Tjabba tjena hallå!

Badrummet har endas en vägg som går direkt ut mot ytterväggen de övriga 3 är inne, så nu till frågan. ångspärr eller inte? är i dag reglat och isolerat.

Hur är det med övriga innerväggar, måsta jag ha det även där?
är endas badrummet som kommer bli "våtrum"

Så här ser det ut i dag, i övriga huset: Panel, luftspalt, 70mm isolering, timmerstomme(ca 180mm tjock), 45mm isolering.
ska slänga på spånskiva alt osb och sedan gips utanpå för att sedan måla och tapetsera...

Åldersbeständig plast ska ju sitta i ytterväggen med isoleringen om du har träfasda, inte inne i badrummet...

bara riva vidare med andra ord, plast direkt på timmerstomme, regla nytt och isolera, upp med skivor, fuktspärr, kakel?

Fara med ångspärr och badrummets tätskikt är att fukt mellan dessa hålls kvar.

Jag skulle skippa på den väggen.

använd sökfunktionen i forumet så hittar du svar OM du ska ha kakel på väggarna ska du bara ha målat så får du kolla måleribranschens branschregler

Okej bäst att skippa plasten helt? har testat sökt men blir inte klok på alla svar,

Badrummer ska till 70% kaklas, och klinkers på hela golvet

Plasta övriga rum är det nödvändigt? så som kök, vardagsrum, hall, sovrum?

Har för mig att yttervägg alltid räknas som zon 1 och ska alltså ha tätskiktsfolie, då kan du skippa plasten.
Ska du måla den väggen så kolla med målerireglerna

Innerväggar behöver ingen plast, plasten ska hindra fukt att tränga ut i ytterväggsisoleringen

Du ska nog bestämma dig och vara konsekvent, antingen plasta alla ytterväggar och göra det noga med tejp och allt eller skita i det helt.
Badrumstaket skulle jag kanske sätta plast i om det är upp mot yttertak / vind, då hindrar man den mesta ångan att ta sig ut men man måste ha ordentlig ventilation i badrum

Den väggen ska inte målas, det är bara väggen som gränsar mot övriga rum inne i huset som ska målas.

Fläkt kommer att instaleras givetvis.

Taket gränsar mot övervåning där jag ska bygga en lite toa, endast handfat och toa. så där smackar jag i åldersbeständig plast alltså men hoppar som övriga väggarna. kör på skivor och sen får tätskicktet agera även som ångspärr/diffspärr

Med risk att jag missupfattat syftet med reglerna. Men BKR skärpte kraven på täthet någon gång 2006-2007. Skälet som angavs då var att man ville att tätskikt mot yttervägg skall ha högre ångmotstånd än plasten som (ibland) finns i väggen. Tätheten på de äldre tätskiktssystemen var egentligen tillräcklig för att hindra fuktskador.

Dvs. före den ändringen så kunde (mikroskopiska mängder) fukt vandra ut genom tätskiktet, men sedan inte fortsätta ut genom ytterväggen eftersom fukten stoppades av plast i väggen. Tätskiktet i badrummet var rena ventialtionskanalen jämfört med tätheten på plasten. Och därmed samlades fukt mellan de täta skikten.

Efter kravändringen så är det tvärtom, tätskiktet i badrumsväggen är mycket tätare än den diffusionstäta plasten. Så den fukt som som trots det tar sig igenom ventileras snabbt ut genom plasten. Syftet med regeländringen var att man skall kunna bhålla plast i väggen även vid badrumsbygge.

Sedan tror jag att det ändå är bättre att ta bort plasten. För det kan ju finnas någon läcka ex. vid en skruvgenomföring eller annan miss. Då minskar risken för att felet skall ge en vattenskada om det vatten som lyckas ta sig in i väggen kan ventileras ut.

Helt klart intressant teori. Visste jag inte var tanken med lagändringen.
Men detta förutsätter att all farlig fukt utgår från badrummet. Håller med om att det främst är denna fukt som skapas i ett nytt hus.
Problem skapas däremot med dubbla skikt vid vattenläckage alternativt byggfukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.