Hej!

Vad gäller om ett område ligger utanför planlagt område men detaljplan är ute på remiss?
Kan man tolka det som om området förfarande ligger utanför detaljplanerat område?

Sitter och skall bygga till och funderar på hur det hela ligger till...

tacksam för svar. :)

Det är inte otroligt att det lägger "en död hand" för byggande tills detaljplanen är antagen.

Men om det är mindre förändringar så, vem vet? Beror nog också mycket på vilka förändringar du planerar.
Det är nog bäst att fråga ansvariga på "Bygg och Hälsa" eller vad det kan heta.

Men rent formellt så, ja, innan detaljplanen har vunnit laga kraft så gäller den inte.

Det är som sagt vanligt att man tillämpar totalt byggförbud inom ett område där detaljplanearbete pågår.

Låter ju lite trist, iom att det varit ute på remiss i längre period....
Får väl ringa och höra vad det säger på kommunen....

de skriver inget direkt på sin hemsida....

Jag tror de får frysa ditt ärende i två år om du söker bygglov i ett område som håller på att planeras.

Tack för era svar gott nytt år på er alla....

mandg skrev:
Tack för era svar gott nytt år på er alla....
Det samma och lycka till!

Och ju förr du går på kommunen, ju större möjlighet har du nog att får igenom dina önskemål.
Jag tror att meningen med en ny detaljplan inte är att reglera gamla bebyggda fastigheter,
utan att sätta regler för ny exploatering. Så ge inte upp än!

Kan ta tid det där! Överklagande på överklagande! Förvisso tig det 3år innan vi fick bygglov - iof på nybygge av helt hus, ingen tillbyggnad!

fick faktiskt possitiva svar ifrån kommunen, ringde dem och fick meddelande att det inte gälle min fastighet, och att min redan var planlagt och att jag fick bebygga 1/3 av tomten vilket passar mig bra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.