pernitta skrev:
Såga en bit, lyft inte bort sågen, skjut skenan i sågriktningen, fortsätt sågningen. Kolla för säkerhets skull avståndet mellan skivkant och skena om Du är osäker.

Gör Du så klarar Du Dig med en 1400 mm skena och en sådan kan ha transportera i en takbox till bilen.
Jag är skeptisk till den metoden, det känns som att man förlorar den precision som man köpte grejerna för från början.

Jag som hemmafixare i lägenhet har själv ingen långskena, bara en 1400 och en 800. Vid behov lånar jag en till 1400-skena. Hade jag hus skulle jag nog ha en 3000-skena, men jag skulle nog inte ta med den i bilen.

Men each to their own. Nu blev det lite OT. Mer on topic tycker jag det låter som att KungAnkas förslag låter bra med en öppen långsida.

Robert-san01 skrev:
Gör 2st "U" där ena får vara botten och den andra lock. Går säkert att göra många smidiga varianter av det med fina låsningar.
Mycket bra idé! Ska fundera ut om hur jag ska få de två delarna att passa varandra, så tight som möjligt. Annars är en vanlig öppningsbar långsida förmodligen enklare men inte lika fränt.

pernitta skrev:
Av vilken anledning behöver Du så lång skena?
Ja du har redan fått svar från andra men vill tillägga att 2,7 meters skena räcker oftast men ibland får jag tag på skivor på typ 2700 mm och då är 3000 skena bästa valet när man vill kapa skivor på långsidan.
Anledningen till att jag inte vill skarva mindre skenor är ju att det tar tid och blir inte riktigt bra, speciellt vid finsnickeri.

Remne skrev:
Ska du ha den på bilen??
kanske hittar du Här...

[bild]
Tveksamt om man får skenan in i den, kanske diagonalt? Ser dock ingenstans om vad det är för innermått.

KungAnka skrev:
Två st tremeters lister 3x3 cm, sen limmar man plywoodskivor på bägge sidor. Det blir en styv sandwich. Sen lägger man en list i ena kortsidan. Den öppna sidan förses med ett band som håller skenan inne, antingen med kardborre eller en spännrem. Spännremmen kapas 2 dm från spännet och så sätter man de två delarna på varsin sida av öppningen.
Nån form av smart lösning ska väl till för att skarva plywooden, den brukar ju bara vara 2,40 lång. Vill man lyxa till det kan man använda min favorit 4 mm mahognyplywood. Och om listerna görs högre blir det styvare sandwich. En variant på aluminiumramen som är en bra idé.
Trä är givetvis enkelt att ordna och bearbeta men jag tror den kommer väga lite väl mycket och inte speciellt hållbart. Men skarva plywooden kan man göra med typ fals eller spontfräs. Så det blir nog inga problem.

pbengtsson skrev:
Gissar på att du lagt den så den endast vilat i bakkant på grindarna. Lägg den både i framkant och bakkant på grindarna så kommer inget att hända. Så fraktar jag mina skenor utan problem. Är man orolig så lägg en 2"7 under som du surrar extra mot.
Hehe, jo... Dumt så här i efterhand! Det funkade rätt bra tidigare, aldrig haft problem tills lastbilen körde om i hög fart.

Snackade med en kompis som har goda kunskaper inom kolfiberbearbetning, han tyckte att det skulle bli för dyrt så jag började leta efter lättvikts plaster istället.

Är inte speciellt insatt i plasttyper men polypropen (pp) verkar vara bland de lättaste plastsorterna, enda nackdelen är att materialet tydligen blir skört vid minusgrader samt att det blir angripet av UV-ljus.

Finns det någon här som kan rekommendera någon annan plast med rätta egenskaper för detta ändamål?
D.v.s. så lätt som möjligt och klarar av minusgrader. Om den är styv är det bara ett plus.

End skrev:
Snackade med en kompis som har goda kunskaper inom kolfiberbearbetning, han tyckte att det skulle bli för dyrt så jag började leta efter lättvikts plaster istället.

Är inte speciellt insatt i plasttyper men polypropen (pp) verkar vara bland de lättaste plastsorterna, enda nackdelen är att materialet tydligen blir skört vid minusgrader samt att det blir angripet av UV-ljus.

Finns det någon här som kan rekommendera någon annan plast med rätta egenskaper för detta ändamål?
D.v.s. så lätt som möjligt och klarar av minusgrader. Om den är styv är det bara ett plus.
Glasfiber med lite armering av kolfiber? Borde kunna gå få hyffsat styvt och lätt med lite balkar av foam i konstruktionen.

Har inte provat göra något i kol eller glas själv men det skall tydligen gå bra att bygga runt frigolit och när man är klar, smälta bort den med thinner eller aceton.

Tanken var att slippa kleta med glasfiber och fräsa/skruva plasttänger istället. Men de flesta verkar för tunga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.