Oj vad mycket text för att säga ingenting.
Vad är din starka sida?
 
Carra, du har fortfarande inte visat att du besitter kunskap i denna fråga. Jag är mycket intresserad av att få höra din bild av hur försäkringsbolagen hanterar ett sådant fall som här.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
Eleson o Siltberg: jag kan det här med försäkring o skador..

Siltberg: Läs vad jag rekommenderade frågeställaren.Han/hon lär få svar från respektive bolag om vad de anser...

Denne är välkommen med fler frågor (till mig i varje fall) om han/hon när svar inkommit från försbolaget vill ha fler svar...

Varje skada är unik o vi vet inte allt, det är upp till försäkringsbolaget att komplettera den info de får från husägaren o "inkopplaren".O när de fått den info de anser sig behöva fatta sitt beslut o meddela det till skadelidande(spisägaren) o i förekommande fall "inkopplaren". Du kan bara få svar i generella termer......läs dina försäkringsvillkor som reglera förhålladet mellan dig som spisägare o dem som försäkringsgivare.Sak samma vad avser "inkopplarens" ansvarsförsäkring som ingår i hem eller villahemförsäkringen som han/hon förhoppningsvis har...
 
Jag har nu läst cecar33's inlägg som du reagerade på och kan hålla med om det kanske är onödigt tvärsäkert.
Kortare och sannare vore något i stil med: "kolla med försäkringsbolaget, men jag tror inte att dom ersätter."
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Det jag inte förstår är att du säger att du inte kan något när det gäller el och installation av spis, Men ändå köper du den på nätet. Antagligen för att det var billigt? Hade du istället gått till en lokal handlare så hade dom antagligen hjälpt dig med både med installation och att få rätt modell på spis. Tänk på det nästa gång du skall köpa något...
 
Intressant att se bilderna, det var som vi misstänkte från början med trefas.
Kan inte låta bli att undra om du nu avser att ta hjälp av en elektriker för att få en lagad/ny spis korrekt inkopplad?
Så här i efterhand man man nog konstatera att det hade gett minst strul från början, en vanligt spis + en yrkesman ;)
Tråkigt när det blir så när man försöker göra det enkelt för sig själv. De som sålt spisen till dig tycker jag har ett stort ansvar i att inte ha sålt dig rätt grejer från början och gett dig rätt info.

Satt det en vanlig 220v stickkontakt på den nya spisen när den levererades, eller var det en sladd med tre lösa tåtar?
 
cullberg skrev:
Hade du istället gått till en lokal handlare så hade dom antagligen hjälpt dig med både med installation och att få rätt modell på spis. Tänk på det nästa gång du skall köpa något...
Är du säker på det?
Jungular skrev:
Känns surt, för när vi beställde spisen så sa vi tydligt att vi ville ha en som vi kunde använda direkt utan att pilla på en massa elkopplingar.
 
@cullberg I o för sig var det från nätet, men precis som Nyfniken citerade så bad jag specifikt om en spis som jag skulle slippa installera. Förväntade ju mig inte att de skulle lura mig, om det nu var avsiktligt.

@thomasx Hade tänkt kontakta servicen och be dem kolla/fixa spisen istället. Blir det för dyrt att laga får jag väl helt enkelt köpa en ny. Lokalhandlare blir det den här gången jo.
 
Tänk på att om du kontaktar en service som kommer hem till dig och konstaterar dels att det är ett fel som inte går på garantin och dels ett fel som inte är lönt att laga, om det nu skulle vara så, så riskerar du att åka på att betala dem för deras tid, å det kan bli en del när de åker ut. Bara så du tänker på det.

Spisen du köpte, hade den en vanlig 220v stickpropp eller "lösa tåtar" när den levererades?
 
thomasx skrev:
Spisen du köpte, hade den en vanlig 220v stickpropp eller "lösa tåtar" när den levererades?
Se #19 Bilder på före och efter. Lösa "tåtar" således. = 400 volt utan nolla till spisen
 
LGG-01 skrev:
Se #19 Bilder på före och efter. Lösa "tåtar" således. = 400 volt utan nolla till spisen
Vad jag kan se finns ingenting där som säger något om ifall spisen levererades med 220v stickpropp eller lösa tåtar, eller ingen sladd alls som också kan ha varit ett alternativ. Vi har ju dessutom redan konstaterat att han fått en enfas-spis, fas och nolla, så vad du menar med 400V utan nolla förstår jag inte riktigt. Schemat visar bara olika inkopplingsfall beroende på 1 eller 3-fas, men TS skrev ju att han beställt en spis som inte skulle kräva särskild inkoppling. Han bör då ha fått en med 220v stickpropp förmonterad. Jag undrar om han fick det.
 
Redigerat:
Jag beställde en spis som inte skulle kräva särskild inkoppling, men fick istället en spis utan stickpropp. Sladd fick jag, med lösa trådar.
 
Jungular skrev:
Jag beställde en spis som inte skulle kräva särskild inkoppling, men fick istället en spis utan stickpropp. Sladd fick jag, med lösa trådar.
Ok.

Ja, jag tycker du ska kräva nytt av leverantören, som inte levererat det du beställt.
Det är trots allt lagligt att montera stickproppar själv, om man vet vad man gör, vilket ni tyvärr iofs inte gjorde i detta fallet, och det kan ju säljaren möjligen hävda, men då är det återigen denne som inte sålt er den spis ni beställt. Och ni har ju bara monterat likadant som den förra. Hoppas det löser sig.
 
Jag tycker man får stå sitt kast om man själv har kopplat frisk och hälften brunnit.

Säger man att man ska ha tex en spis med kontakt så kontaktar man väl givetvis säljaren innan man installerar den? Det kan bli fel i leveranser och när man beställer.
Har man dessutom kopplat lite vad man känner för och sen det går sönder för att man har gjort fel så hade jag som säljare inte brytt mig ett skit. Jag hade givetvis bytt varan eller ålagt mig fixa en kontakt som blir rätt kopplad. Men nu när spisen är sönder så hade jag inte gjort något mer. Även om det säkert kommer att kastas skit.
Det händer att man beställer fel eller får fel saker. Oftast kan man lösa det samma dag eller nästkommande arbetsdag utan några större omständigheter.
 
Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Jag tycker man får stå sitt kast om man själv har kopplat frisk och hälften brunnit.
Det tycker jag också. Men nu är inte frågan vad vi tycker, utan hur TS bäst löser situationen för egen del.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.