Jag har stöt på ett litet problem. Då jag bor i ett äldre hus, saknas det dosor i väggen för strömbrytare. Utanpåliggande strömbrytare (de utan dosa) är så klumpiga och tjocka och hitta några som är snygga är inte lätt.
Kanske någon som vet var det finns snygga slimmade strömbrytare?
De jag hittade som var snygga var Schneider exxact där man kan köpa till en utanpåliggande dosa. Men den sticker ut över 3 cm.
Ska jag kanske borra hål för dosor? Jag har både lättbetong och betong.
Kanske någon som vet var det finns snygga slimmade strömbrytare?
De jag hittade som var snygga var Schneider exxact där man kan köpa till en utanpåliggande dosa. Men den sticker ut över 3 cm.
Ska jag kanske borra hål för dosor? Jag har både lättbetong och betong.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ett alternativ kan vara att såga ut för dosa, sätta en ROT-dosa i väggen, dra utanpåliggande till dosan och sätta en låg förhöjningsram där du går in med kabeln. Sedan installera en vanlig infälld brytare.
I ett äldre hus kan det nog bli snyggt med Schneider Renova. Deras lägsta utanpåliggande dosor bygger 22 mm.
Om du är villig att lägga mer jobb så borde du kunna hyra en betongspårfräs och fräsa in slang i väggen.
I ett äldre hus kan det nog bli snyggt med Schneider Renova. Deras lägsta utanpåliggande dosor bygger 22 mm.
Om du är villig att lägga mer jobb så borde du kunna hyra en betongspårfräs och fräsa in slang i väggen.
Är det en sån mottager jag behöver http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-dimmer-Nexa-CMR-101/36-5273#moreinfo
Hur installerar jag den till lampan i taket? Hur ska jag få plats med den i lampan? Jag förstår inte riktigt. Eller ska jag ha mottagaren i dosan där lampan kopplas till? Men då får jag inte plats tror jag. Eftersom lamputtaget tar plats.
Eller tänker jag helt fel?
Hur installerar jag den till lampan i taket? Hur ska jag få plats med den i lampan? Jag förstår inte riktigt. Eller ska jag ha mottagaren i dosan där lampan kopplas till? Men då får jag inte plats tror jag. Eftersom lamputtaget tar plats.
Helt rätt!kladde skrev:Är det en sån mottager jag behöver [länk]
Du har fyra klämmor på Nexa dosan, den märkt med N kopplar du in nolla (normalt sett blå kabel) från matning och den andra N till lampans nolla. Till den som är märkt med L kopplar du in fasen (svart eller brun normalt), alltså matningen till lampan och slutligen den som är som en våg kopplar du till lampans andra tråd (brytfas, normalt sett brun).
Bryt strömmen först!
Är du inte helt säker på vad du gör ring en elektriker!
Sen trycker du på den lilla "programmeringsknappen" på Nexa dosan så börjar den blinka och dp trycker du på strömbrytaren så hittar de varann...
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Annars kan du använda denna: http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-universaldimmer-Nexa-WMR-252/36-5271
Liknande trådar
-
Hur monterar man excenterkopplingar? 160 ur väggen - blandaren 150
Badrum -
Hur gör jag med gamla dosor i väggen som inte används?
El -
Hur gör man med Duro Easy cover vid rörgenomföringar och manschett på väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Låga fjärrvärmeräkningar och vacuumrör på garageväggen?
Värme allmänt -
Finns inga kopplingsdosor
El