2 718 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
K-märkt hus. Gömma utedel i källardörr.
Jag bor i ett trevåningshus byggt 1923 i Åbo, Finland. Huset har någon typ av k-märkning av fasaden och utomhusmiljön. Detta betyder att jag inte har något vettigt ställe att placera utedelen av en luft/luft-värmepump. Dock har jag en 80x150 cm (BxH) källardörr, i markplan, i väggen som är ca 40 cm djup.
Målet med att installera en värmepump är att få bättre värme och ventilation i källaren. De två övre våningarna är redan ok.
Kan jag på något sätt montera utedelen i dörrutrymmet? T.ex bygga ett inre rum som omsluter och isolerar samt byta ut ytterdörren mot ett galler eller liknande?
/Stefan
Målet med att installera en värmepump är att få bättre värme och ventilation i källaren. De två övre våningarna är redan ok.
Kan jag på något sätt montera utedelen i dörrutrymmet? T.ex bygga ett inre rum som omsluter och isolerar samt byta ut ytterdörren mot ett galler eller liknande?
/Stefan
Finns det nån restriktion på att ha något en bit från huset? Jag har förvisso en kåk från 1973 men valde av estetiska skäl att låta montera utedelen på garaget, cirka tre meter från ytterdörren (där innerdelen sitter). Rören går i marken fram till fasaden.
Ja, hela utemiljön är skyddad. Därav frågan om det går att gömma innanför husets väggar där skyddet inte gäller.