Ska ha utomhus-ledspottar som styrs av ett astrour. Vill ha möjligheten att kunna dimma dessa vid behov och har insett att det verkar svårt att få till en väggströmbrytare med denna funktion så jag undrar hur jag ska koppla detta? Avser att använda spottarna MD-99 5W 500mA. Som jag ser det kommer jag att koppla så här:
Fas -> Astrour -> Strömbytare för av och auto -> Dimmer -> Led-trafo
Är det rätt tänkt? Är det nån som kan peka på ett lämpligt drivdon och dimmer? Tycker att de flesta drivdon jag kan se har inbyggd dimmer och det misstänker jag inte fungerar så bra när astrouret bryter strömmen på drivdonets inkommande L.
Fas -> Astrour -> Strömbytare för av och auto -> Dimmer -> Led-trafo
Är det rätt tänkt? Är det nån som kan peka på ett lämpligt drivdon och dimmer? Tycker att de flesta drivdon jag kan se har inbyggd dimmer och det misstänker jag inte fungerar så bra när astrouret bryter strömmen på drivdonets inkommande L.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
T.ex Jolly med 1-10V-dimring skulle fungera, dock inte tryckknappsdimring. Skulle tro att de flesta andra drivdon fungerar likadant, men du kan ju leta efter ett som tänder vid spänningssättning även vid tryckknappsdimring.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Om du monterar detta drivdon vid varje spott i takfoten så går det att använda en vanlig vriddimmer som av/på/dimmer. Då dimmrar du tändtråden från astrouret.
Det ger en enkel installation där det bara är att vidaresy 230V mellan varje spott med t.ex. EXK 3G1,5 och det krävs inget ställe där man behöver gömma ett drivdon som t.ex. Jolly.
Edit: Attans, såg att det var minimum 6W på det drivdonet.
Ett annat LED-alternativ är att montera SG Jupiter Outdoor halogenarmatur och köpa till en GU10-LED.
Vridimmer eller dosdimmer går att tillämpa på denna lösningen också.
//Patrik
Det ger en enkel installation där det bara är att vidaresy 230V mellan varje spott med t.ex. EXK 3G1,5 och det krävs inget ställe där man behöver gömma ett drivdon som t.ex. Jolly.
Edit: Attans, såg att det var minimum 6W på det drivdonet.
Ett annat LED-alternativ är att montera SG Jupiter Outdoor halogenarmatur och köpa till en GU10-LED.
Vridimmer eller dosdimmer går att tillämpa på denna lösningen också.
//Patrik
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Det går väl att driva 2-3 st LED-armaturer med ett drivdon?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jag är inte riktigt med på hur en vriddimmer fungerar men om jag inte missförstår dig så kan jag välja i stort sett vilken passande driver som helst (även med inbyggd dimmer???) som har 1-10V dimmerutgång och koppla en vriddimmer in i denna utgång? Det jag inte förstår är hur drivdonet ska komma ihåg dimmerstyrkan till nästa gång när den inte längre har någon spänning eller fungerar en vriddimmer som så att den mekaniskt drar ner spänningen som passerar när man vrider på den?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Det är olika typer av vriddimmers vi pratar om här, 230 V och 1-10V som fungerar helt olika. Men gemensamt för dessa är att de har ett minne.
Den typen av vriddimmer är en vanlig potentiometer så det läget den är ställd på ligger ju fast så att säga. Du ska alltså inte skaffa en vanlig dimmer som styr lampor etc genom att hacka upp strömmen. Det är en bra lösning om du väljer ett don som kan styras via en pot på det sättet, då kan du bryta matningen med ur och brytare hur du vill.Danne_83 skrev:Jag är inte riktigt med på hur en vriddimmer fungerar men om jag inte missförstår dig så kan jag välja i stort sett vilken passande driver som helst (även med inbyggd dimmer???) som har 1-10V dimmerutgång och koppla en vriddimmer in i denna utgång? Det jag inte förstår är hur drivdonet ska komma ihåg dimmerstyrkan till nästa gång när den inte längre har någon spänning eller fungerar en vriddimmer som så att den mekaniskt drar ner spänningen som passerar när man vrider på den?
Om jag väljer detta drivdon: http://elbutik.se/product.html/product.html?product_id=376465&category_id=15170&search_page=Bo.Siltberg skrev:
Samt denna 1-10v vriddimmer: http://elbutik.se/product.html/product.html?product_id=374909&category_id=691&search_page=
Skulle det funka? Jag drar fas från astrouret till drivdonet inkommande L och drar två trådar till vriddimmern från drivdonets 1-10v ingång. Dvs ingen fas dras till dimmern.
Skulle det funka att koppla så här?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
På papperet ser det bra ut. Bruxet antyder att det även fungerar med tryckknappsstyrning, men helt säkert är det inte. Man kanske måste trycka på knappen efter "strömavbrott" för att den ska börja lysa med den senast inställda ljusstyrkan. Bruxet är ganska kortfattat... Det står ingenting om hur den uppför sig vid strömavbrott med 1-10V-styrning. Någon som har just detta drivdon kanske vet.
Notera att 1-10V-dimmern även har en växlande strömbrytare som du kan använda för av/auto i din kedja. Med tanke på den kan man anta att drivdonet uppför sig som tänkt när man bryter/sluter strömmen till den.
Notera att 1-10V-dimmern även har en växlande strömbrytare som du kan använda för av/auto i din kedja. Med tanke på den kan man anta att drivdonet uppför sig som tänkt när man bryter/sluter strömmen till den.
Tack så mycket för att du tar dig tid att svara!Bo.Siltberg skrev:På papperet ser det bra ut. Bruxet antyder att det även fungerar med tryckknappsstyrning, men helt säkert är det inte. Man kanske måste trycka på knappen efter "strömavbrott" för att den ska börja lysa med den senast inställda ljusstyrkan. Bruxet är ganska kortfattat... Det står ingenting om hur den uppför sig vid strömavbrott med 1-10V-styrning. Någon som har just detta drivdon kanske vet.
Pratade med min svärfar som är elektriker och det lät på honom ungefär som det du skriver.
Bifogar en bild hur jag planerar att koppla. Säg gärna till ifall nån ser nåt galet! Har utelämnat nolla och jord för tydlighetens skull. Kommer både ha 230v och ledbelysning ute. Astrouret är ganska så dyrt så vet nån ett billigare två-kanaler med forceringsmöjlighet så är jag tacksam om ni säger till! Förhoppningsvis kan jag använda samma astrour till led-dots som jag monterar i fönstersmygar tillsammans med en synlig dimmer som även får fungera som av/auto.
Har jag tänkt rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Det blir ju häftigt! Undrar om det finns färdiga prylar som minskar antalet komponenter här...
Du har väldigt många fasledare till den där kronbrytaren, som är en dubbeltrapp antar jag. Du ville ha av/auto till LED-spottarna. Men sedan verkar du vilja ha på/auto för 230V-lampan? Men är det en fast fasledare för mycket här, dels en från centralen och en forcerad från astrouret?
Sedan har du ritat två fasledare från centralen, men det är givetvis en och samma grupp?
Du har väldigt många fasledare till den där kronbrytaren, som är en dubbeltrapp antar jag. Du ville ha av/auto till LED-spottarna. Men sedan verkar du vilja ha på/auto för 230V-lampan? Men är det en fast fasledare för mycket här, dels en från centralen och en forcerad från astrouret?
Sedan har du ritat två fasledare från centralen, men det är givetvis en och samma grupp?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Här har du ett astrour från Theben som är väldigt lättprogrammerat och lite billigare än Hagers. Jag med flera brukar sätta detta uret.
Hagers astrour har jag monterat en gång för något år sen, minns den som ganska krånglig.
Om det är så att du både ska styra fönstersmygspottar och utebelysning över astrour så kanske du vill ha ett 2-kanaligt ur så att du kan ställa tider oberoende av varandra.
Här har du ett sånt.
Angående bilden.
1. Behöver du verkligen en knapp för att tända ytterbelysningen när det inte är mörkt ute? Det räcker inte med att bara gå till centralen och trycka astoruret på manuellt läge om det skulle behövas för att det t.ex. är väldigt mulet ute? På Theben skiftar man enkelt mellan auto och manuell genom att bara hålla in två knappar samtidigt med pekfingret.
2. Rörelsevakten behöver inte ha en tändning från astrouret utan det sitter ett inbyggt skymningsrelä på den så den inte tänder vid rörelse på dagen. Innan 23 och efter 06 lyser det redan så då gör det inget om rörelsevakten också vill tända. Mellan 23-06 däremot så är det den som styr.
Dock om man skulle släcka belysningen under kvällen när astoruret
egentligen styr, då kommer det givetvis tändas vid rörelse. Men frågan är om det är en nackdel?
3. Varför ha en brytare till drivdonet och sedan en 1-10V dimmer också? Det känns som tårta på tårta. Borde räcka med 1-10V dimmer enbart för att både tända/släcka/dimra.
Så en 1-10V dimmer och en enpolig/trapp är vad som behövs, om du frågar mig.
//Patrik
Hagers astrour har jag monterat en gång för något år sen, minns den som ganska krånglig.
Om det är så att du både ska styra fönstersmygspottar och utebelysning över astrour så kanske du vill ha ett 2-kanaligt ur så att du kan ställa tider oberoende av varandra.
Här har du ett sånt.
Angående bilden.
1. Behöver du verkligen en knapp för att tända ytterbelysningen när det inte är mörkt ute? Det räcker inte med att bara gå till centralen och trycka astoruret på manuellt läge om det skulle behövas för att det t.ex. är väldigt mulet ute? På Theben skiftar man enkelt mellan auto och manuell genom att bara hålla in två knappar samtidigt med pekfingret.
2. Rörelsevakten behöver inte ha en tändning från astrouret utan det sitter ett inbyggt skymningsrelä på den så den inte tänder vid rörelse på dagen. Innan 23 och efter 06 lyser det redan så då gör det inget om rörelsevakten också vill tända. Mellan 23-06 däremot så är det den som styr.
Dock om man skulle släcka belysningen under kvällen när astoruret
egentligen styr, då kommer det givetvis tändas vid rörelse. Men frågan är om det är en nackdel?
3. Varför ha en brytare till drivdonet och sedan en 1-10V dimmer också? Det känns som tårta på tårta. Borde räcka med 1-10V dimmer enbart för att både tända/släcka/dimra.
Så en 1-10V dimmer och en enpolig/trapp är vad som behövs, om du frågar mig.
//Patrik
Redigerat: