3 426 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Hur förlänga livet på spontat trägolv
Golvet som är slipat och lackat med nån vattenbaserad lack för över 20 år sedan har fått vissa förslitningar där träet är obehandlat och drar åt sig smuts. Golvet kan inte slipas ner fler gånger, och byte är inte aktuellt just nu. Något behöver göras, men vad?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Just så som man vårutrustar båtarmlkjhr skrev:
Inte slipar man ner flera millimeter av bordläggningen varje vår.
Nej, man mattar ner ytan med en skakslip, bättrar skadade fläckar och lägger på ett nytt skikt fernissa.
Och då skulle en golvslip ta alldeles för mycket.
Ja, så kanske man kan göra. Där lacken nötts bort, det är ju inte på stora ytor utan små fläckar här och där, där har det också blivit liksom en lite grop i träet, skurar man bara noga och sedan mattar ner lacken, dammsuger/torkar och drar på ny lack? Är det så ni menar?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du är absolut på rätt väg!
Och är det små jack igenom lacken så kan det räcka att droppa en droppe lack i, som får torka innan du lackar hela ytan.
Men du skall naturligtvis inte vänta dig ett resultat "som nytt".
Allt åldras, och skall få göra så, men kan se bra ut ändå. Att åldras med behag som man sa förr
Jämför med "shabby chic"-stilen.
Och är det små jack igenom lacken så kan det räcka att droppa en droppe lack i, som får torka innan du lackar hela ytan.
Men du skall naturligtvis inte vänta dig ett resultat "som nytt".
Allt åldras, och skall få göra så, men kan se bra ut ändå. Att åldras med behag som man sa förr
Jämför med "shabby chic"-stilen.
Problemet är att "shabby chic" -stilen här försvinner med nymålat tak och nya tapeter, därav golvfunderingarna. Nä, det blir nog ingen större skillnad, men kanske lite mer lättstädat, dvs smuts fastnar inte så lätt där det är avskavt.
Det finns några ställen på golvet som tappat lack och det bildats gropar (pga nötning?). Frågade i färgaffären och de föreslog plastiskt trä! Nej, nej, finns det inget man kan fylla med ngt som är transparent? Typ PP fast genomskinilgt?
Planen är nu att försöka fixa golvet med en enkel bandslip för att kunna hålla koll på hur mycket som avverkas så att jag inte kommer ner på spikarna... OM, nu det blir kaos av detta och jag måste ta till plan B, lägga annat golv ovanpå, ser jag att Byggmax har ett trägolv http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-15x112-p08915112
I läggningsanvisningen står att ska man behandla golvet med lack ska man göra det innan läggning: "Lackar eller målar du ditt golv finns några saker att tänka på: Ytbehandla alltid golvbrädorna separat, en och en, innan läggning och låt dem torka ordentligt innan golvet läggs." Låter konstigt, eller hur?
I läggningsanvisningen står att ska man behandla golvet med lack ska man göra det innan läggning: "Lackar eller målar du ditt golv finns några saker att tänka på: Ytbehandla alltid golvbrädorna separat, en och en, innan läggning och låt dem torka ordentligt innan golvet läggs." Låter konstigt, eller hur?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
1.Kurtivan skrev:Planen är nu att försöka fixa golvet med en enkel bandslip för att kunna hålla koll på hur mycket som avverkas så att jag inte kommer ner på spikarna... ...
Ta det försiktigt med bandslipen! En handhållen sådan avverkar rätt bra, och det är lätt att göra hack och gropar.
Ojämnheterna syns inte förrän det är lackat, och då är det för sent att göra något åt dem.
Jag skulle nog börja med en skakslip (ej oscillerande) med 80-papper.
2.
Instämmer! Det är väl tvärt emot hur golv alltid har behandlats.
Nu lutar det mot plan B, likt förb......
Flera av golvbrädorna har spruckit i sponten, det är vid skarvar som gjorts löpande utan stöd av golvregel. Är det någon som lagt Bygggmaxgolvet och kan ge en recension:
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-15x112-p08915112
Flera av golvbrädorna har spruckit i sponten, det är vid skarvar som gjorts löpande utan stöd av golvregel. Är det någon som lagt Bygggmaxgolvet och kan ge en recension:
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-15x112-p08915112
Kurtivan skrev:Planen är nu att försöka fixa golvet med en enkel bandslip för att kunna hålla koll på hur mycket som avverkas så att jag inte kommer ner på spikarna... OM, nu det blir kaos av detta och jag måste ta till plan B, lägga annat golv ovanpå, ser jag att Byggmax har ett trägolv [länk]
Lade in ett sådant golv i pojkens rum 14 kvm, behandlade golvet med färgvax från allbäck färgen var mullvadsgrå. Tycker det blev bra plus att färgen håller sig bra efter två år smidigt att lägga på.
http://linoljeprodukter.se/webshop/linoljevax
Mvh
Liknande trådar
-
Hur skarvar man ändspontat råspont till papptak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Förlänga livet på underlagspapp
Tak & Vind -
Förlänga livet på Bahco Snabbtving
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Förlänga livet på en gammal CTC värmeväxlare från 1966.
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera / förlänga livet på slipers?
Trädgård allmänt