter över fönstret (kan inte dra mig till minnes vilken typ jag har hemma :surprised:).

AnneFi
KnockOnWood skrev:
En sista liten kommentar om ditt "fönsterlampeprojekt". Låter kanske lite negativt tyvärr :confused:

Om du lägger en halv förmögenhet på vägguttag i "retrolook" är det väl synd att förstöra intrycket genom att sätta uttag där de aldrig skulle placerats på 40- talet. T.ex. i fönsternischer och två meter över golvet.
Speciellt som uttagen ändå inte kommer att synas bakom gardinerna. Då går det väl lika bra med moderna 2-vägsuttag?

Och att hitta en fönsterlampa med sladd som når ner till ett normalt placerat vägguttag är inte svårt, jag har flera stycken som kostar ca en hundring per styck.
Och det blir billigare än att sätta dyra retrouttag på konstiga ställen.
Kom ihåg att du skall nå strömbrytaren också.
Ganska negtivt lät det faktiskt.
Jag tycker att uttag är fult. Men jag tycker om mina originaluttag.
Tänkte om jag sätter ett uttag strax under fönsterbrädan så når både en lampa i fönsterkarmen på sommarhalvåret och en adventsstjärna på vinterhalvåret.
Mina adventsstjärnor har inga strömbrytare?

Det är ju heller inte så roligt att blanda olika uttag i samma rum?

Jag gillar runda former helt enkelt.
Kanske löjligt att hänga upp sig på detaljer.
Kommer tex köpa ny ventillucka i gjutgärn för att plast är fult.

I övrigt har jag tänkt att sätta ett enkeluttag vid golvet under strömbrytaren och ett eller två dubbeluttag på något annat ställe.

Ska som sagt prata med elektrikern när han kommer. Tydligen inte idag dock blev skjutit till torsdagsmorgon. Sambon får kommunicera åt mig

Redigerat:
AnneFi
Bo.Siltberg skrev:
Tja, ska det va riktigt retro så är det 1 uttag per vartannat rum som gäller..

Visst är det lite udda att placera uttag högt upp vid sidan om fönster, men är det troligen inte kvinnor som kommit på standarden att placera dem ovanför fönstret. Vid sidan kommer de alltid att täckas av en gardin (om de sitter tillräckligt högt upp), oberoende av om man enbart har gardiner på sidan eller enbart en sån där vågrät-gardin-vad-det-nu-heter över fönstret (kan inte dra mig till minnes vilken typ jag har hemma :surprised:).
Kappa? :)

AnneFi
peroande skrev:
Samlingstrådar brukar inte fungera så bra. Även "lättare" frågor kan resultera i långa konversationer. Det är mycket enklare om frågan ligger i en egen tråd med en beskrivande rubrik.
Jag märkte det :)

AnneFi
Då har elektrikern varit hos oss.
Tydligen kan man inte röra rummet utan att dra om allt i hela huset.
Skulle få en offert på detta ikväll.

Då måste vi väl byta ut alla uttag och strömbrytare också?

Tycker gott att man kan byta ut alla uttag och brytare i ett rum när man håller på. Om det nu inte är samma fabrikat. Ska man renovera mer i framtiden så kör man vidare på det fabrikatet man valde i nuvarande fall. Tex Elko RS eller Exakkt, Vill man ha äldre stil så kan man välja Renova. Finns mängder med olika utförande och funktioner om man vill. Dock tycker jag att man kan ge upp Trend serien om man inte har det i hela huset sen innan.

AnneFi
-=fullmoon=- skrev:
Tycker gott att man kan byta ut alla uttag och brytare i ett rum när man håller på. Om det nu inte är samma fabrikat. Ska man renovera mer i framtiden så kör man vidare på det fabrikatet man valde i nuvarande fall. Tex Elko RS eller Exakkt, Vill man ha äldre stil så kan man välja Renova. Finns mängder med olika utförande och funktioner om man vill. Dock tycker jag att man kan ge upp Trend serien om man inte har det i hela huset sen innan.

Jag menar om vi kommer behöva byta alla uttag i hela huset eftersom de sa att vi behövde dra om all elen för att kunna dra nytt till det rummet.
Trend har vi på vinden. Vår gamla elektriker hade köpt dem utan att fråga.

Sambon gillar exxakt och jag gillar originalen :)
därför var planen att ha den gamla stilen på BV och exxakt på vinden men det förstörde den elektrikern
. Haha!

Nej Du behöver inte byta evt brytare och uttag på övriga plan/rum.

Ett par nya doslock på sin höjd och nya toppklämmor bara.
Att blanda är väl lite sisodär. kan tycka att Elektrikern gjorde fel som inte frågade eller iaf satte samma som satt i något närliggande rum som man kanske stack in näsan i för att kolla vart elcentralen sitter.

AnneFi
Vi har helt ojordat och nu ska ju jorden dras upp genom allt.
Detta blev värsta projektet

AnneFi skrev:
Vi har helt ojordat och nu ska ju jorden dras upp genom allt.
Detta blev värsta projektet
Du behöver ej jorda upp rum som du bara passerar med jordkabel i takdosor/kopplingsdosor. Har du dock blandat uttag med jord och ojordat så rekommenderar jag starkt att man jordar upp. Har man allt ojordat så funkar det "lika bra". jordfelsbrytare funkar ju på ojordade uttag likaså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.