98 558 läst · 415 svar
99k läst
415 svar
Synpunkter / erfarenheter på Hargassner vedpanna
Jo, man vill ju ha så bra och stor ändring som möjligt per instoppad krona.xdigger skrev:
D09: Var det något speciellt som gjorde att du fastnade för din hargassner?
Det var svårt i slutet tycker jag ( ETA/Hargassner )Drömhus2012 skrev:
Det som talade för Hargassner var designen. Hargassner tilltalade mig mer där.
Sen hade ETA ( min uppfattning ) mer utvecklat it. system, sånt gillar jag också
Dom verkar ( amatörtankar ) väldigt likvärdiga och man blir nog inte missnöjd med någon av dom.
Hargassner var litet billigare, men ser man på totalkostnaden så var det mycket mycket lite som skiljde.
Det landade nog på designen och automatisk tändning som avgjorde det, samt automatsotningen vid lucköppningen.
Hoppas på att Hargassner utvecklar sitt it system, har ju redan nätverksingång så det borde inte vara omöjligt.
Sen har Hargassner varit outtröttligt duktiga på att svara på alla mina frågor, bolla idéer och ändra fram o tillbaka.
Vilken av ETA eller Hargassner som är bäst rent konstruktionsmässigt har jag ingen aning om.
Jag är grymt nöjd med min Hargassner och jag vet att Janne69 är grymt nöjd med sin ETA.
Joo. Jag misstänker att jag blir nöjd med vilken av drakarna jag än väljer, men som sagt så är det svårt. Idag på förmiddagen t.ex så sågade jag helt mina egna tankar på flisanläggning bara sådär.
Jag tror att det blir för mycket pengar helt enkelt med all kringutrustning och dessutom få till ett flisförråd på ett vettigt vis.
Få se om det svänger igen
Jag tror att det blir för mycket pengar helt enkelt med all kringutrustning och dessutom få till ett flisförråd på ett vettigt vis.
Få se om det svänger igen
Hhhmmm, Drömhus2012 har du mycket att värma ska du nog inte såga av grenen du sitter på
Hehe. Nädå, jag vet. Och det är väl just det som är det bästa med flisen, just bekvämligheten. Jag har 300m2 bostad och 120m2 uppvärmd källare och har byggt så att pannrummet är mitt i källaren men vägg i vägg har jag ett dubbelgarage som f.n. bara används som lite metallverkstad med svarv och pinnfräs + acktankar. Tanken är att flytta pannan in dit och eventuellt sätta in ett övertrycksfritt system på 6m3. Men då har jag fortfarande ingenstans att ha ett vettigt flisförråd.omv.peter skrev:
Då har man gjort 1:à sotningen av kanalerna
Ganska enkla moment
1 lucka att lyfta loss, 1 lucka till med två skruvar ( gängade "rattar" ) och sedan öppna luckan till eldstaden för att dra in haken för den automatiska sotningen.
1 mutter+bricka och konsol på båda sidor demonteras och sedan dra hela paketet "sotningsskruvarna" upp
Sedan bara o dra Viskan i kanalen några gånger.
Sotigt blev det ha ha men nästa gång så har jag nog bättre koll
Ursäkta dåliga ljuset på bilderna
Ganska enkla moment
1 lucka att lyfta loss, 1 lucka till med två skruvar ( gängade "rattar" ) och sedan öppna luckan till eldstaden för att dra in haken för den automatiska sotningen.
1 mutter+bricka och konsol på båda sidor demonteras och sedan dra hela paketet "sotningsskruvarna" upp
Sedan bara o dra Viskan i kanalen några gånger.
Sotigt blev det ha ha men nästa gång så har jag nog bättre koll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto