Hej, vi ska lägga in massiva trägolv på vår nybyggda övervåning och hade tänkt oss ett golv från Siljan, 15x120. Problemet är att nya trägolv är så täta att det inte blir några golvspringor. Övriga huset som är från 30-talet har charmiga trägolv med golvspringor. Fått rådet att man i sånt fall får fräsa egna golvspringor med en handöverfräs. Är det nån här som har gjort det och vad är bästa sättet? Fräsa bort lite på noten innan man lägger golvet eller fräsa ett spår mellan brädorna när golvet är lagt? Tips?

Tack!

Om du lägger ett massivt trägolv så kommer de ju röra lite på sej endå, för mej blev det väldigt små springor (ca 2mm) mellan plankorna ungefär ett år efter inläggning, jag har ett skurgolv iof vet inte om de blir samma resultat på behandlade golv..

Om golvet krymper/kryper eller inte beror på hur mycket fukt som ska dras ut efter att det är lagt. Skulle jag fräsa hade jag gjort det innan läggning för enkelhetens skull. Sen är frågan om det blir snyggt...klart att är golvet obehandlat borde det fungera. Svårare med ett lackat, vaxat.

Kan du inte bara undvika att slå sponten i bott? Lägg en liten distans av lämplig dimension medans du lägger golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.