Köpte också TV på NetonNet. 3 års försäkring för 1400 kr tror jag. När det var 2 mån kvar på löptiden så drabbade lilltjejen och hård leksak samman och därefter var display endast 52" svart spindelnät :/

Men kollade med netonet och det var bara att komma dit med den, 250 kr i självrisk och de lagade den.

Funkar fortfarande 2 år senare. Första gången i livet man haft tur när det gäller försäkringar :)

nypon skrev:
Köpte också TV på NetonNet. 3 års försäkring för 1400 kr tror jag. När det var 2 mån kvar på löptiden så drabbade lilltjejen och hård leksak samman och därefter var display endast 52" svart spindelnät :/

Men kollade med netonet och det var bara att komma dit med den, 250 kr i självrisk och de lagade den.

Funkar fortfarande 2 år senare. Första gången i livet man haft tur när det gäller försäkringar :)
Fast om man jämför med att köpa en 3 år gammal 52" på blocket så är 1650:- inte en superdeal. Visst var det bra med försäkringen i det här fallet, men inte överdrivet bra.

Tittar man på kostnaden för försäkringen för en produkt som man haft en skada på går det såklart att se den positiva biten. Men räknar man ihop kostnaden för alla försäkringar till produkter som man aldrig fick en skada på så brukar man rätt snabbt se hur verkligheten ser ut.

Jag tror det var när vi köpte vår tredje video (rätt många år sen alltså) som jag började fundera på det hela, de två tidigare hade vi haft försäkring på men aldrig behövt utnyttja och jag insåg att på de två hade vi betalat en premie som totalt blev högre än vad vi betalade för den nya videon. Hade vi istället sparat de pengarna så hade nya videon alltså varit "gratis".

Det blir lite skillnad om det är saker som behåller sitt värde längre.

pelpet skrev:
Fast om man jämför med att köpa en 3 år gammal 52" på blocket så är 1650:- inte en superdeal. Visst var det bra med försäkringen i det här fallet, men inte överdrivet bra.
Fast mycket av det här har att göra med att man borde reparera sina saker i större omfattning istället för att bara slänga på tippen och köpa nytt (eller begagnat).

Johan Gunverth skrev:
Fast mycket av det här har att göra med att man borde reparera sina saker i större omfattning istället för att bara slänga på tippen och köpa nytt (eller begagnat).
Håller med, känns helt onödigt. Det är också tråkigt att något som kostar nästan 20 000 kr bara ska hålla i 3 år. Jag har räknat med längre tid. Då är 1650 billigt i mina ögon.

Jag håller med om att det är vettigt att satsa på grejor med lång livslängd, och en TV ska såklart hålla mer än tre år. Men värdet i modern hemelektronik ligger inte i materian som man köper, utan i den senaste produktutvecklingen som finns inbyggd i produkten. Därav den grymma priserosionen på hemelektronik. Därför får man räkna med en stor materiacirulation, dvs man skickar gammal hemelektronik till materialåtervinning när den går sönder eller när den blir obsolet. Och därför är det inte heller lönt att satsa på lång livslängd.

Hur mycket av elektroniken kan man återvinna?
Såg ett inslag på nyheterna förra veckan om att berget av elektronikskrot växer och växer.

B
fubar skrev:
Såg ett inslag på nyheterna förra veckan om att berget av elektronikskrot växer och växer.
Återvinns väl massor av elektronik... i Afrika. Plasten eldar de upp och plockar värdefulla metaller.

fubar skrev:
Har gjort mycket jobb på ett företag som endast gör detta. Kommer lastbilar hela dagarna med allt från datorer till TV-apparater. Allt sorteras och mals ner på olika håll och körs sedan därifrån vidare till andra ställen.

Precis som sopor är värdefullt idag tror jag att elektronikskrot kommer skjuta i värde inom närmsta tiden. Främst pga utvinningen av alla dessa metaller kostar multum.

OT: Vart lite ledsen när det kommer en hel lastbil med nya 50-tummare som skulle malas ner. Va tydligen något kosmetiskt fel och det kan man ju inte sälja....

Flöjten5 skrev:
Självförvållad kan man nog säga. Dottern hamnade i handgemäng med den. Jag får en utbetalning på nypriset - 1500kr.

Men betyder det att jag inte får använda garantin?
Givetvis täcker varken garantin (som är frivillig och kan innehålla vilka villkor som helst) eller reklamationsrätten detta. Du får ta det via försäkringsbolaget som sedan gör en bedömning på hur mycket ersättningen kommer hamna på. Beroende på försäkringens villkor kommer dom dra av en viss procentandel av nyvärdet, denna kan vara löjligt hög. Du får även betala självrisken som i många fall ligger på ca 1500:- Vilket försäkringsbolag har du?

Jag köpte teven för 3900 på en kampanj. Folksam värderade nypriset till 5000. Självrisken blev 1500, så 3500 in på mitt konto. Åkte in till Siba i fredags och köpte mig en LG 42" smart-tv för 4990.

Men den här gången åker teven upp på väggen. :)

Flöjten5 skrev:
Jag köpte teven för 3900 på en kampanj. Folksam värderade nypriset till 5000. Självrisken blev 1500, så 3500 in på mitt konto. Åkte in till Siba i fredags och köpte mig en LG 42" smart-tv för 4990.

Men den här gången åker teven upp på väggen. :)
Ok "deal", kunde ha varit mycket värre. Lycka till med nya tv:n.

Jag skulle kontaktat netonnet o reklmera tv´n. Kan de laga dem så är det väl ok, ännu bättre så kanske de erbjuder dig en bättre modell - du kan ju fråga. "kruxet" kanske blir att skicka tillbaka tv´n, om du inte kan lämna in den själv - men vem vet, de kanske kan skicka dig en fraktsedel, men det är är nog sällan en butik står för frakten.

Du kan ju också ringa försäkringsbolaget o fråga vad de värderar din tv till(med anledning till tidigare inlägg om ersättning), men som någon skrev här så är det ett tillverkningsfel o inte en olycka. Bäst o vara ärlig o inte skoja till en olyckshändelse.

Nattugglan, nu var du nog trött när du läste! Det var en olycka, Folksam har värderat teven till 5000kr. Jag får pengarna insatta på mitt konto i veckan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.