Status
Tråden går ej att kommentera.
pelpet skrev:
Hur är det med de gamla ikeaköken, börjar de se dassiga och slitna ut efter 5-6 år?
Ja, det skall bli intressant att se!

Mitt är tre år drygt och ser ut som nytt :)
 
pelpet skrev:
Hur är det med de gamla ikeaköken, börjar de se dassiga och slitna ut efter 5-6 år?
Efter 7 år ser det fortfarande nytt ut, Det enda som ser lite slitet ut är den rostfria ugnsluckan.
Vilken jubelidiot kom med den rostfria flugan... :mad: Induktionshällen ser nästan oanvänd ut.
 
nizzehult
Jag blev mest förbannad när jag läste TS första inlägg.
Uttrycket "som fan läser bibeln" passerade min hjärna.


Jag vill avfärda det mesta som står där som kvalificerat GNÄLL där TS mest verkar retar upp sig på att på just det faktum att det är IKEA som gör sakerna. Måste ha någon riktigt dålig upplevelse förknippad med dem.


Har just slängt ut det gamla Ballingslövsköket och satt in ett Metod från IKEA. Är normalhändig och kan snickra lite men är långt ifrån någon expert. På mindre än en vecka hade vi skruvat ihop alla stommar och satt upp alla skåpar och vitvaror och vi blev mycket nöjda.


Sockelhöjden. Ja, jo, det skulle inte göra nåt om dom var lite högre men då försvinner ju i stället skåputrymme. Sånt uppskattar man nog mera. Underbart fyndig fastsättning (och enkel borttagning om så önskas) med en smart tätande list undertill. Såga gör man med en ställbar kap/gersåg, även om vinkeln mot väggen inte är rät. En sån behöver alla som ska bygga! Det enda jag är tveksam till är att sockeln även tätar för läckageskyddet under diskmaskinen.


Monteringsskenorna är ju det bästa av allt, när man har dessa på plats så smäller det bara till så hänger allt på plats. Och ja: man MÅSTE lägga tid och energi på att få dessa på rätt höjd och i våg, hela uppsättningen bygger på detta. Men det gäller ju även om man sätter en bräda på väggen. Sätter man allt rätt så behövs heller ingen efterjustering, så enkelt är det!


Gångjärnen. Suveräna. Man sätter upp ett dörr på någon minut och dom är otroligt lätta att efterjustera. Eller ta bort. Applåder!


Nedersta lådan är låg - om man beställer den modellen. Det finns även en med högre kanter. Ett skäl varför det finns olika versioner är att många vill ha en "låda i lådan" som även den finns i olika storlekar.


Tvärribborna är inte gjorda för att lyfta stommen. Lyft i stället på hållaren bak samt ett gångjärn.


När det gäller måttsättning kontra passform med andra tillverkare kan jag inte uttala mig, vi körde bara med IKEA-prylar och är glada för det. Jag tycker även man ska väga in vad man verkligen betalar för, vi tog hem ett lokal firma som gav ett förslag på att enbart byta luckor, bänkskivor och diskbänk samt lite målningsjobb och deras pris var nästan identiskt med IKEA's pris, men då fick vi även nya stommar OCH samtliga vitvaror!


Logistiken var mycket god, allt fanns med och inget var skadat.
Däremot så lämnar vissa moteringsanvisningar en del i övrigt att önska, det finns för många om/ifall då man ska hoppa vidare till en annan sida och det är det lätt att man missar.


Jag rekommenderar varmt IKEA's Metod! (y)
 
  • Gilla
stefan_gsx och 5 till
  • Laddar…
nizze1909941 skrev:
Jag blev mest förbannad när jag läste TS första inlägg.
Uttrycket "som fan läser bibeln" passerade min hjärna.


Jag vill avfärda det mesta som står där som kvalificerat GNÄLL där TS mest verkar retar upp sig på att på just det faktum att det är IKEA som gör sakerna. Måste ha någon riktigt dålig upplevelse förknippad med dem.
Jag lägger inte ens någon engagemang i att svara dig på detta eftersom jag anser att mitt första inlägg var väldigt sakligt och konstruktivt utformat och jag har fått enormt mycket cred för detta också ska du veta.
Det handlar absolut inte om att det är Ikea.
Jag har nog tillräckligt med erfarenhet för att kunna se skillnaderna jämfört med deras gamla variant och andra leverantörers köksinredningar.
 
Alla som läser den här tråden ska vara medvetna om att TS har "ett mycket ingående samarbete" med HTH-kök. Han är varnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 7 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Alla som läser den här tråden ska vara medvetna om att TS har "ett mycket ingående samarbete" med HTH-kök. Han är varnad.
Det förklarar ju en del och samtidigt tappar jag respekten för både TS och HTH... :(
en sak jag normalt uppskattar mest med ByggaHus är just att det är "konsumenternas" forum och att man inte ska hamna ut för denna typ av smyg-reklam, även om den i det här fallet går ut på att sänka en konkurrents anseende.
 
  • Gilla
666kalle
  • Laddar…
TS var det du som hade nicket "köksmontören" förut?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Alla som läser den här tråden ska vara medvetna om att TS får sin lön av HTH-kök. Han är varnad.
Bra info. Det kanske skulle editeras in som moderatormeddelande i första inlägget också, om folk kanske inte läser ända till sidan 11?
 
ullberg
Marlen Eskilsson skrev:
Alla som läser den här tråden ska vara medvetna om att TS "har ett mycket ingående sarmarbete med HTH-kök". Han är varnad.
Personligen vill jag skicka lite beröm då jag tycker detta är det perfekta sättet att hantera en situation som denna. Superbra att tydliggöra TS ev. jävsförhållanden utan att för den delen ta bort hela tråden (för i den finns ju trots allt relevant information, från både TS och andra, som vore synd att förlora). Nu får man själv avgöra om man tror TS vinklar infon, och korrigera sin läsning därefter, personligen tror jag alla klarar den avvägningen.

Precis så här tycker jag det alltid borde funka och jag kan bara komma på ett förbättringsförslag, och det har @klonk redan nämnt (att lägga infon i första posten också), riktigt bra agerat av er tycker jag!

/U
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
klonk skrev:
Bra info. Det kanske skulle editeras in som moderatormeddelande i första inlägget också, om folk kanske inte läser ända till sidan 11?
OK, fixat.
 
  • Gilla
klonk och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
I slutändan har det utvecklats till en jättebra och informativ tråd, där många olika åsikter om metod-köket har lyfts, och vridit och vänts på.

Skulle jag vara i köksköparfunderingar så skulle jag lusläsa hela tråden.
Ta till mig alla omdömen som skrivs, komma ihåg/anteckna dessa.
Sen skulle jag knalla in på IKEA's varuhus och nogsamt själv kolla upp alla påståenden, genom att fingranska varorna i utställningen samt snacka med personalen, (som faktiskt ofta har hygglig koll, jag blev förvånad när jag köpte faktum-köket tidigare.)

Jag litar ju givetvis inte blint på vad folk skriver på internet, vare sig det är Paul eller nizzehult eller någon annan. :cool:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
6
Detta att TS har samarbete med HTH har man ju kunnat se i flera år i hans inlägg. Jag har frågat han i någon tråd där han som vanligt skrivit ner IKEA och hyllat HTH om det var så men då nekade han så klart. Om man kollar hans inlägg i kökdelen i forumet så ser man ganska snabbt hans kärlek till just HTH. Sen att han är kunnig på det han gör stämmer säkert, men som sagt ingen direkt opartisk syn på allt.
 
Jag skall byta kök och väljer nu mellan Ikea Metod och HTH. Har goda erfarenheter av Ikea sedan tidigare. Det jag inte har riktigt koll på är inbyggnadskyl/frys (från annan tillverkare) i ikeas stommar. Svårt att få till luckorna. I övrigt så kan jag väl tycka att Ikeas plastsockel är inte riktigt vad jag söker men jag får väl sätta något annat helt enkelt. Djupet på skåpet ser jag inte som några problem då jag planerar montera granitskiva som måttas på plats.

HTH GDS har även de luckor som vi gillar och HTH har ju ett något större utbud vad gäller inredning och stommar. Men efter ett besök på en lokalt HTH butik så förändrades min syn på GDS. HTH har ett begränsat utbud på GDS köken vilket jag kan förstå. Den lucka som vi gillade fanns i GDS utbudet. Men när vi började titta på hörnskåpslösningar, skafferi, inredning mm så var det klart begränsat i gör-det-själv utbudet. Jag har inga problem att betala till för en mer avancerad skafferiinredning men då det visar sig att om jag vill ha den mer avancerade inreningen, så kan jag inte köpa ett GDS högskåp och beställa inredningen från HTH-butiken. Jag måste beställa högskåpet komplett med inredning och då betala ett dyrare pris för stommen. Men man kan snabbt konstatera att HTH har sitt GDS utbud för att konkurrera med Ikeas Metod. Men om jag vill uppgradera så springer det snabbt iväg då jag inte kan beställa bara inredning utan måste beställa hela stommen. Väntar offert för att kunna jämföra Ikea mot HTH.

Är det någon som köpt HTH GDS och har erfarenhet av detta?
 
Redigerat:
Paul Staffanstorp är en gammal och trogen byggahusare...tror ni han tjänar mer pengar om HTH säljer fler kök i hela Sverige? Han är väl verksam i Staffanstorp med omnejd? Faktum är att han delar med sig av sina erfarenheter, erfarenheter han fått genom att bygga kök varje dag i många år. Sen får man givetvis bedöma alla inlägg på BH själv.man har lärt sig genom åren här på BH vilka medlemmar som vet vad de talar om. Själv jobbar jag inom fönsterbranschen (egen och märkesoberoende) och har nyligen hittat helt fantastiskt bra fönster och dörrar som är fantastiskt välbyggda och det mest stabila jag upplevt! Kommer aldrig mer montera något annat i fortsättningen. Det är fönster som är byggda av kärnfura, furan är sedan lamellimmad i Tyskland för att sedan använda som karm och bågmaterial. Fönsterna heter xxxxx. Ville bara dela med mig av denna erfarenhet så ni andra medlemmar kan ta del av min erfarenhet.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl och 7 till
  • Laddar…
Det där passar inte in i den här tråden.
Om du kommer med lite negativ fakta om konkurrerande fönster, där hälften är helt inkorrekt, så blir det mer samma tema.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.