Jag har letat och läst det jag hittat, men känner mig inte riktigt hemma i informationsflödet.

Effecta Lambda 35kW mot 2500 liter ack med varmvattenslingor i kall källare. Genom källaren går rören till radiatorerna och isolering av dessa är påbörjad, samtliga skall isoleras eftersom inget behöver värmas i källaren.

Nya badrummet (300mm isolerad nygjuten 10cm platta på mark) har ingjuten vattenburen golvvärme, nyrenoverad hall med 30cm isolerat bjälklag också vattenburen golvvärme. Resten av huset har radiatorer från 60-talet och i tre rum har jag kompletterat med nya Purmo kompaktradiatorer. Ett rum har väldigt varm radiator trots ganska lågt ställd termostat (alla termostater och ventiler bytta 2011) medan de andra är lagom varma. Golvvärmen ger bra värme i badrummet, medan det i hallen inte känns riktigt pålitligt med temperaturen mot vad jag ställer termostaten på.

Min ursprungliga ide var att ha så låg temp som möjligt in i kretsen för att nyttja så lite värme i taget från acken som möjligt. Är detta tokigt???

Jag är på gång att köpa in mig på en automatisk shuntreglering som jag sparade in på vid installationen av pannan för att det skulle bli mindre kännbart under föräldaledighetens inte alltför feta inkomster.

Har nån kunskap i hur jag bör tänka vid jusering av flödet och vilken typ an shuntreglering jag bör sikta på? Jag inbillade mig att en inomhuskännare skulle vara att föredra och sitta i ett hörn i köket som alltid känns som det kallaste där vi tillbringar mest tid. Några åsikter om denna ide?

Gott Nytt 2014 alla!
 
En kontrollerad framledningstemeratur är helt klart det första du bör satsa på.

Thermomatic EC home har ju fått bra omdöme.

En utomhusgivare med innegivarkompensation verkar vara det som sparar mest, generellt sett.
 
Ditt stora fokus bör vara låg RETUR. Detta innebär lägre flöde och högre framledningstemp.
 
jensaro:
Det innebär ju att differensen mellan ackens fulladdade temperatur och framledningens temperatur minskar och att jag måste elda tidigare sett till temperatur. Men du menar att det istället tar längre tid att förbruka den differensen jämfört med idag?

Jag funderar här lite grann och om jag får be att du ser det som att jag är insnöad på mitt ursprungliga spår och inte riktigt tror på det du säger, alltså övertyga mig gärna - det är inte kritik:

Är det dumt tänkt att försöka värma vårt gamla otäta hus med mellan 50 och 55 graders framledning? 65 grader framledning med 90 graders fulladdad tank gör att jag bara nyttjar 28% av tankens energiladdning, 55 ger 39% och 50 ger 45%. Därtill kommer att även om jag isolerat tanken väl ger den högre genomsnittstemperaturen i acken en större förlust till omgivningen (observera att jag inte har minsta nytta av värme i källaren) och att även isolerade rör ger högre förlust med högre temperatur. Lägre flöde borde göra att förlusten på vägen till radiatorerna blir än större.

Jag måste naturligtvis mäta upp mitt system så jag vet vilka tempraturer jag har på radiatorer och till-lopp/retur, plus att jag ska kika på min cirkpump. Tidigare ägare har plockat in de grejor i huset som de fått tag i billigt och nu när jag kollade på Rinkaby ser jag att det finns rätt mycket olika cirkpumpar för olika flöden. Skulle inte förvåna mig om jag i morgon upptäcker att där sitter en alldeles för stor pump för mitt system.
 
Du tänker dessvärre helt fel.. Det är skillnaden mellan fulladdad tank och din retur som avgör nyttjandegraden. Det är därför man skall sträva efter låg retur istf låg framledningstemp.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
kulle
jensaro skrev:
Du tänker dessvärre helt fel.. Det är skillnaden mellan fulladdad tank och din retur som avgör nyttjandegraden. Det är därför man skall sträva efter låg retur istf låg framledningstemp.
Känns som att du har helt rätt.
Men vad bör man då ställa framledningsbegränsningen på ?
 
Jag hoppar på tråden då jag går i samma funderingar. Jag ströp utgående från cp (kan inte strypa returen), och då gick framledningstemperaturen upp, givetvis. Nu när det är runt nollan har jag ca 40-45 grader fram och 10 grader mindre i retur. När det blir riktigt kallt krävs det kanske 60 grader, och det känns som att man då måste elda oftare än om det hade räckt med 40 grader. Man får väl större användbar dT då?
 
Maxbegränsningen är ju beroende på system och fastighet, och att ha den kompenserad av utetemperatur skadar inte. Viktigast är att strypa in alla raddar individuellt för att få en jämn och låg retur. Mätning i botten av varje rad underlättar detta och fungerande lasertermometer finns för rimliga pengar på jula, biltema och Clas O. Sen får man prova sig fram, kan man sänka flödet så returen sjunker 5gr ger det ju dryga 5% högre nyttjandegrad i acken. Om det innebär att man samtidigt måste öka framledningen 5gr saknar i min värld betydelse.
 
Jag har läst på lite bättre och det kanske inte behövs 65 grader, det låter högt jämfört med det jag hittat i övrigt.

OK, jag kan gå med på att nyttjandegraden relateras till returtempen, men när det inte längre finns tillräckligt varmt ackvatten för att pytsa ut tillräckligt hög framledningstemp så värmer ju inte elementen längre? Men med skiktningen så är för all del tempen i ackens överdel 60 grader när resten av termometrarna visar 30-40 grader, så kan bara shunten styras så den blandar in LITE när acken är varm och mer när den börjar på att kallna även i toppen känns det rimligt. Resonerar jag rätt då?

Jag har hittat lite ställen med info om hur man justerar in radiatorsystem, ska posta in dem här när jag sitter med min egen dator med favoritflikarna ikväll. Hoppas också en gammal "tempmätarkamera" som fanns här på jobbet funkar med lite fräscha batterier så kan jag skaffa mig lite grundkoll på mina grejer hemma redan ikväll.

Det här är goda nyheter för mig och kul samtidigt, för kan jag få till det här så bör jag kunna spara ett antal eldningstillfällen och slippa hantera en del ved. Jag är tacksam för alla infallsvinklar och tips, till sist kanske jag begriper hur det hela hänger ihop. Ingen ide att "ha en massa grejer" och så inte använda dem på rätt sätt. Koppla på lite nya element och golvvärmeslingor var inte så svårt, men uppenbarligen har jag ställt till det lite på samma gång eftersom jag inte fattat att det krävdes en del efterjobb också.
 
Kör hårt! 😃
 
Nu har jag läst och förstått en del saker som jag egentligen redan visste. Har man skiktning i tanken kommer dess övre del alltid att vara ordentligt varm, och därmed är det inget problem att nå nog hög framledningstemperatur. När överdelen på tanken börjar sjunka i temp är det redan sgs slut på värme. Dessutom blir det inte kallt direkt, utan effekten på elementen sjunker sakta mot noll.

Så nu är jag med på att låg retur är det man ska eftersträva, och strunta i framledningstemperaturen.
 
Vad kul att man kunde ruska om er lite och kanske bidra till ännu bättre vedsystem. 😃
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu har jag strypt lite till och har 25 grader i retur, det får jag nöja mig med nu. Sambon var dock mindre nöjd, hon klagade på att hon brände knät på elementet när hon satt på toa. Dock var det inte mer än 50 grader i framledningstemp då, så en riktig brännskada var det inte. Hon får vänja sig, och dottern på 1,5 år lika så. Tempen är begränsad till 60 grader.

Ska bli intressant att se hur alltsammans funkar när det blir riktigt kallt. Men det är ju typiskt, när jag äntligen slängt ut kombipannan och fått till ett riktigt system är det midsommarväder hela vintern..
 
Det var ju en klar förbättring! Kolla så alla radar har samma fina temp, deg år inte ovanligt att nån rad ligger och sabbar. Men i ditt fall har du ju lyckats riktigt bra! Tänk när man körde olja och dimensionerade 80/60.. Då gick det fort att torka blöta vantar åt ungarna.

Om du har 60gr som max är det ju bara att försiktigt öppna upp lite om det inte räcker när det blir kallt och givetvis bara på de radar där det krävs.

Kom gärna med feed back på hur skiktningen funkar.
 
Andreas_H skrev:
Nu har jag läst och förstått en del saker som jag egentligen redan visste. Har man skiktning i tanken kommer dess övre del alltid att vara ordentligt varm, och därmed är det inget problem att nå nog hög framledningstemperatur. När överdelen på tanken börjar sjunka i temp är det redan sgs slut på värme. Dessutom blir det inte kallt direkt, utan effekten på elementen sjunker sakta mot noll.

Så nu är jag med på att låg retur är det man ska eftersträva, och strunta i framledningstemperaturen.
Helt rätt! Har man rätt dimension på radiator-/golvvärmekretsen, som klarar av låg returtemp, så behöver man inte så jättestor acktank... Jag har 3 kubik till min ETA med 220 L men utnyttjar spannet mellan 100-25 grader..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.