nilsson.ph skrev:
MrsLo: Ni behöver inte lägre bygglov för era två takkupor! Och därtill slipper Ni KA. Nytt pressmeddelande från regeringen.. [länk]
Undrar vad Seniorkonsults tankar är om detta.
Inte för att jag vill vara elak, men det är ju många inkomstmöjligheter som försvinner.

Om det nu stämmer att man inte behöver KA bara för att man inte behöver bygglov.
Kraven på att bygget går rätt till borde ju egentligen inte minska bara för att man inte behöver söka bygglov.

Kanske skall påpeka att jag har mycket goda erfarenheter av den enda gång jag själv har anlitat en KA (då uttytt som kvalitetsansvarig). Han gav mycket värdefulla bidrag till hur bygget fortskred.

Om det inte är bygglovspliktigt men anmälningspliktigt så kan kommunen ändå besluta att det ska finnas en KA. Det vanliga i de fallen är det räcker med en kontrollplan som byggherren själv får ansvara för...

Jag läste meddelandet från regeringen lite nogrannare nu och såg att bygglovsfriheten på två takkupor gäller om det inte påverkar bärande stomme. Då behövs inte heller bygganmälan - alltså har kummunen inget att säga till om så länge regler följs - ingen KA. Tyvärr är det ju vanligt att man kapar och avväxlar en takstol för att få till en bra takkupa och då spricker anmälnkngsfriheten..

seniorkonsult skrev:
Mikael_L: Det är mycket stora skillnader både krav- och utförande mässigt. Det blir så mycket text så du får nog läsa på själv i BBR. Sök på BBR samt Kontrollplan och kontrollansvarig med länkar. Läs även vad som ingår i redovisad offert i TS` inlägg#1.
Dessvärre verkar ju inte du heller ha koll på reglerna..... Vad en KA skall göra framgår av plan- och bygglagen och inte av BBR.....Förövrigt har BBR endast ändrats på detaljnivå de senaste åren.

Detta skall en KA göra:
1. biträda byggherren med att upprätta förslag till den kontrollplan som krävs enligt 6 § och, i fråga om rivningsåtgärder, biträda vid inventeringen av farligt avfall och annat avfall,
2. se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs,
3. vid avvikelser från föreskrifter och villkor som avses i 2 informera byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden,
4. närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök,
5. dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet,
6. avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked, och
7. om den kontrollansvarige lämnar sitt uppdrag, meddela detta till byggnadsnämnden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.