Har lite problem med värmen i huset. 2 element på övervåningen (ett av sovrummen och hallen) är iskalla, dom andra på övervåningen är varma. Övriga element i huset är också varma. Har luftat alla element, och det kommer vatten ur alla som är varma, men dom 2 på övervåningen som är kalla kommer det varken luft eller vatten, så jag antar att det är lite vatten i systemet?! Men var sjutton fyller man på??

Skickar lite bilder.. Hoppas det är nån som kan hjälpa! :)


20140112_091449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140112_091514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140112_091532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140112_091604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140112_091639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140112_091902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140112_161204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för snabbt svar!

Den enda jag kan tänka mig och som liknar bilden du länkat är den 4:e bilden som jag satt in, den med 2 blåa "rattar". Vrider man på den övre så kommer det vatten ur ett rör, den nedre har jag inte vågat pilla på än, men det kanske är där man fyller på?! Eller va tror du?
 
L-Bror
Lite osäker men kan inte denna vara något?
untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart tar den vägen uppe vid taket?
 
Den går till vattenutkastaren på utsidan.
 
Bild 5 strax ovanför den gröna cirkulationspumpen ser det ut att vara en ventil av rätt sort. Sedan undrar jag hur länge du bott i kåken utan att fyllt på vatten en endaste gång :) ?
 
L-Bror
Henke_01 skrev:
Den går till vattenutkastaren på utsidan.
Ah..
Helt fel rör jag följde med andra ord. ..
 
Den svarta på bild 5 är en blandningsventil.
Den blå undre på bild 4 är en påfyllningsventil.
 
Goteborg skrev:
Bild 5 strax ovanför den gröna cirkulationspumpen ser det ut att vara en ventil av rätt sort. Sedan undrar jag hur länge du bott i kåken utan att fyllt på vatten en endaste gång :) ?
Menar du den här, den svarta ratten på röret?! Nja, är lite tveksam att det kan vara den.



20140112_091653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och på frågan hur länge jag bott där.. Jag tog över pappas hemställe för 14 år sen, värmen och allt har funkat utan problem fram tills nu, så varför fylla på vatten och åtgärda nåt så länge det funkar?!
 
Än en gång den svarta är det inte för det är en blandningsventil som blandar kallt och varmt vatten.

Det är den blå undre på bild 4 som du fyller med. Efter den sitter en blå övre som är säkerhetsventilen till systemet.
Så öppna den undre blå så ska du se att det kommer in vatten i systemet.
 
Henke_01 skrev:
Menar du den här, den svarta ratten på röret?! Nja, är lite tveksam att det kan vara den.



[bild]


Och på frågan hur länge jag bott där.. Jag tog över pappas hemställe för 14 år sen, värmen och allt har funkat utan problem fram tills nu, så varför fylla på vatten och åtgärda nåt så länge det funkar?!
Som oceanis skrev innan, inte den. Men den var lik bilden spekerök länkade till innan.
Och på frågan hur länge du bott där så tänkte jag bara hur jag själv kände när jag flyttade in i mitt nuvarande (och första) hus. Kände en stress över att inte veta vad som är vad, varför och hur. Speciellt att inte kunna åtgärda något fel om problem skulle uppstå. Följde rör och kopplingsdosor, kröp på vinden och rota i skrubbar under första veckan för att ha ett litet hum, och mycket med hjälp av bygga hus har jag listat ut hur det mesta fungerar i huset. Så jag var enbart nyfiken.
 
Den röda på din sista bild är närmast av de som synts hittills, alla andra har annan funktion så testa den. Ska vara stängd nu så då öppnar du moturs. Annars får du ta lite mer bilder från olika vinklar.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Den svarta på bild 5 är en blandningsventil.
Den blå undre på bild 4 är en påfyllningsventil.
Så det är alltså den man fyller på med?! Är det bara att vrida på den tills nivån är där den ska vara?
 
Nej den undre på bild fyra är avstängning av kallvatten in till varmvattenberedningen.
 
GK100 skrev:
Den röda på din sista bild är närmast av de som synts hittills, alla andra har annan funktion så testa den. Ska vara stängd nu så då öppnar du moturs. Annars får du ta lite mer bilder från olika vinklar.
Är det den till höger du menar?



20140112_161204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur vet man när man fyllt till rätt nivå då? Syns det på nån mätare eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.