1 461 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Koppla LED-spottar
Hej,
Har köpt Hide - lite spottar och använt mig av följande driver en Jolly Maxi för LED som ska kunna dimras med två återfjädrande tryckknappar.
Får det att lysa men dimringen funkar inte riktigt som den ska. Bara en av de återfjädrande tryckknappar som reagerar och då har jag kopplat följande.
I och med att det bara finns en pushingång på själva Jollyn så har jag kopplat ihop tändtrådarna från båda brytarna med wago och sedan en tändtråd till själva Jollyn.
Då funkar bara en av tryckknapparna att dimra med? Den andra reagerar inte alls
Plockar jag bort ena tändtråden (som är kopplad med wago i dosan)från en av de återfjädrande tryckknapparna så funkar det att dimra alldeles utmärkt!
Men så fort jag koppla in den andra tryckknappen så funkar inte en av brytarna
Tänker jag rätt? Har även försökt att koppla var sin tändtråd från brytaren till pushingången på själva Jollyn i och med att det verkar vara flera ingångar. Men inte det heller verkar funka?
Brytare har jag kopplat följade: L till fasen(i det här fallet brun) och pil ut själva tändtråden till Jollyns Push-ingång?
Någon som kan hjälpa och som förstår vad jag menar?
Har jag rätt Jolly Maxi. Den har följande E-nr 74 525 65 och spottarna är Hide a Lite 1202
Har köpt Hide - lite spottar och använt mig av följande driver en Jolly Maxi för LED som ska kunna dimras med två återfjädrande tryckknappar.
Får det att lysa men dimringen funkar inte riktigt som den ska. Bara en av de återfjädrande tryckknappar som reagerar och då har jag kopplat följande.
I och med att det bara finns en pushingång på själva Jollyn så har jag kopplat ihop tändtrådarna från båda brytarna med wago och sedan en tändtråd till själva Jollyn.
Då funkar bara en av tryckknapparna att dimra med? Den andra reagerar inte alls
Plockar jag bort ena tändtråden (som är kopplad med wago i dosan)från en av de återfjädrande tryckknapparna så funkar det att dimra alldeles utmärkt!
Men så fort jag koppla in den andra tryckknappen så funkar inte en av brytarna
Tänker jag rätt? Har även försökt att koppla var sin tändtråd från brytaren till pushingången på själva Jollyn i och med att det verkar vara flera ingångar. Men inte det heller verkar funka?
Brytare har jag kopplat följade: L till fasen(i det här fallet brun) och pil ut själva tändtråden till Jollyns Push-ingång?
Någon som kan hjälpa och som förstår vad jag menar?
Har jag rätt Jolly Maxi. Den har följande E-nr 74 525 65 och spottarna är Hide a Lite 1202
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Kolla bruxet. Vill minnas att Jolly har en max längd på push-kabeln.
Står i bruxet 15 m och fått verifierat av Hide a lite att det ska gälla 15 m t/f trycknappen och sådan längd har jag inte.Bo.Siltberg skrev:
Det enda jag inte testat riktigt ordentligt är om man ska byta plats på själva fjädern i brytaren?
Nu sitter den på övre raden där tändtråden går ut om du förstår. Det borde ju vara rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Givetvis MÅSTE båda brytarna vara NO, dvs sluter vid tryck.