Hej,

Funderar på att ge mig på att bygga ett eget skrivbord men har ännu inte kommit fram till vilket material jag ska använda.

Beroende på utformningen skulle lite olika material passa:

Högtryckslaminerad plywood, förslagsvis vitt laminat på björkplywood.

Valchromat

Massiv skiva i exempelvis körsbär eller valnöt. Detta känns som att det kan bli väldigt dyrt om det ens finns att få tag på.

Skivorna behöver vara minst 1200x600 mm och 12-20 mm tjocka beroende på vilken utformning jag väljer på bordet.

Eftersöker alltså ställen i Stockholmsområdet som säljer till privatpersoner. Helst med stort lager så man kan känna och klämma innan man slår till.

Tack på förhand.

Villiam skrev:
Hej,

Funderar på att ge mig på att bygga ett eget skrivbord men har ännu inte kommit fram till vilket material jag ska använda.

Valchromat

Massiv skiva i exempelvis körsbär eller valnöt. Detta känns som att det kan bli väldigt dyrt om det ens finns att få tag på.

Skivorna behöver vara minst 1200x600 mm och 12-20 mm tjocka beroende på vilken utformning jag väljer på bordet.

Eftersöker alltså ställen i Stockholmsområdet som säljer till privatpersoner. Helst med stort lager så man kan känna och klämma innan man slår till.

Tack på förhand.
Bänkskiva till kök funkar med dina mått. Men är oftast tjockare

hantverkare1 skrev:
Bänkskiva till kök funkar med dina mått. Men är oftast tjockare
Ja, det är det som är haken. Om det blir laminerad plywood eller massiv skiva så känner jag att 25 mm tjocklek är max.

Om det blir valchromat vill jag bygga något liknande detta skrivbord och då ska det vara max 16 mm tjocklek.
http://bovision.files.wordpress.com/2010/06/skrivbord_garderob.jpg

Villiam skrev:
Ja, det är det som är haken. Om det blir laminerad plywood eller massiv skiva så känner jag att 25 mm tjocklek är max.

Om det blir valchromat vill jag bygga något liknande detta skrivbord och då ska det vara max 16 mm tjocklek.
[länk]
Det finns ju en hel del 18mm limträskivor, oftast hyffsat prissatta.

Annars är valcromat lättarbetat men förvånansvärt dyrt för att vara en färgad spånskiva

hantverkare1 skrev:
Det finns ju en hel del 18mm limträskivor, oftast hyffsat prissatta.

Annars är valcromat lättarbetat men förvånansvärt dyrt för att vara en färgad spånskiva
Jo, visst dyrt för färgad spånskiva, men nu är det ju snarare en genomfärgad MDF av hög kvalitet. Fortfarande rätt mkt pengar dock.

Villiam skrev:
Hej,

Valchromat

Tack på förhand.
Hittar du inte någon trävaruleverantör så testa ett lokalt snickeri. Med lite tur så har de prover hemma som du kan kolla på.

Fredriksson kolla med dom, ligger i Aspudden.
Det där med att klämma och känna är väldigt knepigt. Men dom flesta stora byggvaruhus kan faktisk ta hem nästintill det mesta och det brukar finnas små varuprover.

Pär

• Gilla
woodchuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.