Först lite förutsättningar:
Trähus byggt 1997, 2 plan och källare med full takhöjd! 349 kvadrat atemp enligt energideklarationen. Är ungefär 125 kvadrat per plan (källaren har ett antal rum utan uppvärmning). Golvvärme i källaren o i ett rum på bottenplan, annars radiatorer. Har vedpanna och 1500 l ack-tankar (3x500). Har även jordvärme ca 1000 m. Jordvärmen går igång om botten på tanken går under 36 grader och värmer upp den till 42. Försöker dock elda så att inte jordvärmen ska gå igång på vintern.

Nu till problemet, om jag eldar på kvällen så tankarna är 80 grader rakt igenom så har ändå tankarna svalnat under natten och jag måste elda igen på morgonen. Även när det bara är några minusgrader. Hur länge ska tankarna hålla värmen egentligen? Känns som om de här läcker värme. De står i pannrummet i källaren och där är det varmt!

Jag tycker att du har för lite ackumulatorvolym till ditt stora hus. Du borde ha minst 2500L eller mer. Du skriver att det är varmt i pannrummet och det betyder att tankarna läcker som ett såll. Om du isolerar tankarna bättre(även alla rör mellan panna och tankar) så kanske du kan höja tanktemperaturen till 90 grader eller mer. Om du kan höja tanktemperaturen till 90 grader ökar energiinnehållet med 25%(90-80/80-40).

Jo, borde ha fler tankar och har plats för det, så blir det så småningom. Alla rör är isolerade! Tankarna är inte jätte varma om man känner på dom, är nig mycket pannan som värmer rummet. Ska testa värma upp tankarna till 90 grader, det går nog.

Vad har du laddkopplen mellan ack och panna? Den kanske drar tjuvvärme som går ut genom skorsten.
en 60-70kWh är ju rätt mycket energi att göra av med över natten.

Till ett sådant hus skulle jag välja MINST 5 kubik acktank, helst en stor. Isoleringen av tankarna och rören är viktigare än man tror. Både för att behålla värmen och intesabba skiktningen. Enkla/billiga 500-liters tankar verkar inte vara särskilt välisolerade om man läser vad andra skriver. Tilläggsisolera, och slarva inte med rören och runt anslutningarna.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Uppdatering: I går kväll eldade jag, vid 21.30 var ranken 77.6 grader i botten, och då fanns det glöda kvar i pannan så den kan nog ha gått upp till 80 innan det började gå neråt. 06.30 i morse var det 33 grader i botten och då gick jordvärmen igång. Det konstiga var att det var runt 60 grader i toppen av tankarna, det tog bara några minuter för jordvärmen att få upp värmen till 43 grader i botten. Kan det vara så att skiktningen var dålig och kom igång när jordvärmen började värma vattnet.
Ska jag ställa ner temperaturen som styr när jordvärmen går igång till typ 20 grader?

Funderar på att bygga en stor tank i vedrummet i stället för mina 3 små. Men det är frågan om det går att räkna hem det projektet.

Har en laddomat 21 mellan tank och panna

forbrukning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här ser förbrukningen ut på hela huset, man ser tydligt när jordvärmen går igång att det drar iväg.

Det är väl för höge farao temperaturen i TOPPEN på tanken som är intressant. Botten blir ju kall så fort du börjar ta ut värme. Och ska du värma någonstans så är det i toppen och inte i botten.

En ide är kanske att flytta VP tempgivaren till utgående varma sida på tanken, och justera ned returflödet så siktningen bibehållas i tanken vettigare.
Ev kolla om det går att mata VP via en shunt direkt mot raddarna och inte i tanken vintertid.
Det är ju rätt många kWh VP för att värma upp 500-800l 15grader i acktanken, innan det gör nytta i resten av systemet.

Har du någon systemskiss på anläggningen? Kan ju vara så att det finns några enkla sätt att hitta genvägar till att spara värme lite längre.

Returen till tanken vill du ha så låg som möjligt för att kunna ta ut maximalt med energi innan du behöver elda igen. Gärna 30 grader eller lägre. Golvvärme i källaren låter lite energiineffektivt om inte plattan är välisolerad. En idé jag fungerat på är om man skulle ta returen från raddarna och mata golvvärmen med innan det går tillbaka till tanken. Golvvärmen klarar sig med den tempen som kommer i retur, och returen blir ordentligt låg.

Har ingen systemskiss. Grejen är den att jag vill använda jordvärmen så lite som möjligt, den ska mest bara gå på sommarn. Kan ju stänga av jordvärmen och se om det funkar. Jordvärmen ska fungera som en elpatron.

Så här är det kopplat ungefär: Jordvärme via Autoterm 400 till tank, Mollepanna till tank med Laddomat 21. Matningen till radiatorer och golvvärme via en CBJ automatic (inomhusgivare i köket). En extra digital termometer monterad i tanken som styr när jordvärmen ska gå igång.

Norrlandshus skrev:
Så här är det kopplat ungefär: Jordvärme via Autoterm 400 till tank, Mollepanna till tank med Laddomat 21. Matningen till radiatorer och golvvärme via en CBJ automatic (inomhusgivare i köket). En extra digital termometer monterad i tanken som styr när jordvärmen ska gå igång.
Flytta givaren som startar vpn till toppen av tanken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.