2 668 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
OSB och gips
Hur bra isolerar en OSB 12mm och en 6mm gipsskiva?
Anledningen är att jag tar bort en gammal isolering från inner/yttervägg som är 12mm tjock. Bakom det så finns 2 tum 7 reglera sammansatta till en vägg.
Nu är frågan hur jag ska göra med isoleringen mot ytterväggen kontra innerväggen.
Det blir ju rätt mkt mer tjockare vägg ( 45x70 regel, OSB och gips ) och det blir sådär bra med fönster och dörrkarmar med en vägg som sticker ut 7-8 cm eller däromkring.
Enbart OSB och gips mot väggarna funkar bra då det kan kompeteras med en smyglist där de sticker ut. Behöver jag köra med isolering eller inte?
Jag är rookie för kännedom..
Förslag på lösning mottages tacksamt.
Anledningen är att jag tar bort en gammal isolering från inner/yttervägg som är 12mm tjock. Bakom det så finns 2 tum 7 reglera sammansatta till en vägg.
Nu är frågan hur jag ska göra med isoleringen mot ytterväggen kontra innerväggen.
Det blir ju rätt mkt mer tjockare vägg ( 45x70 regel, OSB och gips ) och det blir sådär bra med fönster och dörrkarmar med en vägg som sticker ut 7-8 cm eller däromkring.
Enbart OSB och gips mot väggarna funkar bra då det kan kompeteras med en smyglist där de sticker ut. Behöver jag köra med isolering eller inte?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Osb och gips isolerar ingenting. Eller om man ska vara noggrann isolerar det lite men det kan du bortse från i detta fall.Ghost79 skrev:Hur bra isolerar en OSB 12mm och en 6mm gipsskiva?
Varför inte renoveringsgips på OSB?Stefan N skrev:
Jag har även 2tum7 träregel bakom OSB:n så det blir rejäla grejer att skruva upp saker i.
Renoveringsgips väger mkt mindre och är enklare att hantera.
Redigerat:
Du skriver att väggen består av "2 tum 7". Vad betyder det? Består den av 7 tum (17,5cm) massivt trä eller är det bara 5cm med trä? Oavsett så kan det ju vara en ide att tilläggsisolera lite för att få bättre inomhusklimat samt värmeekonomi. Redan 45mm extra isolering kommer att göra en märkbar skillnad.
Ang renoveringsgips eller vanligt gips så håller jag med alla andra. Kör med 13mm gips om du har ett val. Vill du ha lite mer lätthanterade storlekar aå kan du cälja skivor som bara är 90cm breda. Det blir ju lite mer att spackla men det överlever du säkert.
Ang renoveringsgips eller vanligt gips så håller jag med alla andra. Kör med 13mm gips om du har ett val. Vill du ha lite mer lätthanterade storlekar aå kan du cälja skivor som bara är 90cm breda. Det blir ju lite mer att spackla men det överlever du säkert.
I min bygghandel skiljer det inte mer än 50öre mellan vanlig och renoveringsgips men jag har iofs inte kollat butikspris utan det är med min rabatt.Stefan N skrev:
Vid närmare eftertanke så var det nog över ett år sen jag frågade pris på det men skillnaden borde ju inte ökat så markant.
I övrigt så håller jag med om att man helst bör köra med standardgips, dels för att de knäcks så lätt och dels för att de gömmer ojämnheter bättre.
Liknande trådar
-
Hur undviker man att reglarna lyser igenom osb och gips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Osb eller gammal spånskiva bakom gipsen?
Panel ellr osb och gips?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Sätta upp 15kg spegel med EN skruv i OSB Gips, vad för skruv?
10kg spegel på en skruv i gips+OSB?
Byggmaterial & Byggteknik