56 583 läst · 100 svar
57k läst
100 svar
Köpt hus från 67 - funderar på installera FTX!
Installerade i vintras själv ftx i vårt 50-talshus och har bara positivt att säga om det. Härligt med frisk luft i alla rummen. Jag har inga flexibla dämpare till varje don, så möjligen att jag kommer att installera det framöver, men bara om jag börjar störa mig på ljudet mellan rummen.
Har själv ett vägghängt aggregat som hänger på ytterväggen i tvättstugan. Eftersom jag har ganska låglutande tak, så blev det extremt pilligt att få till alla rören vid aggregatet. Det blev därför en hel del ändringar från den ursprungliga ritningen och därför var det tur att jag använde en lokal leverantör av spirodetaljer, så jag kunde hämta kompletterande delar snabbt, vilket jag gjorde 4-5 gånger... Fick lämna tillbaka allt som jag inte behövde, så det var smidigt. Fick även en bra rabatt så delarna var faktiskt billigare än på nätbutikerna jag kollat.
Har man gott om plats på vinden så är det säkert betydligt lättare att göra precis som på ritningen.
EDIT: Stavfel.
Har själv ett vägghängt aggregat som hänger på ytterväggen i tvättstugan. Eftersom jag har ganska låglutande tak, så blev det extremt pilligt att få till alla rören vid aggregatet. Det blev därför en hel del ändringar från den ursprungliga ritningen och därför var det tur att jag använde en lokal leverantör av spirodetaljer, så jag kunde hämta kompletterande delar snabbt, vilket jag gjorde 4-5 gånger... Fick lämna tillbaka allt som jag inte behövde, så det var smidigt. Fick även en bra rabatt så delarna var faktiskt billigare än på nätbutikerna jag kollat.
Har man gott om plats på vinden så är det säkert betydligt lättare att göra precis som på ritningen.
EDIT: Stavfel.
Bumpar denna tråd som snart vaknar till liv igen.
Radonmätning = 650bq på övervåning, 1200bq i källaren. Årsmedel ~980
Radonbesiktning sker i mitten på februari och hoppas gubben rekommenderar bättre ventilation så jag kan söka bidrag till FTX agg
fredrikru - vilken firma gjorde dina ritningar, läste ditt projekt på ventforumet. Såg kul ut
Radonmätning = 650bq på övervåning, 1200bq i källaren. Årsmedel ~980
Radonbesiktning sker i mitten på februari och hoppas gubben rekommenderar bättre ventilation så jag kan söka bidrag till FTX agg
fredrikru - vilken firma gjorde dina ritningar, läste ditt projekt på ventforumet. Såg kul ut
Hade lite tråkigt ikväll så satt och tänkte lite på egna ritningar för ett system. Om man kör 160/125 rör nästan överallt så borde man väll inte behöva oroasig för tryckfall etc? Här är iaf några egna paint ritningar
Cheers
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheers
Jag tror att du behöver mer frånluft i källaren och mindre eller ingen tilluft i källaren. Just nu är det bara 5L/s netto som drar luft ned för källartrappen, och du vill ju minimera radonhalten på bottenplanet. Även om du kan åtgärda radonet på annat sätt, så skulle jag föreslå mer frånluft i källaren. Det blir mer rördragning, men absolut värt det.
Är vinden kall? Grymt att ha en stor vind att dra på, men viktigt och dyrt med isoleringen!
Är vinden kall? Grymt att ha en stor vind att dra på, men viktigt och dyrt med isoleringen!
Ganska meningslöst att koppla in en eftervärmare till ett FTX aggregat. Kostar mera att installera än det du kan spara in.
Alla mina ventiler är 100mm till dom olika rummen. Dom är påkopplade huvudstammen som är 160mm största biten men i slutet går den ner till 125mm. Tidigare så var huvudstammen 125mm och mot slutet 100mm....
Här är en bra länk om hur det ska konstrueras http://se.ostberg.com/ventilaton/ och där finns en riktigt bra länk på mera teknisk beskrivning. Ska se om jag har något kort på ventilationsritningen men jag har byggt om det ordentligt för tidigare hade jag en till/från luftvärmepump..
Din ritning ser riktigt bra ut.
// Fredrik
Alla mina ventiler är 100mm till dom olika rummen. Dom är påkopplade huvudstammen som är 160mm största biten men i slutet går den ner till 125mm. Tidigare så var huvudstammen 125mm och mot slutet 100mm....
Här är en bra länk om hur det ska konstrueras http://se.ostberg.com/ventilaton/ och där finns en riktigt bra länk på mera teknisk beskrivning. Ska se om jag har något kort på ventilationsritningen men jag har byggt om det ordentligt för tidigare hade jag en till/från luftvärmepump..
Din ritning ser riktigt bra ut.
// Fredrik
Avsticken och tillfuftventilerna kan vara 100mm rör till sovrummen och har du mindre rör så får du bättre ljuddämpning. Är tveksam att du ska ha frånluft ventil i hallen på ovenvåningen. Själv har jag både till-luft och frånluft i min tvättstugan.
Ja detta var ju ingen vetenskaplig ritning utan bara ett litet prov. Även om jag beställer en ritning så lär den ju inte diffa så mycket mot detta.
Det finns ett frånlufts rör redan ner till källaren som är ca160mm hela vägen, tillluftsröret tänkte jag eventuellt gå igenom sovrummets garderob som ni ser, även här tänkte jag ta 160mm sen dela sig till två 125 rör. Dock så skulle rören täcka fönstren som finns i källaren om de går längst taket.. Iof behöver ju inte rören gå förbi fönstren heller.
Ett annat alternativ för tillluften ner till källaren vore igenom garderoberna i hallen.
Just nu är det 20mm isolering uppe på vinden, tänkte tilläggsisolera 20cm till efter rördragning är klart. Ska man köra isolerskivor eller spruta in?
Det finns ett frånlufts rör redan ner till källaren som är ca160mm hela vägen, tillluftsröret tänkte jag eventuellt gå igenom sovrummets garderob som ni ser, även här tänkte jag ta 160mm sen dela sig till två 125 rör. Dock så skulle rören täcka fönstren som finns i källaren om de går längst taket.. Iof behöver ju inte rören gå förbi fönstren heller.
Ett annat alternativ för tillluften ner till källaren vore igenom garderoberna i hallen.
Just nu är det 20mm isolering uppe på vinden, tänkte tilläggsisolera 20cm till efter rördragning är klart. Ska man köra isolerskivor eller spruta in?
Skippa frånluften i hallen och trappan, flytta frånluften i köket längre från spisen.
Byt tilluften i förrådet i källaren till frånluft (om inte rummet ska vara kontor/sovrum).
Sätt in frånluft i klädkammaren (i stora sovrummet) i förråd (bredvid matplats) och i matkällaren under trappan och eventuellt i bastun.
Det bör/ska vara störst frånluft i källaren. Luften ska alltid vandra från bra utrymmen till sämre utrymmen, källare räknas till sämre utrymme.
Byt tilluften i förrådet i källaren till frånluft (om inte rummet ska vara kontor/sovrum).
Sätt in frånluft i klädkammaren (i stora sovrummet) i förråd (bredvid matplats) och i matkällaren under trappan och eventuellt i bastun.
Det bör/ska vara störst frånluft i källaren. Luften ska alltid vandra från bra utrymmen till sämre utrymmen, källare räknas till sämre utrymme.
Förrådet i källaren där tilluft är ritat används som lekrum/sovrum, hobbyrummet är en gillestuga.
Garderoben i stora sovrummet är stora skjutdörrar hela vägen.
Frånluft i förrådet på övervåning och svale under trappen sure, men i bastun?
Så vad vore bra med luftflödet
På övervåning 36 in, 36 ut.
Neder 30 in, 40 ut.
Totalt 66 l/s in, 76 l/s ut. Undertryck speciellt på nedervåning... Drar inte detta in mer eventuell markradon genom plattan?
Garderoben i stora sovrummet är stora skjutdörrar hela vägen.
Frånluft i förrådet på övervåning och svale under trappen sure, men i bastun?
Så vad vore bra med luftflödet
På övervåning 36 in, 36 ut.
Neder 30 in, 40 ut.
Totalt 66 l/s in, 76 l/s ut. Undertryck speciellt på nedervåning... Drar inte detta in mer eventuell markradon genom plattan?
På din skiss hade du en diff på 8 l/s uppe och 5 l/s nere, det gjorde att den dåliga luften vandrade upp från källare till markplan. Ditt nya förslag har du minskat totaldiffen med 3 l/s men med fördelen att ingen luft vandrar upp från källaren till markplan.
Vi har följande uppmätta flöden (l/s):
Tilluft uppe: v-rum 15, sovrum1-3 11.
Frånluft uppe: kök 10, bad 9.
Tilluft källare: gillestuga 9, kontor 9.
Frånluft källare: pannrum 5, tvättstuga 5, dusch 9, framtida bastu 11, wc 5, förråd 5, matkällare 5, klädkammare 5.
Vi har följande uppmätta flöden (l/s):
Tilluft uppe: v-rum 15, sovrum1-3 11.
Frånluft uppe: kök 10, bad 9.
Tilluft källare: gillestuga 9, kontor 9.
Frånluft källare: pannrum 5, tvättstuga 5, dusch 9, framtida bastu 11, wc 5, förråd 5, matkällare 5, klädkammare 5.
Hos mig är reglarna 145 mm och ovanpå det så låg rören 120mm totalt 265mm. Sen sprutade dom 500mm Rockwool Stenlösull på allt enligt pappren. Sen har det sjunkit ihop och när jag har grävt fram rören och byggt om så har lösullen sjunkit ihop så jag har fått förstärka med Stenull plattor som jag har lagt under där jag har grävt mellan reglarna på några ställen för att få lite högre då jag har ersatt 120mm rören med 160mm rör. Massor av slit och skulle jag gör om jobbet så skulle jag ta dit någon firma som sprutade mera lösull på allt efteråt. Dom gör det snabbt och det kostar inte så mycket efter root. Skulle nog rekommendera Stenull för den tål högre temperaturer om olyckan skulle vara framme.
Dessa filmer fick mig att välja Stenull mot andra typer av isolering.
http://www.rockwool.se/vägledning/produktegenskaper/brandsäker+isolering/brandfilm
Snåla inte med isoleringen. Även om det är lång återbetalningsperiod så är ofta vinden det bästa stället att börja med att tilläggsisolera. Sen vet man inte hur energipriserna utvecklar sig i framtiden så räkna med högre uppvärmningskostnader i framtiden.
Dessa filmer fick mig att välja Stenull mot andra typer av isolering.
http://www.rockwool.se/vägledning/produktegenskaper/brandsäker+isolering/brandfilm
Snåla inte med isoleringen. Även om det är lång återbetalningsperiod så är ofta vinden det bästa stället att börja med att tilläggsisolera. Sen vet man inte hur energipriserna utvecklar sig i framtiden så räkna med högre uppvärmningskostnader i framtiden.
Redigerat:
Radonbesiktningsmannens bedömning var att det var 100% markradon som kom in i huset. Har tätat de sprickor jag funnit i plattan samt ska fylla på med vatten i vattenlås lite oftare så det stoppas lite. Sen rekomenderade han en radonsug som lösning (Inte så konstigt då deras egna firma just installerar sånna)
41000 skulle dem ha för ett radonsugs system, 11150kr i bidrag för material (50%) 23kkr totalt. Och sedan 18kkr i arbete - ROT så totalt ca20kkr för en sug installerad och klar.
Har skickat en bidragsansökan till boverket/länsstyrelsen men la till att jag helst skulle vilja installera ett FTX-system. Får se om dem tar med mitt önskemål i utredningen eller om de endast går på besiktningsmannens bedömning.
41000 skulle dem ha för ett radonsugs system, 11150kr i bidrag för material (50%) 23kkr totalt. Och sedan 18kkr i arbete - ROT så totalt ca20kkr för en sug installerad och klar.
Har skickat en bidragsansökan till boverket/länsstyrelsen men la till att jag helst skulle vilja installera ett FTX-system. Får se om dem tar med mitt önskemål i utredningen eller om de endast går på besiktningsmannens bedömning.
Länsstyrelsen beviljar upp till 15000 i bidrag för en radonsug... Men inte för en radonsug + FTX, doh! Och verkar inte vilja böja sig på den punkten..
Tänker nog göra jobbet själv då det inte verkar så svårt. Problemet blir väll håltagning i betongplattan som är 50cm tjock.
Här är några skisser på radonsugs rördragning.
Tanken är en IRE 125C fläkt eller kanske en lite mindre LPK 100B. Det är ju inga luftmassor som kommer röra sig utan bara att skapa ett undertryck... En större fläkt borde ju ge lite bättre sug men jag är lite osäker här.
Skarva ner till 80mm rör som inte tar nån plats och samt att det blir mindre hål.
Tänker nog göra jobbet själv då det inte verkar så svårt. Problemet blir väll håltagning i betongplattan som är 50cm tjock.
Här är några skisser på radonsugs rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är en IRE 125C fläkt eller kanske en lite mindre LPK 100B. Det är ju inga luftmassor som kommer röra sig utan bara att skapa ett undertryck... En större fläkt borde ju ge lite bättre sug men jag är lite osäker här.
Skarva ner till 80mm rör som inte tar nån plats och samt att det blir mindre hål.
Snart är det semester och eventuella projekt kan påbörjas
Här kommer en version2 av FTX-systemet. Aggregat Heru100S, 160mm stammar
In-luft ~64l/s
Ut-luft ~68l/s
Här kommer en version2 av FTX-systemet. Aggregat Heru100S, 160mm stammar
In-luft ~64l/s
Ut-luft ~68l/s
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det både ftx och radonsug?
Jag kör samma setup i min villa på 85 +85 kvm men utan radonsug då jag har blåbetong.
Gick ner från 860 till i snitt 210 så jag behöver öka på luftomsättningen lite (just nu 68l ut, 63l in)
Jag kör samma setup i min villa på 85 +85 kvm men utan radonsug då jag har blåbetong.
Gick ner från 860 till i snitt 210 så jag behöver öka på luftomsättningen lite (just nu 68l ut, 63l in)