Hej,
Vi bor på en skafttomt och har servitut för väg över grannens tomt. Vägen som går precis utmed grannens garage har en stödmur mellan deras garage och vår väg. Muren som är ca 30 meter lång behöver nu åtgärdas, trolgen en kostnad på mer än 100'. Vi har båda flyttat in i befintlig situation och hur tidigare ägare löste det sinsemellan går nog inte längre att kolla upp. Vi har en mycket bra relation med grannen och jag är inte ovillig att lägga pengar på det men frågan är:

Vem är det som ska/borde betala?

Muren ligger alltså helt på grannens tomt och utan mur så funkar det inte eftersom vår väg och deras garage kräver de nivåer som nu är.

Det behövs nog mer information om servitutet för att avgöra detta gissar jag.

Jo. Kan bara hitta dokument på att vi har rätt till väg samt en karta var den vägen är belägen. Kanske får kontakta kommunen för att se om mer detaljer om ansvarsfördelningen finns dokumenterade. Brukar sånt beskrivas i servitut? Är det kommunen jag ska vända mig till?

Är det garaget eller vägen som ligger på den högre delen?

Spontant känns det som om den som har den högre delen har det största ansvaret. Det finns ingen möjlighet att sänka/höja er väg så att stödmuren inte behövs?

Bild vore bra :)

Grannens garage ligger högst och i nivå med allmäna vägen/gatan. Vårt garage och hus ligger ca två meter under gatan. Vår tillfart sluttar mao nedåt från gatan. För att tillfarten ska landa rätt i vårt garage och ha en hanterbar lutning så måste nivåerna vara som de nu är. Tror jag tills jag är överbevisad... :)

Grundprincipen är att den som förändrar en höjd så att det upptsår behov av en stödmur/slänt. Är den som får stå för muren eller slänten.

Dvs OM garaget är byggt efter vägen, och man fyllde ut för att bygga garaget, då bör muren ha bygtts av garagets ägare, som också har underhållsansvaret.

OM vägen har byggts och man har schaktat för att vägen skall få lämplig lutning, så bör murten ha byggts som en del av vägbygget, och underrhållsansvaret ligger på vägens "ägare".

Sedan kan man ju tänka sig mellanvarianter, typ att både vägen och garagebygget har skett ungefär samtidigt och båda parter kan ha haft behov av förändringar som krävt en mur. Då kan den vara gemensam.

Sedan finns det ibland regler i detaljplanen eller bygglovet som styr vem som skall stå för mur. VId nyexploatering av sluttande områden anger man ibland i planen hur de olika tomterna skall fyllas ut eller schaktas, och då ofta även att ex. den högre belägna fastigheten skall bygga mur, oavsett om det kanske faktiskt är den lägre som behöver schakta bort massor.

Det Låter som att fastighetsägaren skall stå för underhåller på sin mark om intet nämnts i servitutet samt är det ovanligt att kosta på en stödmur för ett vägbygge medan vid anläggande av tomt samt garage då är det vanligare.
Troligen har muren uppförts pga garaget. Hur nära garage är muren och hur hög är den? det kan bli klurigt att fixa muren om den står nära garaget.

Om både vägen och garaget blir obrukbara om muren rasar så ligger det nära till hands att ni delar 50/50 på kostnaden tycker jag.

mlkjhr skrev:
Om både vägen och garaget blir obrukbara om muren rasar så ligger det nära till hands att ni delar 50/50 på kostnaden tycker jag.
Det låter ju rimligt, eftersom båda verkar vara beroende av murens funktion. Dessutom smart att bibehålla en bra grannsämja.

50/50 det är bra, om båda har behovet av muren.
tänk på att grannsämja är viktigare än pengar:)

Helt juridiskt är det grannen som uppenbart äger både tomt med vägen på, garage och stödmur. Därför är det naturligtvis grannen som sköter allt på sin fastighet det inbegriper naturligtvis stödmuren också. Om det finns ett riktigt servitut som ger er rätt till farbar väg får grannen se till att det finns en sådan väg med eller utan stödmur.

Men sen kan det vara bra att ha god relation och kanske ta del av kostnaderna för att ni själv skall kunna komma in till er tomt på ett trevligt sätt och inte behöver köra i en leråker med rasad mur :)

• Gilla
sjostuga2
  • Laddar…
Men sen kan det vara bra att ha god relation och kanske ta del av kostnaderna för att ni själv skall kunna komma in till er tomt på ett trevligt sätt och inte behöver köra i en leråker med rasad mur
Håller med. Det är den linjen jag var inne på och jag fortsätter så. :)

oceanis skrev:
Helt juridiskt är det grannen som uppenbart äger både tomt med vägen på, garage och stödmur. Därför är det naturligtvis grannen som sköter allt på sin fastighet det inbegriper naturligtvis stödmuren också. Om det finns ett riktigt servitut som ger er rätt till farbar väg får grannen se till att det finns en sådan väg med eller utan stödmur.

Men sen kan det vara bra att ha god relation och kanske ta del av kostnaderna för att ni själv skall kunna komma in till er tomt på ett trevligt sätt och inte behöver köra i en leråker med rasad mur :)
Min gissning hade varit helt tvärtom... Om en granne får servitut att anlägga en väg för en nybyggnation och vägen var tvungen att gå över min mark skulle jag inte vilja bli ansvarig för anläggandet och det efterföljande underhållet...

Känns som det skulle kunna få oanade konsekvenser
/ATW

Ja som sagt underhållsansvaret för själva vägen ligger oftast på den som har rätten att ha väg över en annans fastighet. Och i det ansvaret ligger givetvis ev. murar som varit nödvändiga för att bygga vägen.

Precis som att en garageägare får står för ev. murar som behövts för att bygga ett garage, oavsett om det skulle varit onödigt med mur för garaget om det inte vore för den där vägen.

Men på beskrivningen här så gissar jag lite vårdslöst att muren finns där för att garaget byggts på högre nivå än vägen. Men i princip så kan det ju vara så att man fått schakta nära garaget när vägen byggdes.

ArneTW skrev:
Min gissning hade varit helt tvärtom... Om en granne får servitut att anlägga en väg för en nybyggnation och vägen var tvungen att gå över min mark skulle jag inte vilja bli ansvarig för anläggandet och det efterföljande underhållet...

Känns som det skulle kunna få oanade konsekvenser
/ATW
Det beror nog helt på hur servitutet har tillkommit och är skrivet från början. Men principerna är ju att varje fastighetsägare har ansvar för sin fastighet inkluderat byggnader..

Jag har själv en fastighet med en väg som fungerar som infart och tillika del av väg för grannen. Vi har själv fått bekosta vägen från början och även allt underhåll (litet för det är asfalt) men i detta fallet har lantmäteriet vid fastighetsregleringen bestämt att det är vår väg men att grannen har rätt till passage över den. Och i det fallet så ligger ansvaret för vägen på vår fastighet helt klart, men det är goda grannar så det stör mig väldigt lite trots att dom ibland passerar med tunga fordon beroende på deras bruk av åkermarken omkring.

Det handlar ju oftast om att man har rätt till passage och det kan ske på en åker eller stig om man har tex en traktor eller fyrhjuling :)

Och för en mur är jag ganska säker på att det ligger på fastighetsägaren att sköta om den eftersom detta i princip inte har med vägen att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.