3 583 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Isolering bakom panelen
Sida 1 av 2
Hej
Klurat på en sak
Hur stor skillnad på byggnadens isoleringsvärde gör isoleringen bakom panelen?
Oftast brukar det väl vara 45mm isolering och den har sitt värde men om man inte har den så blir det panel/regel/vindduk/stomme.
Dvs vinden tar direkt i vindduken.
Kan detta påverka mer än man kan ana, dvs vinden kommer in mer under panelen och kyler ner betydligt mer än om mellanrummet varit fyllt med isolering?
Klurat på en sak
Hur stor skillnad på byggnadens isoleringsvärde gör isoleringen bakom panelen?
Oftast brukar det väl vara 45mm isolering och den har sitt värde men om man inte har den så blir det panel/regel/vindduk/stomme.
Dvs vinden tar direkt i vindduken.
Kan detta påverka mer än man kan ana, dvs vinden kommer in mer under panelen och kyler ner betydligt mer än om mellanrummet varit fyllt med isolering?
Aha, jag trodde man fyllde utrymmet där 45 regeln var liggande ( som man spikar panelen mot ).smurfen72 skrev:
Då är det egentligen bara väggtjockleken / isoleringen som tillkommer. Förutom att det kanske är fördel av att den liggande isoleringen korsar den stående
T ex väggen i sektionvectrex skrev:
1, gips 13mm
2, osb 10mm
3, liggande regel45mm / isolering
4, 0,2 plast
5,stående regel 220 / isolering
6,vindduk
X 7, liggande regel 45mm ( isolering? )
8, stående panel
Frågan var om det gör jättestor skillnad ( husets energiförbrukning ) om man har luftspalt eller isolering i utrymmet markerat med x
Isolering gör normalt ingen nytta om den inte är vindskyddad men flytta ut vindduken ytterst och lägg en tunn ribba 15 mm eller liknande utanpå 45 mm regeln så du får en luftspalt så kommer 45 mm isolering göra nytta. Ett annat alternativ är att skippa 45 mm regeln vindpappen och köra med tex 45 mm västkustskiva ytterst men då behöver du nått att läkta med 32 mm eller liknande.
Kan passa på att erkänna att väggen finns redan och det är 45mm luftspalt innanför panelen.
Tycker att huset har för hög energiförbrukning så huvet spinner ofta på om jag gjort fel någonstans.
Edit
Höftad förbrukning på ca 75kwh/m2
( 15000kwh/200m2 )
Tycker att huset har för hög energiförbrukning så huvet spinner ofta på om jag gjort fel någonstans.
Edit
Höftad förbrukning på ca 75kwh/m2
( 15000kwh/200m2 )
Redigerat:
HmmmmD09 skrev:
Jag vet nog inte hur man räknar per m2 när jag tänker efter.
15000 kWh är endast uppvärmingen, varmvatten etc och mätt mot bostadsyta, inte byggyta.