4 244 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Hur snart kan man måla en nyputsad källarvägg?
Jag har putsat om mina källarväggar med Putsbruk C och ska måla med Silikatfärg men hur länge måste man vänta innan man målar?
Det stog lite vagt 6-8 veckor på ett ställe och färghandlaren sa "ca 4 veckor men kanske snabbare"...
Vad gäller för någon stans läste jag att man kunde måla snabbare med silikatfärg då den andas!?
Ska jag vänta 8 veckor så blir jag aldrig klar med källaren ju...
Det stog lite vagt 6-8 veckor på ett ställe och färghandlaren sa "ca 4 veckor men kanske snabbare"...
Vad gäller för någon stans läste jag att man kunde måla snabbare med silikatfärg då den andas!?
Ska jag vänta 8 veckor så blir jag aldrig klar med källaren ju...
Enligt instruktioner på mina grejer så är det silikat-binder som behöver längst tid, e.g. för att den ska funka bra måste det ha brunnit helt klart (3-6 månader), silikat färgen har kortare, men vad hjälper det eftersom du först ska på med bindern/binder-mix...
Jag målade 1 rum efter ca 2-3 veckor och ett annat dagen efter.
Det går åt lite mer färg och du ökar risken för färgsläpp något.... Jag köper hellre lite mer färg och tar risken än att vänta dessa tider.....
Det går åt lite mer färg och du ökar risken för färgsläpp något.... Jag köper hellre lite mer färg och tar risken än att vänta dessa tider.....
Kanske beror på fabrikat, men Siliktfärg / Binder fungerar på samma sätt, dvs. "torkar" genom att förkislas till den mineraliska ytan, alltså gäller samma torktid för underlaget.ribbones skrev:Enligt instruktioner på mina grejer så är det silikat-binder som behöver längst tid, e.g. för att den ska funka bra måste det ha brunnit helt klart (3-6 månader), silikat färgen har kortare, men vad hjälper det eftersom du först ska på med bindern/binder-mix...
Vi kanske missförstår varandra - ska du limma på en putsvägg med olika lim som har likadana egenskaper och vidhäftningsförmåga så bör putsen ha brunnit lika länge för att respektive lim ska fungera, såvida det inte är en särskiljande egenskap att det ena fungerar på ej färdigt underlag.ribbones skrev:
Silikatfärgen reagerar likadant som bindern och därför bör samma brinntid gälla för båda.
Jag menar att eftersom produkterna har olika mycket bindemedel är de olika känsliga:
"Förhållandet mellan kiseldioxid, natrium och vatten bestämmer vilken/vilka natriumsilikater som bildas och vilka egenskaper silikaten får. Förhållandet mellan SiO[SUB]2[/SUB] och Na[SUB]2[/SUB]O används som ett uttryck för denna kvalitet. Hög halt SiO[SUB]2[/SUB] ger mer glasbildning, hårdare och mer svårlöslig silikat, mer Na[SUB]2[/SUB]O ger lösligare och mer alkaliskt silikat, mer vatten ger mer lättflytande hydrat. Det finns mer än 40 olika varianter på marknaden med förhållanden mellan Na[SUB]2[/SUB]O och SiO[SUB]2[/SUB] mellan 0,5 till 2. Ju högre, desto mer alkaliskt och lättlösligt."
Men generellt ska ju alltid bruket brunnit klart innan behandling för bästa resultat.
"Förhållandet mellan kiseldioxid, natrium och vatten bestämmer vilken/vilka natriumsilikater som bildas och vilka egenskaper silikaten får. Förhållandet mellan SiO[SUB]2[/SUB] och Na[SUB]2[/SUB]O används som ett uttryck för denna kvalitet. Hög halt SiO[SUB]2[/SUB] ger mer glasbildning, hårdare och mer svårlöslig silikat, mer Na[SUB]2[/SUB]O ger lösligare och mer alkaliskt silikat, mer vatten ger mer lättflytande hydrat. Det finns mer än 40 olika varianter på marknaden med förhållanden mellan Na[SUB]2[/SUB]O och SiO[SUB]2[/SUB] mellan 0,5 till 2. Ju högre, desto mer alkaliskt och lättlösligt."
Men generellt ska ju alltid bruket brunnit klart innan behandling för bästa resultat.
Hej,R ribbones skrev:Enligt instruktioner på mina grejer så är det silikat-binder som behöver längst tid, e.g. för att den ska funka bra måste det ha brunnit helt klart (3-6 månader), silikat färgen har kortare, men vad hjälper det eftersom du först ska på med bindern/binder-mix...
Hur gick det med att måla puts dsgen efter?
(Har problem med att behöva vänta 6 veckor)
Undrar Johannabacken