sblixten skrev:
men vad skall man ha den till?
Bladet närmast handtaget är tänkt att ha som hack/yxa....därav den "konstiga" slipningen
 
Remne skrev:
Bladet närmast handtaget är tänkt att ha som hack/yxa....därav den "konstiga" slipningen
Helt riktigt. Det är tjockare blad närmast handtaget efter den vinklade brytningen i bladet.
 
Redigerat:
Remne skrev:
Grotesk måste va modellnamnet....;)


Jag har hittat användningsområde för min tomma Essbox....fick bli låda till slipstenarna med tillbehör...det får duga tillsvidare: :)

[bild]
Fiffigt! Vad är det till höger i boxen...?
 
magda136 skrev:
Fiffigt! Vad är det till höger i boxen...?
Tack...:)

I den övre lådan ligger slipfixturer samt en numera avbruten fin sten i ett läderfodral
I den nedre har jag 2st "rostsudd", en liten keramikstav och två andra gamla slipstenar...
 
Nu ser jag, gjorde bilden större :) jag kan också vara fiffig :)
 
Beställde för ett tag sedan en Sharpmaker + diamatstavar. Men det var restat & under tiden kom jag över en annan Sharpmaker. Glömde av den först beställda & i fredags kom ett SMS att jag hade ett paket att hämta, så då hade helt plötsligt två Sharpmakers + en uppsättning diamantstavar. Så det kan bli. Men då kanske man kan skärpa dubbelt så snabbt/bra nu :)
 
...eller ha en inställd på varje slipvinkel.....Japansk o Europeisk vinkel så slipper du "göra fel"
 
Johan_A_M
Trevlig tråd! Alltid kul med alla våra olika nördområden i ett forum som här; någon lägger nästan vad som helst på balkongräcken, någon på elverktyg och någon annan på knivar! Själv i väntan på att köpa hus och grotta ner mig i gör-det-själv-projekt med allt vad det innebär i amatörfrågor på BH går jag allt djupare i hemmamatlagandet och har helt fastnat för att ha riktigt bra produkter i köket!
Sverige är relativt dyrt på köksknivar så jag letade länge på Amazon och eBay och till slut hittade jag detta helt underbara kit från Shun:

http://www.williams-sonoma.com/prod...aji&cm_src=shun-kaji||NoFacet-_-NoFacet-_--_-
img78o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir ju alltid så jobbigt dyrt att importera från USA med tull/moms/frakt så jag började leta på de olika europeiska Amazon/eBay och av en ren slump hittade jag en kille i Luxemburg som hade kitet, helt nytt, för tusenlappen under priset på Willam-Sonoma! Fri frakt och ingen risk för tull/moms :) Egentligen kanske man inte ska köpa ett kit utan fundera på varje kniv separat, men det var för bra (läs kul) för att kunna låta bli...
Har använt dem i en månad nu (hade ett gäng Sabatier innan) och fullständigt älskar dem! Det är till och med kul att hacka lök, vilket jag precis som någon annan nämnde innan med gör till all mat.

När jag väl har ett färdigrenoverat hus och kök tror jag att jag ska göra en sån här i lämpligt träslag:

http://www.startwoodworking.com/pla...letter&utm_campaign=start-woodworking-eletter

knifeholder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Johan
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Riktigt trevligt sett du hittat!
 
Johan_A_M
Robert-san01 skrev:
Riktigt trevligt sett du hittat!
Tack! Vissa av de där ligger på över 3k i svensk butik så det var verkligen årets fynd för mig! Njuter varje snitt jag gör :)
 
Johan_A_M skrev:
Egentligen kanske man inte ska köpa ett kit utan fundera på varje kniv separat, men det var för bra (läs kul) för att kunna låta bli...
Ser riktigt fint ut, och priset är ju bara att gratulera till....men är det inte lite "tråkigt" att ha allt klart nu??
 
Johan_A_M
Remne skrev:
Ser riktigt fint ut, och priset är ju bara att gratulera till....men är det inte lite "tråkigt" att ha allt klart nu??
Hahaha, så oerhört sant :) Lite "Jaha, nu då?"-känsla! Har terapiat mig själv genom att nörda in mig på skärbrädor och instruktionsfilmer om kitchen knife skills istället...förutom att hacka lök då :)
 
Har terapiat mig själv genom att nörda in mig på skärbrädor [bild]

igenkänningsfaktorn är hög ;) .....Då kanske dessa kan pigga upp..HÄR
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Johan_A_M
Remne skrev:
igenkänningsfaktorn är hög ;) .....Då kanske dessa kan pigga upp..HÄR
Oj då, riktigt fina!!
 
Johan_A_M skrev:
instruktionsfilmer om kitchen knife skills

Du kan ju träna på det här ......;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.