Har funderingar att installera ett Dometic absorptionskylskåp då de är knäpptysta och jag inte vill ha ett surrandes kylskåp i den öppna planlösningen. Tänkte då driva det med 230V så det borde inte vara några speciella konstigheter att installera.
Dock har jag aldrig haft några erfarenheter av absorptionskylskåp. Är det bra byggkvalité på Dometics kylskåp, håller de att gå i 20 år? Kan man ha dem på konstant utan att de tar skada? Kan jag räkna med driftproblem i större grad än vanliga kompressor kylskåp från andra populära märken?
Dock har jag aldrig haft några erfarenheter av absorptionskylskåp. Är det bra byggkvalité på Dometics kylskåp, håller de att gå i 20 år? Kan man ha dem på konstant utan att de tar skada? Kan jag räkna med driftproblem i större grad än vanliga kompressor kylskåp från andra populära märken?
Byggkvaliteten kan jag inte yttra mig om, men en absorptionskylmaskin saknar helt rörliga delar. Om det skiljer i hållbarhet på själva kylmaskinen så lär det vara till dess fördel. Varför de är ovanliga numer är för att de drar betydligt mer energi. Om du skall ha en modell med frys så kommer denna att ha ganska begränsade prestanda.
Tysta ja men man får betala för det
Används i hotellrum som minibar
Ingen cop att snacka om dvs negativt!
Drar betydligt mer energi än ett kompressorskåp
Ventilationen på baksidan än viktigare då de producerar lika mer värme som kyla dvs mycket värme.
Säkert Lika vanligt med fel. men av annan karaktär
Termostater , överhettningsskydd, elpatroner samt elektronik som inte pallar trycket.
Sen själva kylsystemet cirkulation som avtar (utebliven kyla) med följd att man byter hela kylsystemet
Reparationerna i snitt är dyrare än ett vanligt kompressorskåp.
Men det är tyst
Används i hotellrum som minibar
Ingen cop att snacka om dvs negativt!
Drar betydligt mer energi än ett kompressorskåp
Ventilationen på baksidan än viktigare då de producerar lika mer värme som kyla dvs mycket värme.
Säkert Lika vanligt med fel. men av annan karaktär
Termostater , överhettningsskydd, elpatroner samt elektronik som inte pallar trycket.
Sen själva kylsystemet cirkulation som avtar (utebliven kyla) med följd att man byter hela kylsystemet
Reparationerna i snitt är dyrare än ett vanligt kompressorskåp.
Men det är tyst
Knäpper det när kylsystemet värms upp eller kyls ner?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du skriver ju själv att de är knäpptysta
Eftersom det inte finns några rörliga delar, motorer eller fläktar blir det inget surrande eller brusande ljud.
Det kan höras lite svagt sus/bubbel om man lägger örat intill och lyssnar noga.
Men det finns ju bara små skåp, typ minibar.
Det räcker ju inte i ett fullutrustat kök.
Om du är rädd för ljudet från ett par moderna kompressor kyl/frysskåp, sådana som vi alla andra har, kanske du kan ställa dem i tvättstugan bredvid köket i stället.
Eftersom det inte finns några rörliga delar, motorer eller fläktar blir det inget surrande eller brusande ljud.
Det kan höras lite svagt sus/bubbel om man lägger örat intill och lyssnar noga.
Men det finns ju bara små skåp, typ minibar.
Det räcker ju inte i ett fullutrustat kök.
Om du är rädd för ljudet från ett par moderna kompressor kyl/frysskåp, sådana som vi alla andra har, kanske du kan ställa dem i tvättstugan bredvid köket i stället.
Dometic tillverkar skåp i storlekar upp till 190 liter. De är 124cm höga, så klart inte normalstort men det räcker gott och väl för mina behov.
Jag har ingen egen erfarenhet av dessa skåp så jag vet inte speciellt mycket. Jag tänkte att det kanske knäppte högt i rören och värmeelementet under drift då de hettas upp och kyls ner. Är det så eller inte?
Jag har ingen egen erfarenhet av dessa skåp så jag vet inte speciellt mycket. Jag tänkte att det kanske knäppte högt i rören och värmeelementet under drift då de hettas upp och kyls ner. Är det så eller inte?
Förstår varför inte fler väljer den här typen av skåp.
7 grader som lägsta temp, dåligt!
525mm bredd
1170 kw/h årsförbrukning på 190l skåp
Ca 100 kw/h per år för ett vanligt 220l kylskåp.
Det drar alltså 1000% mer och blir ändå inte tillräckligt kallt, sedan kostar det 4ggr mer än ett vanligt kylskåp!
7 grader som lägsta temp, dåligt!
525mm bredd
1170 kw/h årsförbrukning på 190l skåp
Ca 100 kw/h per år för ett vanligt 220l kylskåp.
Det drar alltså 1000% mer och blir ändå inte tillräckligt kallt, sedan kostar det 4ggr mer än ett vanligt kylskåp!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Den stora grejen med absorptionsskåp är/var att de kan drivas av vilken energikälla som helst.Peter2400 skrev:
Framför allt i U-länder utan elektricitet fick man tillgång till kyla för matförvaring.
Den vanligaste energikällan var från början fotogen, som var relativt lätt att få tag på, då det användes som bränsle inte bara för lampor utan också till traktorer och båtmotorer. Men vilken brännbar olja som helst dög.
Numera är det fritidsbåtar och husvagnar/husbilar som är marknaden, förutom hotellrummens minibarer.
Men att använda tekniken i ett modernt hus med stabil elförsörjning är, som Peter2400 påvisar, verkligen ett steg bakåt.
Tittade just på specifikationerna för ett Bosch A+++ kylskåp
Om man vill ha riktigt tyst finns, eller fanns, ju också isboxar.
Ismannen kommer och levererar ett isblock en gång i veckan.
Så var det i alla fall förr.
Det enda som hörs är droppet när isen sakta smälter
Eftersom isleveranserna är så sällsynta numera får man väl ha en frysbox i källaren för att åstadkomma isen.KnockOnWood skrev:
Annars kan man väl ha ett platsbyggt kylskåp med kompressorn sittande antingen utomhus eller på plats inomhus där den inte stör. Som det brukar göras med kyldiskar i affärer.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Lordmetroid, vi inser nog allihop att det är trist med denna massiva negativa respons på dina idéer.
Trots det så önskar jag dig lycka till i realiserandet av dina planer, och hoppas att du kommer tillbaka med lite feed-back på hur det gick till slut.
Och à propos öppen planlösning och ljudstörningar.
Så här ser det ut hos mig. Det är klart att kylen hörs ibland, men inte så man blir störd.
PS
Fast vardagsrumsväggen är framdragen förbi skåpen, och kyl och frys har bytt plats.
God Jul förresten
Trots det så önskar jag dig lycka till i realiserandet av dina planer, och hoppas att du kommer tillbaka med lite feed-back på hur det gick till slut.
Och à propos öppen planlösning och ljudstörningar.
Så här ser det ut hos mig. Det är klart att kylen hörs ibland, men inte så man blir störd.
PS
Fast vardagsrumsväggen är framdragen förbi skåpen, och kyl och frys har bytt plats.
God Jul förresten
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Allvarligt, kan ett modernt kylskåp låta så det stör, det finns ju 50 ljudkällor till som måste störa mer, varmluftsugnen spolande vatten spotify frun barnen bilar golvknarr datorfläkten spisfläkten smspling telefonring ventilationsdrag gäster oväder osv....... Jag hade en frys med lös plåt som skallrade irriterande, men aldrig ett kylskåp.
Jag har ett absorptionskylskåp i min campingbuss, tyst som få, och även ett i baren hemma, tystare än tyst.
Jaq förstår verkligen att du vill ha ett tyst kylskåp, men räcker det inte med ett nytt, det borde vara tillräckligt tyst.
Jag har ett absorptionskylskåp i min campingbuss, tyst som få, och även ett i baren hemma, tystare än tyst.
Jaq förstår verkligen att du vill ha ett tyst kylskåp, men räcker det inte med ett nytt, det borde vara tillräckligt tyst.
Hur kan ett kylskåp vara ett problem. Ett modern kylskåp med normal byggkvalité låter inte speciellt mycket. Det är klart att du hör det om det är knäpptyst i huset, men hur ofta har man det? Det finns ju alltid andra ljudkällor.