En puff till: Drömma hur har det gått med era husplaner?

Min tro är att om man har så speciella krav på vilka material som skall användas,
och hur huset skall byggas, så är inte "husfabriker" vägen att gå.

Man får skaffa fram sina egna ritningar, sina egna specifikationer och leta fram en byggfirma som är så flexibel så de kan uppfylla ens önskemål.

Varför över huvud taget gå via en "fabrik" som trots allt naturligtvis är inkörd på sina procedurer och lösningar?
Det blir väl bara ett ständigt krigande, där ingen blir nöjd i slutändan.

Det finns nog många duktiga snickare i landet, och många byggmästare som kan bygga bra efter dina intentioner.

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
cust3000 skrev:
I förlängningen känns det som en riskkonstruktion...
På vilket sätt?

Jag är inne på precis samma spår som drömma. Jag tror på att bygga med ångbroms och inte helt tätt för att ge fukten en chans att vädras ur. Väljer man cellulosaisolering så har den möjlighet att ta till och släppa ifrån sig fukt på ett naturligt sätt. Jag vill inte använda glasfiber i mitt framtida hus.

Jag har varit i kontakt med Husesset och de bygger moduler med lättbalk i fabrik, monterar och isolerar för att sedan låta dig/snickare anlitade av dig färdigställa. Fördelen är att huset snabbt blir vädertätt och inte utsatt för fukt på samms sätt som vid lösvirkesbygge.

• Gilla
Drömma
  • Laddar…
PAF skrev:
Jag är inne på precis samma spår som drömma. Jag tror på att bygga med ångbroms och inte helt tätt för att ge fukten en chans att vädras ur. Väljer man cellulosaisolering så har den möjlighet att ta till och släppa ifrån sig fukt på ett naturligt sätt. Jag vill inte använda glasfiber i mitt framtida hus.
Det ska dock vara tätt och med hjälp av FTX blir det bra ventilation + bra inomhus klimat med dessa material istället för plast och mineralull, då man gärna vill bygga med tjock isolering. Träfiber eller cellulosa kan suga åt sig fukt vilket mineralull inte kan och måste därför ha plastfolie framför (ifall det skulle bli ett hål i väggen) men här används en Gor Tex duk som luftar fukten.

PAF skrev:
Jag har varit i kontakt med Husesset och de bygger moduler med lättbalk i fabrik, monterar och isolerar för att sedan låta dig/snickare anlitade av dig färdigställa. Fördelen är att huset snabbt blir vädertätt och inte utsatt för fukt på samms sätt som vid lösvirkesbygge.
Vad bra! Skickar en förfrågan till dem med! :)

KnockOnWood skrev:
En puff till: Drömma hur har det gått med era husplaner?

Min tro är att om man har så speciella krav på vilka material som skall användas,
och hur huset skall byggas, så är inte "husfabriker" vägen att gå.

Man får skaffa fram sina egna ritningar, sina egna specifikationer och leta fram en byggfirma som är så flexibel så de kan uppfylla ens önskemål.

Varför över huvud taget gå via en "fabrik" som trots allt naturligtvis är inkörd på sina procedurer och lösningar?
Det blir väl bara ett ständigt krigande, där ingen blir nöjd i slutändan.

Det finns nog många duktiga snickare i landet, och många byggmästare som kan bygga bra efter dina intentioner.
Det har gått mycket bra! Har fått in några offerter och ska granska dem mer men nu är det lite semestertider så det tar lite tid. Bygglovet är klart om en vecka också :)

Har du hittat någon mer fabrik som bygger med lättreglar utöver dem jag har nämnt här tidigare? Tar tacksam emot i fall du vet någon mer?

henkepenk skrev:
Drömma hur har det gått?

Jag hittade [länk] som också bygger väggelement med cellulosa och ångbroms.
Tack för hjälpen för tipset! Tur att det finns snälla människor som kan hjälpa till, det uppsakattas :)

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Drömma skrev:
Det har gått mycket bra! Har fått in några offerter och ska granska dem mer men nu är det lite semestertider så det tar lite tid. Bygglovet är klart om en vecka också :)

Har du hittat någon mer fabrik som bygger med lättreglar utöver dem jag har nämnt här tidigare? Tar tacksam emot i fall du vet någon mer?
Tyvärr inga bra tips.
Jag byggde konventionellt, med 45 + 220 + 45 reglar vilket gav en vägg med 310 mm isolering i tre lager, med en liten byggfirma som gjorde jobbet.
Allt med konventionella träreglar och gullfiber.
Är mycket nöjd hittills med ett hus som inte är "passivt" men definitivt i lågenergi-segmentet.
Bodde här faktiskt i två år utan någon annan värmekälla än kaminen, men har nu fallit till föga och installerat en luft/luftvärmepump, för att slippa att vakna med rimfrost i skägget.
Nu är detta visserligen i södra Halland, där vinterkylan vanligtvis inte är så svår.

Vad har ni för specifikationer på vägg/tak/golvkonstruktionen?

KnockOnWood: Hur mycket gick det på att bygga som ni har gjort (kvm priset för väggkonstruktionen ovan mark) är inne på samma spår.

2433711 skrev:
KnockOnWood: Hur mycket gick det på att bygga som ni har gjort (kvm priset för väggkonstruktionen ovan mark) är inne på samma spår.
Hela huset gick på 1.556.000 kr. Byggyta 124 kvm, boyta 108 kvm + 70 kvm förråd på "klimat"vinden.
Då ingick
väggar med 310 mm isolering,
mellanbjälklag med 290 mm isolering + 100 mm isolering ovanpå taksvallet ("klimatvind"),
helt färdiga badrum, liten toa + duschrum och tvättstuga,
kamin (à 40.000) och skorsten
golv Kährs bokparkett
All el, all VVS
Ventilation komplett med FTX-aggregat
El VVB,
byggfels- och färdigställandeförsäkringar

Vad som inte ingick var invändiga vägg- och takbeklädnader, som gips och panel (förutom i våtrummen),
köksinredning,
vitvaror,
grund och markarbeten,
bygglov, anslutnings- och tomtkostnader.

Tror inte jag missat något viktigt.
Det borde ju bli 14.400 kr/kvm + tillkommande kostnader ca 100.000 kr = 15.300 kr/kvm över grund.

KnockOnWood Intressant.

Jag väntar just nu på alla underlag till vårat hus, som bland annat ritningar till VS, vent, el, och grund.

2-planshus på 93x93 kvm, 34cm isolering i väggar. Vi ska köra vattenburen golvvärme i plattan.
Ska bli intressant att se vad vs-konstruktören föreslår för storlek på radiatorerna på övervåningen.
Lär ju bli en hel del spillvärme från bottenvåningen tycker jag, så några jättestora lär det inte bli.

Östlund skrev:
KnockOnWood Intressant.

Jag väntar just nu på alla underlag till vårat hus, som bland annat ritningar till VS, vent, el, och grund.

2-planshus på 93x93 kvm, 34cm isolering i väggar. Vi ska köra vattenburen golvvärme i plattan.
Ska bli intressant att se vad vs-konstruktören föreslår för storlek på radiatorerna på övervåningen.
Lär ju bli en hel del spillvärme från bottenvåningen tycker jag, så några jättestora lär det inte bli.
Hur mycket får ni betala för plattan per kvm?

Det vet jag inte riktigt, så fort vi får alla ritningar så ska vi skicka ut några prisförfrågningar.
Dock har jag snackat med en av dom entreprenörerna, och han uppskattade totalpriset till ca 280.000kr. Då ingår detta:

Lätt grovplanering av tomten. Dock så är tomten helt fri från buskar, sten och stubbar. Tomten är också helt plan.
Så på det viset så är tomten lättjobbad.
1m massor som ska schaktas bort ner till fast mark/ås. Och dom massorna lägger vi på tomten tills vidare.
Sedan är det en platta på 112kvm, 300mm iso och vanliga kantelement.
Vattenburen golvvärme, servitutledningar samt lokalt omhändertagande av dagvatten. Alltså en stenkista där allt vatten från taket, samt vattnet runt grunden samlas.

Skulle vi betala för att bli av med massorna så skulle det nog kosta en hel del extra. Så vi sparar massorna på tomten tills vidare.

Det blir alltså 2500kr/kvm.

Glömde tillägga att all rördragning också ingår. Alltså avlopp och vattenrör.

Redigerat:
2433711 skrev:
Hur mycket får ni betala för plattan per kvm?
Husgrunden ser ut att ha kostat ca 160.000 kr (+ ev. lite frakter).
Den är sån där med bruten köldbrygga mellan kantbalk och platta (Jackson).

Det blir 1.300 kr/kvm och den gjordes våren 2010.

Men OBS ingen golvvärme, vilket kanske är lite ovanligt nuförtiden :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.