104 963 läst · 224 svar
105k läst
224 svar
Verkligt pris för 1 kWh
Många stömavbrott? Vi hade väl 2 st den senaste 12 mån perioden där jag bor utanför tokholm, ca 5-15 min varsaturnus skrev:
Fick indikation via min fjärrstyrning på landet om tre avbrott på ngntimma styck, där är det luftledningar...
/K
Nyinflyttade i 1,5 plan+källare+uppvärmt dubbelgarage i Närke. Fick stänga av mycket som tidigare ägare bara lät vara på. Enligt enegideklarationen så var deras årsförbrukning 23 500 kw/h. Det tror jag väldigt lite på. Iaf. Sen vi flyttade in första juni till sista november har vi förbrukat 7491 kwh till en kostnad av 11681 kr. Dvs 1,56 kr/kwh.
I november som hade högsta förbrukningen hittils (1742 kwh) kostade elen 1,4 kr/kwh.
Jag tycker folk talar om "1 kr per kwh för villor" men det måste väl var fel? Eller har vi ett dåligt avtal måntro?
I november som hade högsta förbrukningen hittils (1742 kwh) kostade elen 1,4 kr/kwh.
Jag tycker folk talar om "1 kr per kwh för villor" men det måste väl var fel? Eller har vi ett dåligt avtal måntro?
Är du medveten om att du svarat i en tråd från 2011?
När man pratar om kostnaden 1kr/kwh så räknar man inte de fasta avgifterna, dessa är ju svåra att påverka. Det intressanta brukar vara nettoeffekten om man förbrukar mer eller mindre el, och den effekten är lite grovt uppskattat 1kr/kwh, men sanningen är att den ofta ligger en bit över 1kr nuförtiden.
När man pratar om kostnaden 1kr/kwh så räknar man inte de fasta avgifterna, dessa är ju svåra att påverka. Det intressanta brukar vara nettoeffekten om man förbrukar mer eller mindre el, och den effekten är lite grovt uppskattat 1kr/kwh, men sanningen är att den ofta ligger en bit över 1kr nuförtiden.
Redigerat:
Hehe, nej det var jag inte. Men, två år och en månad är väl ingen ålder på ett tråd? Eller finns det någon regel (som jag borde läst) som anger att man skall skapa ny tråd efter visst datum?
Med din förbrukning är det kanske svårt, med men en lägre förbrukning i 2000-4000kWh/år-klassen skulle man kunna fundera på egen elproduktion och skippa nätet helt. Räknar man på egen elanläggning så är det givetvis hela priset för nätansluten el som man ska jämföra med, inklusive fasta avgifter.
1,74 kr/Kwh inklusive nätavgifter och alla andra fasta avgifter för 2012 - 2013. Förbrukning ca 9500 Kwh.
Med den förbrukningen antar jag att du har någon uppvärmning beroende av el. Sålunda bör du räkna med att det kommande halvåret drar avsevärt mer el än det gångna. Vist har man olika vanor och därmed olika förbrukning, men du har de största månadsförbrukningarna framför dig. Dessutom har det varit en ovanligt varm höst. Som jämförelse har jag i år gjort av med 1861 kWh mellan Juni och November. December 12 till November 13 gick det åt 6357 kWh.JohanOeberg skrev:Nyinflyttade i 1,5 plan+källare+uppvärmt dubbelgarage i Närke. Fick stänga av mycket som tidigare ägare bara lät vara på. Enligt enegideklarationen så var deras årsförbrukning 23 500 kw/h. Det tror jag väldigt lite på. Iaf. Sen vi flyttade in första juni till sista november har vi förbrukat 7491 kwh till en kostnad av 11681 kr. Dvs 1,56 kr/kwh.
Den rörliga delen av min elkostnad är 1,12 kr/kWh idag. Då ingår överföringsavgiften. Däremot ingår inte den fasta avgiften. Som Tompaah7503 är inne på är det bara om man ser det som ett alternativ att koppla bort sig från nätet som det är poäng att slå ut den fasta avgiften per kWh.JohanOeberg skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men när jag räknade i höstas fick jag, med min förbrukning, ett totalpris på 1,22 inkl allt.
Jag kollade nu på dom senaste 6 mån och delade bara summan med kWh och fick ett snitt på 1.42 kr/kWh
1,48:-/kilowatt totalt inkl allt den här månaden.. 1237kw kosta 1830:- hos fortum
Regeringen föreslår tydligare regler för elnätsavgifterna
http://www.regeringen.se/sb/d/18109/a/231225
http://www.regeringen.se/sb/d/18109/a/231225
jag har dom senaste 12 mån betalat 89,03öre / kWh + 360:- (årsavg. till elhandelsbolaget) vilket jag nu anser att man oxå ska räkna in pga att alla bolag tar inte månads/årsavg.!!
all kostnad elhandelsbolag + leveranskostnad hos sitt elnätsbolag blir hos mej ca 91.17öre+ 5,38öre=96,55öre/kWh
Till detta kommer den fasta kostnaden (inkl små statliga tilläggskostnader) hos mitt elnätsföretag som efter nyår blir 3555:- räknar jag in det oxå så blir det 117,67öre/kWh Att räkna in denna kostnad blir lite fel för att om jag har en förbrukning på bara 2000kWh/år så skulle kWh-priset bli 290,16öre/kWh
jag tycker jag har ett för dyrt avtal idag så jag har bytt!
all kostnad elhandelsbolag + leveranskostnad hos sitt elnätsbolag blir hos mej ca 91.17öre+ 5,38öre=96,55öre/kWh
Till detta kommer den fasta kostnaden (inkl små statliga tilläggskostnader) hos mitt elnätsföretag som efter nyår blir 3555:- räknar jag in det oxå så blir det 117,67öre/kWh Att räkna in denna kostnad blir lite fel för att om jag har en förbrukning på bara 2000kWh/år så skulle kWh-priset bli 290,16öre/kWh
jag tycker jag har ett för dyrt avtal idag så jag har bytt!
Summerar 2015 inkl. moms
Förbrukat 7.412kWh
hushållsel+VVB 3.004kWh
värme direktel 4408kWh
medeltemp under uppvärmningssäsongen okt-maj +6,6´
Fast avgift elnät 20A 4.827,50 C4 energi Kristianstad
Leveranskostnad 5,38öre /kWh = 398:-
Elleverantör snitt under 2015 blev 67,42öre/kWh = 4997:- Telinet Rörligt 12mån
För själva elen 398+4997=5395 = 72,79öre
Inkl fast elnät 5395+4827,50 = 10.222,50 = 137,92öre / kwh
Förbrukat 7.412kWh
hushållsel+VVB 3.004kWh
värme direktel 4408kWh
medeltemp under uppvärmningssäsongen okt-maj +6,6´
Fast avgift elnät 20A 4.827,50 C4 energi Kristianstad
Leveranskostnad 5,38öre /kWh = 398:-
Elleverantör snitt under 2015 blev 67,42öre/kWh = 4997:- Telinet Rörligt 12mån
För själva elen 398+4997=5395 = 72,79öre
Inkl fast elnät 5395+4827,50 = 10.222,50 = 137,92öre / kwh
T tompaah7503 skrev:Roar mig ibland med att räkna ut vad jag faktiskt betalat för 1kWh baserat på en årsförbrukning och dess totala kostnad. Ser jag tillbaks ett år så har jag förbrukat 3156kWh och betalat 6030kr inkl allt för detta.
Verklig kostnad 1,91kr/kWh alltså.
När jag bodde i lägenhet hade jag en förbrukning på 550kWh/år cirka och de fasta kostnaderna stod för majoriteten av elkostnaden. Minns att jag räknade ut ett faktiskt pris på närmare 4,00kr/kWh. Tjenare! :wow:
Då är man inte så motiverad att byta elleverantör för att komma ner från "65öre/kWh" till "59öre/kWh" och försäljarna lovar stora besparingar.. joråsåatt... :S
Nån annan som räknat så här?
Ju mindre förbrukning man har desto dyrare blir det förståss på grund av de fasta avgifterna. Inte så motiverande för att spara på el, precis.
Jag håller helt med dig. Den som tror att en kWh kostar mindre än 2 kr har nog gått på bluffen med avregleringen. Numera tar man betalt 2 ggr. för elen. Först köper vi energin och sedan köper vi leveransen. Sedan blir det energiskatt och moms på hela härligheten. En konsekvens av att våra politiker har sålt statens tillgångar. Ringer det någon Nisse från något elhandelsföretag och vill sänka några ören om man byter elhandlare så blir han upplyst om detta. Det är ett resultat av att Sverige har blivit fattigare.och säljer ut våra tillgångar. Man får väl hoppas att man slipper utnyttja den avreglerade åldringsvården som drivs av riskkapitalbolag med säte i skatteparadis i framtiden.T tompaah7503 skrev:Roar mig ibland med att räkna ut vad jag faktiskt betalat för 1kWh baserat på en årsförbrukning och dess totala kostnad. Ser jag tillbaks ett år så har jag förbrukat 3156kWh och betalat 6030kr inkl allt för detta.
Verklig kostnad 1,91kr/kWh alltså.
När jag bodde i lägenhet hade jag en förbrukning på 550kWh/år cirka och de fasta kostnaderna stod för majoriteten av elkostnaden. Minns att jag räknade ut ett faktiskt pris på närmare 4,00kr/kWh. Tjenare! :wow:
Då är man inte så motiverad att byta elleverantör för att komma ner från "65öre/kWh" till "59öre/kWh" och försäljarna lovar stora besparingar.. joråsåatt... :S
Nån annan som räknat så här?
Ju mindre förbrukning man har desto dyrare blir det förståss på grund av de fasta avgifterna. Inte så motiverande för att spara på el, precis.