I de flesta hus till salu i dag, finns hemska, svarta, runda braskaminer.med ett stort rör som går igenom hela huset.Jag vill inte ha en sådan. Är det krångligt att byta ut den mot något som jag verkligen vill ha?

Nej

• Gilla
fubar
  • Laddar…
Krångligt är ju ett relativt begrepp...
Skorsten kommer du ju inte ifrån och att klä in den så det blir snyggt är ett projekt i sig.

Röret lär vara svårt att bli av med om du fortsatt vill ha en eldstad, men att byta kamin är inte så krångligt.

Om grunden så tillåter kan man ju mura en skorsten.
Vilket då är ett litet större projekt.

amanna skrev:
Är det krångligt att byta ut den mot något som jag verkligen vill ha?
Vad är det som du vill ha? Allt går att göra bara en fråga om pengar och tid;)

Jag vill ha en vit, snygg. Contura har ett par modeller. Det viktigaste för mig var att få veta om det överhuvudtaget går att bli av med något som man inte gillar. Jag har bott utomlands i många år, och är förvånad över hur populärt det är med braskaminer i Sverige. Är värmen i husen så dyr att man måste dryga ut på detta sätt? Att köpa hem tillräckligt mycket ved kostar väl också en hel del? .För att inte tala om hur det skräpar runtom.

En länk till en kamin du skulle kunna tänka dig vore ju bra.

Mysfaktorn med en braskamin är ungefär 50% av anledningen till att jag håller på att sätta in en, sen att kunna stödelda när det är som kallast, och att man även kan ha värme och elen skulle dra åt fanders. Har foliehatt på mig ibland och då måste man planera för en framtid i kaos. ;)

Tänk dock på att en vit kamin blir lätt väldigt smutsig av sot, aska och rök som kommer när du eldar. Min ser tyvärr oftast väldigt smutsig ut.

Det kan ju finnas alternativa placeringar av kaminen, där det går att utnyttja s k bakåtanslutning. Antingen mot befintlig murstock eller med stålskorsten. Den senare kan ju även dras längs med yttervägg och då slipper man röret inomhus. Till skillnad från MaZtor, så upplever inte jag några smutsproblem med vit kamin. Jag har en Contura 790 K vit.

mangea skrev:
Det kan ju finnas alternativa placeringar av kaminen, där det går att utnyttja s k bakåtanslutning. Antingen mot befintlig murstock eller med stålskorsten. Den senare kan ju även dras längs med yttervägg och då slipper man röret inomhus. Till skillnad från MaZtor, så upplever inte jag några smutsproblem med vit kamin. Jag har en Contura 790 K vit.
En fasadmonterad stålskorsten blir väldigt svåreldad och svår att få drag i när det är kallt. De flesta installatörer menar att man endast monterar så om det inte finns någon annan möjlighet. Det ger även ett rejält kallras när man inte eldar, samt kräver bygglov som grannar kan opponera sig mot etc.

amanna skrev:
Jag har bott utomlands i många år, och är förvånad över hur populärt det är med braskaminer i Sverige. Är värmen i husen så dyr att man måste dryga ut på detta sätt? Att köpa hem tillräckligt mycket ved kostar väl också en hel del? .För att inte tala om hur det skräpar runtom.
Att värma våra hem med eld är en nedärvd drift, nästan lika stark som den att fortplanta sig. Så lite arbete med ved eller skräp på golvet står sig slätt mot den tillfredställelse som en eld ger.

För de som ändå tvivlar kan jag rekommendera dokumentärfilmen "kaminmannen" av Killinggänget från 1996.

HenrikP skrev:
En fasadmonterad stålskorsten blir väldigt svåreldad och svår att få drag i när det är kallt. De flesta installatörer menar att man endast monterar så om det inte finns någon annan möjlighet. Det ger även ett rejält kallras när man inte eldar, samt kräver bygglov som grannar kan opponera sig mot etc.
Vi har en sådan skorsten i fritidshuset. Vi har upptäckt att det är lättast att blåsa upp i skorstenen med en hårtork någon minut när kaminen/huset stått oanvänt en tid. Tänder man med papper finns risken att det röker in. Det går också bra med ett ljus med lite kraftigare låga men då får man vänta längre. De finns nu möjlighet att köpa ett utsug som får ledas ut via yttervägg utan skorsten.

Du har inte funderat på en pelletskamin istället som i stort sköter sig själv. Vissa har magasin som räcker 1-2 dagar. Du behöver bara ta bort askan ca en gång veckan. Det blir inte lika skräpigt som med ved. Det finns vita eller röda sådana också.:;)

Redigerat:
Veden till en vit och snygg kamin skräpar nog lika mycket som veden till en svart och ful kamin..

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Värmen är dyr i Sverige men med bergvärme är det nog svårt att räkna hem en kamin. Fast har man gratis ved och huset redan har en skorsten kan det bli billigt, typ hus på landet. I nyare (välisolerat) hus i stad är det mest en känslopryl, speciellt om det råder restriktioner för eldning på orten men har man billig eller gratis ved kan det minska värmekostnaderna om man inte har bergvärme. Plus att även om man har bergvärme kan man klara sig med mindre installerad effekt och få bättre driftförhållande för bergvärmepumpen. Men köper du ved på macken eller ICA kan du glömma ekonomin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.