50 596 läst · 6 svar
51k läst
6 svar
Betongpannor: Livslängd? Byte eller försegling?
Vi har bruna betongpannor på vårt mexitegel-hus från 1970. Inget läckage, ingen fukt på vinden. I hängrännorna samlas ett pulver som jag tror är ytskiktet som släpper. Det finns mig veterligen inga skadade pannor. Samtidigt känns det ju bättre att byta taket innan taket går sönder och börjar läcka.
Jag blir inte klok på info på nätet, och inte heller av tak-killen som vi tog hit för att titta på taket. "Ni måste ju inte byta nu, men det bör bytas innan det går sönder och tar in vatten - och när det sker kan man aldrig veta". Kollar man denna FAQ så är livslängden 30-40 år, men kan ligga 60 år utan problem...
http://betong.se/2013/06/fraga-experten-livslangd-betongtakpannor/
I infon pratar man också om försegling och hur man skött pannorna. Vårt tak är nog inte förseglat och inte skött av tidigare ägare. Skuggsidan får barr från tallar och nedfall från björkar, och ganska mycket mossa.
Vidare diskuteras att papp och läkt åldras snabbare - är det verkligen vettigt att plocka ner taket för att byta underlaget, och sen lägga tillbaka pannor som har fyrtio år på nacken?
Vad gäller?
Jag blir inte klok på info på nätet, och inte heller av tak-killen som vi tog hit för att titta på taket. "Ni måste ju inte byta nu, men det bör bytas innan det går sönder och tar in vatten - och när det sker kan man aldrig veta". Kollar man denna FAQ så är livslängden 30-40 år, men kan ligga 60 år utan problem...
http://betong.se/2013/06/fraga-experten-livslangd-betongtakpannor/
I infon pratar man också om försegling och hur man skött pannorna. Vårt tak är nog inte förseglat och inte skött av tidigare ägare. Skuggsidan får barr från tallar och nedfall från björkar, och ganska mycket mossa.
Vidare diskuteras att papp och läkt åldras snabbare - är det verkligen vettigt att plocka ner taket för att byta underlaget, och sen lägga tillbaka pannor som har fyrtio år på nacken?
Vad gäller?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
bjogul skrev:Vi har bruna betongpannor på vårt mexitegel-hus från 1970. Inget läckage, ingen fukt på vinden. I hängrännorna samlas ett pulver som jag tror är ytskiktet som släpper. Det finns mig veterligen inga skadade pannor. Samtidigt känns det ju bättre att byta taket innan taket går sönder och börjar läcka.
[länk]
Vad gäller?
Man kan inte bara bedömma pannans skick på åldern. Det är väldigt olika.
Olika formers ytbehandling. Av gamla betongpannor lönar sig inte då det kostar en hel del om man ska lägga på ny yta på pannan. Då är det bättre att byta allt.
En taktvätt, antinget med högtryck eller med kemikalier kan spara några år för ett par 1000-lappar om du anlitar någon.
Det är inte lönt att behålla betongpannor om du byter läkt och papp.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Man brukar normalt räkna 40-50 år på betong tak att måla är ingen ide på ett tak med din ålder.Är pappen som håller taket tätt det är när den blir dåligt som det läcker in oftast. Byter man papp och läkt så byter man också pannor ingen ide att lägga tillbaka.
Jo, det var väl ungefär vad jag tänkte också. Man lägger inte tillbaka gamla grejor. Och tydligen inte heller då att ytbehandla. Men vad gäller egentligen gällande bytesbehovet? Ska vi låta det vara, och i så fall hur länge?
Det som är känt är att huset är från 1970, taket också. I tekniska beskrivningen står att taket (räknat uppifrån och ner) består av
1) Zanda betongtakpannor
2) Papp
3) Råspont (25 mm)
4) Luftspalt 25 mm
5) Spånskiva 10 mm
6) Rockwool 120 mm
7) Spånskiva 10 mm
8) Fuktspärr (plast)
9) Träpanel (16 mm)
Det som är känt är att huset är från 1970, taket också. I tekniska beskrivningen står att taket (räknat uppifrån och ner) består av
1) Zanda betongtakpannor
2) Papp
3) Råspont (25 mm)
4) Luftspalt 25 mm
5) Spånskiva 10 mm
6) Rockwool 120 mm
7) Spånskiva 10 mm
8) Fuktspärr (plast)
9) Träpanel (16 mm)
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Vi kan inte svara på hur länge det kommer hålla för man måste upp och titta på papp, läkt och pannor för att kunna uppskatta livslängden.
Om läkten under pannorna är torr efter kraftiga regn är ju pannorna hela och kan ligga kvar ett tag till.
Det är ju då ingen brådska att byta.
Pannorna blir ju tunnare och lättare med åren eftersom ytan vittrar av vilket syns som grrus i rännan.
Blir pannorna spröda så skall det förståss bytas.
Tillslut när har man flera skäl till att byta taket gör man ett byte.
Det är ju snyggt med ett nytt tak också.
Det är ju då ingen brådska att byta.
Pannorna blir ju tunnare och lättare med åren eftersom ytan vittrar av vilket syns som grrus i rännan.
Blir pannorna spröda så skall det förståss bytas.
Tillslut när har man flera skäl till att byta taket gör man ett byte.
Det är ju snyggt med ett nytt tak också.