8 496 läst · 31 svar
8k läst
31 svar
Bästa tätskickt 2014
Sida 1 av 3
Hej!
Nu har jag läst ett 10 tal trådar om tätskikt här på Byggahus.se, men gemensamt är att de känns lite gamla och de fokuserar ofta på prisvärdhet.
Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om vad det kostar, frun köpte precis en badrumsmöbel för 14'000 kr... Så några tusenlappar mer eller mindre spelar ingen roll. Viktigare är att det håller och att det är så pass lättarbetat så att risken för att det blir fel när man sätter upp det minskar.
Badrummet jag bygger nu är på vår ovanvåning och på ett träbjälklag med väggar enligt Säkertvattens våtrumsvägg 2012 Man ska ju ha folie i vårzon 1 vid skivkonstruktion eller på träbjälklag. Det är väl lika bra att ha folie i hela badrummet? Eller är det någon nackdel med det? Det känns som om det skulle stå emot rörelser i underlaget bättre. Speciellt tänker jag på väggarnas rörelse i förhållande till golvet. (Det är ju trots allt träreglar och plywood bakom våtrumsskivorna.)
Jag har kollat upp några märken som är omtalade här på forumet. Mest för att jag ska köpa väggar idag och ville veta vad som gällde med sugande och icke sugande skivmaterial. Verkar som om alla systemen nedan hanterar båda typerna av våtrumsskivor.
LIP
Ardal
PCI Våtrumssystem VG2103
Kilto
Casco
Mvh,
Andreas
Nu har jag läst ett 10 tal trådar om tätskikt här på Byggahus.se, men gemensamt är att de känns lite gamla och de fokuserar ofta på prisvärdhet.
Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om vad det kostar, frun köpte precis en badrumsmöbel för 14'000 kr... Så några tusenlappar mer eller mindre spelar ingen roll. Viktigare är att det håller och att det är så pass lättarbetat så att risken för att det blir fel när man sätter upp det minskar.
Badrummet jag bygger nu är på vår ovanvåning och på ett träbjälklag med väggar enligt Säkertvattens våtrumsvägg 2012 Man ska ju ha folie i vårzon 1 vid skivkonstruktion eller på träbjälklag. Det är väl lika bra att ha folie i hela badrummet? Eller är det någon nackdel med det? Det känns som om det skulle stå emot rörelser i underlaget bättre. Speciellt tänker jag på väggarnas rörelse i förhållande till golvet. (Det är ju trots allt träreglar och plywood bakom våtrumsskivorna.)
Jag har kollat upp några märken som är omtalade här på forumet. Mest för att jag ska köpa väggar idag och ville veta vad som gällde med sugande och icke sugande skivmaterial. Verkar som om alla systemen nedan hanterar båda typerna av våtrumsskivor.
LIP
- Går att sätta på både sugande och icke sugande underlag.
- Finns i LIP VS30 system 17 eller LIT foliesystem 25. (Finns beskrivet hur man skarvar mellan systemen.)
Ardal
- Står att "starkt sugande material" ska primas.
- Finns Rollbart tätskikt och folie, hittar inget om hur man skarvar mellan dem.
PCI Våtrumssystem VG2103
- Bra monteringsanvisningar, men dålig produktöversikt på webbplatsen tyckte jag
- Har både folie-system och roller-system, hittar inget om hur man övergår mellan dem.
Kilto
- Många olika system, vilket ska man välja?!?
Casco
- Vad är skillnaden på "VapourStop - Ång- och vattentätning innan montering av keramik." och "AquaStop - Vattentätning innan montering av keramik"?
Mvh,
Andreas
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag använde Cascos system med folie. Hade både massiva väggar och golv blandat med skivväggar men valde att köra med folie rakt över. Det är ingen nackdel men lite overkill. Har Våtrumsvägg 2012 på de väggarna med skivor.
Casco VapourStop används endast när man kör deras rollade tätskikt.
Jag använde WetStop folie med alla tillbehör enligt deras anvisning. För mig som amatör tyckte jag att det var ett bra system att använda.
Casco VapourStop används endast när man kör deras rollade tätskikt.
Jag använde WetStop folie med alla tillbehör enligt deras anvisning. För mig som amatör tyckte jag att det var ett bra system att använda.
Tackar!
Tänkte lägga till Webers system i tråden också.
http://www.weber.se/plattsattning-tatskikt/produkter-och-system/tatskiktsystem.html
Jag som är lite nervös inför flytspacklingen gillade ett val de hade som lär ta betydligt längre tid, men det gör inte mig så mycket. Då flöt man inte ut lutningen utan byggde med brädor, och sedan drog man med en rätskiva för att slippa flytspackla. Weber floor 318: http://www.youtube.com/watch?v=cL5opJk1SHY (Alltså först flytspacklar jag 12 mm över armeringsnät, låter det härda och SEN golvbruk för att få lutning.)
Måste material för flytspackling (eller i det här fallet golvbruk) och tätskickt vara av samma leverantör?
Mvh,
Andreas L
Tänkte lägga till Webers system i tråden också.
http://www.weber.se/plattsattning-tatskikt/produkter-och-system/tatskiktsystem.html
Jag som är lite nervös inför flytspacklingen gillade ett val de hade som lär ta betydligt längre tid, men det gör inte mig så mycket. Då flöt man inte ut lutningen utan byggde med brädor, och sedan drog man med en rätskiva för att slippa flytspackla. Weber floor 318: http://www.youtube.com/watch?v=cL5opJk1SHY (Alltså först flytspacklar jag 12 mm över armeringsnät, låter det härda och SEN golvbruk för att få lutning.)
Måste material för flytspackling (eller i det här fallet golvbruk) och tätskickt vara av samma leverantör?
Mvh,
Andreas L
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Behöver inte vara samma fabrikat. Det viktiga är att underlaget är jämnt och att du primar underlaget enligt tillverkarens rekommendationer. Har du gjutit ned avlopp och rör med vanlig betong så måste den härda ett antal veckor. Med snabbetong går det på ett dygn.
Jag körde med vanligt flytspackel Första gången jag gjorde det men jag hade flyt så det gick bra. Iof bara 4 kvadrat. Gjorde området runt golvbrunnen för sig då fallet är viktigt där.
Jag körde med vanligt flytspackel Första gången jag gjorde det men jag hade flyt så det gick bra. Iof bara 4 kvadrat. Gjorde området runt golvbrunnen för sig då fallet är viktigt där.
Finns även Ardex:
http://www.ardex.se/produkter/taetsystem-och-vaatrumstilbehoer.htm
Många hantverkares favoritval.
Svårare att hitta och dyrt för privatpersoner.
http://www.ardex.se/produkter/taetsystem-och-vaatrumstilbehoer.htm
Många hantverkares favoritval.
Svårare att hitta och dyrt för privatpersoner.
Varför inte göra det rätt från början och svetsa rostfri plåt på golv, väggar och tak?
Och efter det någon matta eller dylikt för att fästa matta eller kakel mot.
OK, kanske inte helt optimalt att svetsa rakt mot trä men det hade gått att komma runt med något brandskyddande bakom.
Borde vara framtidsäkert och inte kräva "blåsa ut hela skiten och upp med 200 000 igen" ifall nån liten bagatell går fel.
Bara som "kul att veta" hade det varit intressant att få en uppfattning om vad ett sånt arrangemang kostat.
Både enbart material plus material plus arbetskostnad.
Förstår ju att det kan bli problem med infästningar och dylikt men med rätt planering från början hade det inte varit omöjligt att ha försänkta muttrar på strategiska eller rentav standardiserade ställen.
Nu var inte detta ett direkt svar till TS utan mest lite lösa funderingar från min sida.
Och efter det någon matta eller dylikt för att fästa matta eller kakel mot.
OK, kanske inte helt optimalt att svetsa rakt mot trä men det hade gått att komma runt med något brandskyddande bakom.
Borde vara framtidsäkert och inte kräva "blåsa ut hela skiten och upp med 200 000 igen" ifall nån liten bagatell går fel.
Bara som "kul att veta" hade det varit intressant att få en uppfattning om vad ett sånt arrangemang kostat.
Både enbart material plus material plus arbetskostnad.
Förstår ju att det kan bli problem med infästningar och dylikt men med rätt planering från början hade det inte varit omöjligt att ha försänkta muttrar på strategiska eller rentav standardiserade ställen.
Nu var inte detta ett direkt svar till TS utan mest lite lösa funderingar från min sida.
Platssvetsa är nog svårlöst, men man kan limma istället.
Limmad alu är nog mer prisvärt och gör jobbet om det bara finns stöttning under/bakom.
(Tänk Lotus Elise)
Men jag tror en mer traditionell byggmetod är både billigare och tillräckligt bra.
Så jag tycker TS ska fortsätta med sin undersökning och plocka något av de etablerade tätskiktssystemen.
Limmad alu är nog mer prisvärt och gör jobbet om det bara finns stöttning under/bakom.
(Tänk Lotus Elise)
Men jag tror en mer traditionell byggmetod är både billigare och tillräckligt bra.
Så jag tycker TS ska fortsätta med sin undersökning och plocka något av de etablerade tätskiktssystemen.
Jag tycker du ska köra folie över hela badrummet, själv använder jag Ardex Tricom med S1K
Tycker det är väldigt bra, bra manschetter, bara ett lim till allt, ingen primer och att deras fixer är väldigt dryga (räcker längre) och har lång öppen tid i hinken
Tycker det är väldigt bra, bra manschetter, bara ett lim till allt, ingen primer och att deras fixer är väldigt dryga (räcker längre) och har lång öppen tid i hinken
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Apropå platssvetsade konstruktioner i rostfritt eller limmad alu, det finns ett material som är fullständigt tekniskt överlägset alla andra, klarar rörelser i golv och vägg, gör jobbet med bara ett skikt, är rätt billigt, finns i många olika mönster, varmt att gå på utan golvvärme, spillvatten rinner av bra och har funnits sedan hedenhös och det materialet heter våtrumsmatta.
Nu blir det att springa för livet.....
Nu blir det att springa för livet.....
Vi har nästan bestämt oss för det på övervåningen.Anders_Nilsson skrev:Apropå platssvetsade konstruktioner i rostfritt eller limmad alu, det finns ett material som är fullständigt tekniskt överlägset alla andra, klarar rörelser i golv och vägg, gör jobbet med bara ett skikt, är rätt billigt, finns i många olika mönster, varmt att gå på utan golvvärme, spillvatten rinner av bra och har funnits sedan hedenhös och det materialet heter våtrumsmatta.
Nu blir det att springa för livet.....
Klinker/kakel i en ren träkonstruktion känns ju faktiskt lite som ett feltänk.
Nåväl, ontopic då.
Jag valde LIP's foliesystem 25 till badrummet på nedervåningen.
Jag vet ju inte om det är bra jämfört med andra fabrikat, men det funkade bra för mig i alla fall, trots att det var mitt livs första badrum.
Läs på noga, förbered precis alla steg noggrant i tanken och se till att alla verktyg och material är framtagna och skär alla folievåder i exakt rätt längd innan (OBS var noga) så hinner man ganska lätt att få upp våderna innan limmet börjar härda. Men det finns inte så väldigt mycket tid-strul-marginal så se till att precis allt är förberett innan om du är nybörjare.
Köp en en plastspackel (spackelspade med plastblad, som denna i detta kit:
http://www.bauhaus.se/vatrumsset-elit.html
Och var noga med att få ut alla bubblor under folien, det går inte att fixa sen.
Jag använde sen alla produkter från LIP, flyspackel, handspackel, primer, fix osv. Det blev bara kakel/klinker + fog som blev annat fabrikat. Jag köpte allt från Sigro och hemkört till dörren - till rena Biltemapriset också.
Men jag tror säkert att många fabrikat är bra.
Jag tycker du framförallt väljer ett där du tycker instruktionerna är bra, att du förstår hur du ska göra.