Hej.

Har ett lätt avstannat badrumsprojekt i källaren, bland annat värmen är kvar att koppla in.
Uttag på radiatorkretsen finns redan med ballofixer, men nu ska min gamla nymålade radiator kopplas in.
Dock så var saker större förr i tiden. Jag hittar inget färdigt laddkoppel som kan passa utan det får byggas av kopplingar o rör.

Frågan är vad kallas den övergången jag behöver? för att kunna koppla på en MMA FVAV D:20 ventil (de jag har på övriga radiatorer i huset)

Radiatorn som skall kopplas in är ca 37-38 mm invändigt i den lekande muttern, har fått fram till att de är D 32. Men vad kallas övergången som passar på radiatorns kona i muttern och på MMA ventilen?

Bifogar bild på radiatorns lekande mutter.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas någon kan hjälpa en som inte är helt hemma i VVS-terminologin än.

mvh
Johan
 
Krilleman
Vad är det för diameter på röret bakom den lekande muttern. Alltså snutten rör som går in i den målade bussningen?

Min gissning är ca 33mm ;)
 
Är det inte bättre du gängar ur kopplingen och sätter en bussning till i elementet så du kommer ner i dimensioner som du har i nya rören och med nya ventiller både fram och retur.
 
Japp, 33,3 mm ink lite svart färg.
 
Mycket möjligt, vet bara att jag inte kan använda ett färdigt koppel då elementet är högra än iaf MMS:s färdiga koppel.

Vad kallas den koppling man ska sätta in där ist? Som då i så fall passar på en reglerventil ? Någon sorts reglering måste jag väl ha, då radiatorn är enorm, var en hetvattenradiator som värmde hela källaren förr.
 
Byta ut hela bussningen eller sätta en bussning i den befintliga bussningen borde väl gå. Men jag behöver ju fortfarande just den delen som har en lekande mutter för reglerventilen, eller? Det är den jag vill veta vad den heter/kallas, har inte hittat den i någon online katalog, (troligen för att jag letar på fel ställen)
 
Det är ju standard tillbehör till MMA-ventilerna du redan verkar använda, beroende på rak, vinklad ventil och hur det byggs in får du välja rak eller med böj. Hur grova rör är det du ska koppla in dig på, kan vara onödigt med dim 20 som du nämner räcker med 10 eller 15 om det är rör i det häradet du ska använda. Du kan förlänga eller byta vertikala röret på ett koppel också om du vill det, men det kanske inte passar estetiskt på en sån rad, en lätt anakronism iaf.
 
  • Gilla
Ordförande
  • Laddar…
Det brukar vara ett elände att få det tätt när man har gamla konor på elementen och nya radiatorventiler. Enklast är att gänga ur det rör som sitter där idag. Du får då ett hål med en invändig rörgänga i dimension R20 i radiatorn. Sedan är det frågan vad du har för slags rör fram till elementet. Är det kopparrör eller pex, 15mm, som kommer underifrån och du vill få det att se ut någorlunda som det gjorde på 40-talet så sätter du i en sådan i hålet:
http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-bussning-20x15/?select=true
Du har nu ett R15 hål istället. I det sätter du en sådan här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/boj-med-mutter-15/?select=true
Den passar direkt på radiatorventilen:
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-rak-ventil-15r/?select=true
I den drar du in ditt 15mm kopparrör med en sådan här trycknippel:
http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-trycknippel-kona-15x15r/?select=true

Nertill så sätter du en likadan bussing R20-15 som där uppe till att börja med.
Fortsätt med en sådan här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/nippel-med-mutter-15/?select=true
Och sedan en returkoppling:
http://www.rinkabyror.se/artikel/returkoppling-vinkel-15r/?select=true
I den passar samma trycknippel som avslutade den övre anslutningen.

Om dina rör inte kommer nerifrån så finns det en hel uppsjö med raka och vinklade anslutningar exempelvis här:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/tillbehor-3/

Alla R-gängor tätar du med lin och locherpasta/unipack. Trycknipplarna mot kopparrören ska inte tätas, men vill gärna ha en stödhylsa i sig:
http://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-15/?select=true

Om du har gamla stålrör, som kanske rent av är 33mm utvändigt så är det snyggast att bygga alltihop med R20. Då använder du samma böj, ventil, nippel med mutter och returkoppling som ovan, men i storlek R20 istället och letar på följande sida efter de kopplingar som behövs för att få ihop stålrören:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/blaa-ror-och-svarta-delar/
Att jobba med stålrör är generellt inget bra hemmapularprojekt, inte för att det är svårt, utan mest för att man i allmänhet saknar rätt utrustning för att böja och gänga rör.
 
Tackar för ett mycket uttömmande svar :) Det är helt riktigt att det är svårt att få böjt till rör rätt, så det skall en kompis till mig få göra, som kan det bra på lekmansnivå efter x antal kasserade meter med rör. Det var mest kopplingarna jag var vilse på. Men nu tror jag att jag ska få ihop det.
Snyggast hade de väl varit med kromade rör, men antar att det inte finns i större dimensioner. Jag har rör i dimensionen 42mm som går över till 33mm som går över till 27mm (se bild) som går i taket snett ovanför elementet, men på dem sitter det vanliga nya ballofixer monterade, gissar att de är 15mm. Så det får bli övergångar direkt på ballofixen om det ska gå ner lite grövre rör till radiatorn. Det blir ett pussel oavsett, frågan är hur man kan få de snyggt. 15mm rör hela vägen ner lär väl se lite spinkigt ut.

Kanske kan bli snyggare att gå ner till golvnivå med smala vita rör, och sedan bygga med kraftigare på radiatorn som möter de tunna närmare golvet.
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ballofixerna sattes dit av firman som monterade min bergvärmepump när jag var utomlands o jobbade, annars så hade de inte suttit riktade neråt utan inåt. Går det att vrida sådanna kopplingar utan att dra ihop/trycka isär rörändarna?
 
Redigerat:
Ok, lite mer grundläggande ändå då:
Stålrör = det du har innan "ballofixerna". Grova grejer tillverkade av just stål. Skarvas med gängor. Få, ens rörmokare, har prylar för att böja dessa idag.
Kopparrör = rör av koppar, ibland förkromade. Skarvas med klämringskopplingar, lödning eller presskopplingar. "Lätta" att böja, om än det krävs verktyg.

Eftersom dina "ballofixer" redan är av en typ som är gjord för att anslutas mot kopparrör, 15mm skulle jag tro, och det verkar som om du får en halvbökig rördragning så skulle jag varje dag gå på med kopparör ner till elementet, även om det ser spinkigt ut. Ett tips för att få det snyggt kan ju vara att måla rören i samma färg som rören i taket eller elementet.
Vad gäller elementinkopplingen så fungerar förvisso de delar jag tipsade om även vid montage uppåt, men det kan kanske bli snyggare ändå om du väljer att använda raka anslutningar både uppe och nere och en vinklad termostatventil istället. Prata med kompisen rörbockaren om åt vilket håll han vill ha anslutningarna innan du köper något...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
Men vänta här nu? Varför länkas det till 20x15 bussningar när TS har 25 gänga i radiatorn?

Termostatventilen TS vill montera är en MMA FVAV 20. Alltså avig vinkel. Om denna skall monteras krävs bussning 25x20 och en nippel med mutter 20.

Sen är ju nästa diskussion som redan nämnts att en termostatventil 20 inte är nödvändigt, (om TS inte redan handlat sin ventil) utan 15 räcker gott och då blir det bra med 15mm matningen som sitter i taket på ballofixerna!
 
Var igår i ett lägenhetshus från 20-talet, där fanns det en liknande radiator i trapphuset, där det var byggt med rördelar och en rak termostatventil på röret som gick upp till övre bussning/rörkrök. Kan nog bli ganska snyggt med svarta rör och en kromad thermostat. Isf bygga med 3/4" rör som passar med nippel till en R20 termostatventil. Och sedan vid golvnivå gå över från 3/4" rörgänga till 15mm klämmkoppling vinkel o vidare med kopparrör. Så tänker jag mig det iaf.

För att bygga rör: Kan man få tillräckligt ok/tätt resultat med en sådan här?
http://www.jula.se/rorgangsats-proffs-188401

Det är hemmafix nu och att göra om o göra rätt räknar jag med att få göra.
 
Instämmer med tidigare inlägg som råder dig att enbart använda koppar, i synnerhet som dina kulventiler (ballofixerna) är med klämringskopplingar. Ska du på med järnrör får du a) skarva eller b) byta kulventilerna (=tappa ur delar av eller hela systemet).
Med klämring o koppar blir du klar på en eftermiddag.

Men smidighet är inte allt här i världen!
johan_paz skrev:
För att bygga rör: Kan man få tillräckligt ok/tätt resultat med en sådan här?
[länk]
Ja, det går utmärkt, inga problem i denna relativt klena dimension. Har själv ett sådant. Blaska på med olja när du gängar. Men vore jag "proffs" ville jag nog ha ett kraftigare handtag, ffa till grövre rör. Iof kan du ju lätt gänga ett eget handtag!

johan_paz skrev:
Det är hemmafix nu och att göra om o göra rätt räknar jag med att få göra.
rätta takter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.