2 716 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Hur göra med vattenkoppling i vägg ??
Tjenare.
Tänkte höra om tips/råd hur jag ska göra med vattenkoppling i vägg i garaget.
Ytterväggen är isolerad och plastad, har slått på en 45*45 utanpå för att få en installationsvägg. I denna kommer inkommande vatten, mellan plast och osb. Det kommer bli någon form av y-koppling här för att gå till en vattenutkastare samt vidare till en vv-beredare sedan till ett handfat.
Hade ni dragit allt i eller utanpå väggen ?
//Jimmy
Tänkte höra om tips/råd hur jag ska göra med vattenkoppling i vägg i garaget.
Ytterväggen är isolerad och plastad, har slått på en 45*45 utanpå för att få en installationsvägg. I denna kommer inkommande vatten, mellan plast och osb. Det kommer bli någon form av y-koppling här för att gå till en vattenutkastare samt vidare till en vv-beredare sedan till ett handfat.
Hade ni dragit allt i eller utanpå väggen ?
//Jimmy
Har du som tankegång att dra rören dolt så funkar det om du kör med prisolrör och bockar ut dessa vid ansl, tappställena med en bra rörbock för prisol, böjen får en kort radie. Tycker det blir trångt i vägg för en bockfixtur t.ex för rör i rör 15x2.5, går om utsläppet blir mellan reglarna där byggplasten är som snorigast.
Eftersom det inte var så mycket rör som skulle dras på vägg tyckte jag utanpålligande rör hade funkat.
mvh
Eftersom det inte var så mycket rör som skulle dras på vägg tyckte jag utanpålligande rör hade funkat.
mvh
Vvb till ts ca 6 meter
Min första tanke var att ha de i väggen, men vet inte riktigt hur jag skulle lösa första skarven, därav mitt första inlägg.
Å då hade jag även tänkt att köra med pex hela vägen.
Vad som blir trångt eller inte, kan jag inte se framför mig, har ingen direkt kunskap i detta utan får mäta å se. Bockfixtur, är det en sån där färdig krök för pex-slangen ?
Min första tanke var att ha de i väggen, men vet inte riktigt hur jag skulle lösa första skarven, därav mitt första inlägg.
Å då hade jag även tänkt att köra med pex hela vägen.
Vad som blir trångt eller inte, kan jag inte se framför mig, har ingen direkt kunskap i detta utan får mäta å se. Bockfixtur, är det en sån där färdig krök för pex-slangen ?
Liknande trådar
-
Fälla in el i yttervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Olika bud kring bärande vägg.
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga igen vägg, hur gör jag med befintliga vattenkopplingar?
Vatten & Avlopp -
Vattenkopplingar i väggen
Vatten & Avlopp -
Snygg läkageindikering från vägghängd WC och vattenkopplingar i badrum
Vatten & Avlopp