Hej!
Funderar på att köpa ett 1 1/2 -planshus från 1974. Allt verkar toppen förutom en fuktfläck i plattan på husets källare. Fuktfläcken är begränsad till betonggolvet i hörnan på ett förrådsutrymme. Ägaren hävdar att det är ett relativt nytt problem, men har ändå försökt åtgärda det med hjälp av en pump som ska ta bort vatten under grunden. Trots detta kvarstår problemet. Att dränera runt huset verkar vara lösningen. Nu till min fråga:
Skall jag dra öronen åt mig eller är detta ett relativt vanligt problem som går att lösa med en ny dränering?
Jag tar tacksamt emot erfarenheter av liknande.
MVH
Baumeister-ich

Hej,

Känner igen problemet, mina föräldrar har samma probelm i sitt hus från 40-talet. vid kraftigt regn uppkommer fukt i källarens golv trots att huset är dränerat enligt konstens alla regler...? Enligt experter på en annan sajt så är det inget att göra åt det, möjligtvis måla över med en vattenspärrande färg typ Alcro "Marmofloor" (heter den tror jag)...Finns det andra metoder är jag oxå intresserad...

/Sebastian

Låter som en dålig affär.
Hur många av er därute trivs med att sitta i gillestugan i källaren ens i ett "friskt" hus från denna tiden?
Möglet sitter där och kommer lukta otrivsel i evighet..
Om man pumpar bort vatten under grunden är det illa.
Täta in det hela med "plastskikt, membran" är väl inte lösningen, skiten sitter kvar och sprider sig. :p

Åk runt i villaområdena från förra seklet och kolla hur många trädgårdar som är uppgrävda för att lägga platonmatta och nya dräneringsrör runt källaren. Det är ett mycket vanligt problem och de som bor där verkar normallyckliga ändå. Däremot skulle jag inte måla över med ny färg. Det löser inte problemet, men döljer det några månader, tills fukten spritt sig ut åt sidorna istället. Spärrar du vägen för fukten med hjälp av målarfärg, plastmatta på golvet eller platonmatta på utsidan, så betyder ju inte det att fukten upphör att finnas. Så förutom ett tätskikt måste man leda bort den fukt som alltid kommer upp ur marken eller faller ner från himlen. Leds bort antingen via rör eller ventilation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.