En gissning av erfarenhet med en villla som har luftburen värme.
Det är helt kört att elda i öppna spisen utan att stänga vissa dörrar mm eftersom spisen behöver drag och ventilationen "drar" åt sitt håll - alltså motverkar de varandra. Att beakta i mitt exempel är att den öppna spisen har en väldigt bra skorsten och allt är rengjort. En fundering som sagt. Be hustillverkaren tillkalla ventilationsexpert!
 
Vid en OVK ( Obligatorisk ventilations kontroll ), kontrollerar man i huvudsak den ventilation som skall stå på dygnet runt, dit hör alltså inte en fläktkåpa. Funktionen hos spiskåpan kan dock kontrolleras, vilket man då gör med en papperslapp för att se att den överhuvud taget suger någon luft alls. Jag gissar att du har "riktig" frånluft i köket, och att det är den som stör luftflödet till fläkten. Jag har svårt att tänka mig att du fått en godkänd ovk med enbart fläkten som frånluftskälla i ditt kök. Täpp till frånluften i köket och öppna ett fönster i något angränsande rum och kör sedan fläkten igen.

/M
 
  • Gilla
wakeboarder
  • Laddar…
Hjälpte en kompis att sätta in en termex fläkt för några veckor sedan. Den sög skitdåligt. Tills vi tog bort transportskyddet som höll ner kallrasskyddet som satt direkt i fläktens utblås :D (där man fäster slangen). Det var dock en vägghängd kåpa men kanske din har samma transportskydd?
 
Fläkten över vår köksö (halvö egentligen) fungerar utmärkt men det kräver en del åtgärder. Vi bygger just nu ett kök och taket är klar. Vi har en takinfälld Fjärås Perspektiv 40X120 cm centrerad över hällen. Underkanten på fläkten sitter 215 cm över golv och därmed 120 cm över hällen vilket är högt jämför med en vanlig fläkt. Den är monterad i en rostfri låda som gömmer rör, slangar, kallrasskydd och belysning. Vi ville inte ha en fläkt som störde sikten i köket men kunde inte fälla in den helt undertaket då vi bara hade 160 mm tomrum ovanför undertaket och det krävs 220 mm för 160 mm Spirorör. Motorn är IRE 200D som sitter på vinden och är ansluten med 160 mm rör till fläkten via en en ljuddämpare och 200 mm rör upp till takgenomföringen. Sträckan är ca 9 meter har 4 stycken 70-90 graders böjar. En del är en specialbyggd rektangulär kanal där det var trångt. Den normala ventilationen i vårt gamla men tätade hus (150 kvm 2 våningar plus källare) sköts av Intellvent fläktar som går ständigt i badrummen. Tillluften kommer från 6 vägg- och fönsterventiler. Vi har gjort så att köksfläktens kallraskydd inte kan stänga helt utan suger ut förhoppningsvis vis ca 10 l/s utan att motorn är igång. I normalfallet, när vi inte lagar mat, suger vi ca 50 l/s och tar in lika mycket. vilket är enligt normen. När fläkten går på full fart suger den ut ca 180-200 l/s sekund med hänsyn taget till förluster i rörlängd och böjar (Lätt att räkna ut på Fjäråskupasn hemsida). Det säger sig nästan själv att även om man skapar ett starkt undertryck i köket kan inte tilluften öka så mycket genom befintliga ventiler. Har även kollat med Fresh och de säger samma sak. Det om händer är att luften sugs ut från badrummen eftersom de fläktarna inte orkar hålla emot. Så var hitta den extra luften? Vi håller som sagt på att bygga ett nytt kök och använder just nu en gammal häll att testa med. Vi provade att öppna en ventil andra änden av köket ca 4 meter från fläkten men luften gick bara utmed taket och tog inte med sig tillräckligt av oset. Ett öppet fönster i ett annat rum löste det. Dvs som vi annars alltid har gjort. Nu gör vi så när vi steker sådant osar exempelvis julens köttbullar. Men vi startar den i god till innan vi steker och låter den gå på lågfart efter. Eftersom motorn sitter på vinden och vi har en rejäl ljuddämpare så susar det mest. För att slippa öppna fönstret varje gång skissar vi nu på en mer avancerad lösning i det nya köket. Bakom hällen finns ett stänkskydd där vi kommer att ha en luftslits. I skåpet med hällen finns öppningar i bakstycket upptill och nertill så att luften kan dras förbi av värmen från induktionshällen och vidare ut genom slitsarna i stänkskyddet och upp till fläkten. På golvet bakom hällen kommer det att ligga en slang som är kopplad till ett förråd bakom köket. En kanalfläkt skall kunna pressa in upp till ca 100 l/s sekund bakom skåpet för att öka luftströmmen. Vi har två varianter vi skall testa för hur vi hämtar all den luften. Antigen via förrådet från källaren där vi har gott om tillflöden vi kan fjärrstyra. Det är plan A. Plan B innebär att göra ett nytt hål i tegelväggen och med en fjärrstyrd ventil som öppnar vid ett visst varvtal på fläkten. Men det kräver ett rör i undertaket och är krångligare. Men som sagt tills vidare fungerar ett öppet fönster i ett angränsande rum. Hur vi än har kollat och frågat finns det ingen norm för tilluft vid matlagning eller hur man kan lösa att gå från ett behov på 50 l/s till 250 l/s när man lagar mat. Men lösningen, som vi funnit, är inte en starkare fläkt eller sänkt kåpa utan en bra lufttillförsel som styrs till rätt ställe är lösningen. Rätt ställe är golvet nedanför spisen som för att luften går förbi spisen på väg till fläkten.
Fläktinstallation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte du specat om ni har FTX eller frånluftsvärmepump?
Har du FTX så är det noga intrimmat med till och frånluft för att det ska fungera bra. Även en vanlig ventilation är intrimmad så att det totala frånluftsflödet ska matcha tillluftsflödet.
Sätter du sedan igång en kraftig köksfläkt så finns som så många redan skrivit här inte tillräckligt med tillluft till köksfläkten. Det är troligen också anledningen att den låter mycket. Fläkten får jobba mycket hårdare när det blir undertryck i huset än om tillräckligt med tillluft finns.
Ett annat alternativ än att öppna fönster mitt i vintern kan vara att stänga av fläktsystemet medan du lagar mat eller åtminstone sänka varvtalet på fläktsystemet. Sätta för utsuget är dåligt eftersom du har flera utsug i huset och då kommer bara dom att suga mer.
Om detta rättar till problemet skulle jag be en elektriker sätta en timer som stänger av fläkten en viss tid tex 1 timme vid aktivering. Annars kommer ni bara att glömma att sätta på fläkten igen. Jag vet av egen erfarenhet, brukar stänga av fläkten när grannarna eldar sura löv. :(
Det här "problemet" kommer av att ni har ett av marknadens tätaste hus dvs ni har lägre energiförbrukning än dom flesta andra vilket jag antar att ni tycker är bra.
 
Upplevde exakt samma sak i vår nybyggda villa. Golvet "framför" köksön fick jag skura med fettlösande och skrubbsvamp då och då, man kunde känna att strumporna inte gled på parketten... Likaså blev gardinerna vid matplatsen flottiga efter ett tag.
Kommer inte att inreda köket i huset vi flyttat till nu med hällen i köksön, även om det är en trevlig lösning.
Vår installation var gjord efter konstens alla regler och med en fläkt som skulle vara anpassad för placeringen, men det var inte OK tyckte jag. Nu blir det en ö med enbart arbetsyta och hällen mot en vägg istället, med kåpa ovanför.
 
Det är ingen kolfilterfläkt då som inte är kopplat till riktigt utsug/vebtilation ut?

Mvh
 
kulle
Mikael_N skrev:
Vid en OVK ( Obligatorisk ventilations kontroll ), kontrollerar man i huvudsak den ventilation som skall stå på dygnet runt, dit hör alltså inte en fläktkåpa. Funktionen hos spiskåpan kan dock kontrolleras, vilket man då gör med en papperslapp för att se att den överhuvud taget suger någon luft alls. Jag gissar att du har "riktig" frånluft i köket, och att det är den som stör luftflödet till fläkten. Jag har svårt att tänka mig att du fått en godkänd ovk med enbart fläkten som frånluftskälla i ditt kök. Täpp till frånluften i köket och öppna ett fönster i något angränsande rum och kör sedan fläkten igen.

/M
Jag har jobbat med prefab hus i många år och aldrig varit med om att ha "riktig" frånluft i köket.
Det har alltid varit ett minimi mått (kommer inte ihåg hur långt) hur nära mekanisk frånluft får ligga i förhållande till kök.
 
Inlägget jag skrev gäller de flesta nya hus oavsett placering av hällen. Det är bara att problemet upplevs värre när det är en fristående häll.
 
@kulle, intressant. Men det betyder ju också att när man inte använder köksfläkten så kommer all "kökslukt" + fukt att sugas ut via tex toalett, badrum och garderober.
Man kanske inte vill ha oljudet från en köksfläkt när man tex kokar vatten, diskar etc...
 
Volatyle: har du öppnat sidorna på fläkten och kollat hur slangen går, lossat slangen nedtill och kollat så kallrasskyddet kan öppna uppåt och om eventuellt transportskydd är kvarglömt?
 
Du får allt förtydliga vad du menar med minimi mått för hur nära frånluft får ligga ett kök. Frånluft SKA tas ur utrymmen med lägre krav på luftkvalite, såsom Kök, Wc och badrum.
 
Intressant att läsa alla kommentarer om köksfläktar med modern design med platt undersida och ingen kåpa. Enligt min erfarenhet så krävs följande för att få ett bra utsug av matos:

1. En rejäl spiskåpa som kan smala upp matos och fungera som en buffert. Vid ett platt fläktinsug hinner fläkten inte suga in allt matos utan detta väller upp över kanterna och vidare in i köket. Med en kåpa skapas en buffert och matoset håller sig inne i kåpan (pga av undertryck och att matoset är varmt) tills fläkten hinner suga ut det.

2. En någorlunda effektiv fläkt för att skapa undertryck inne i fläktkåpan (det är där undertrycket skall vara) och suga ut matoset..

3. Annan mekanisk frånluft stängs av samtidigt som köksfläkten slås på. Mest praktiskt gör man detta med en omkopplare som kopplar in antingen köksfläkt eller frånluftsfläkt. Då blir det inga problem med att glömma slå på frånluften.

Jag tror att det är så de flesta restaurangkök är byggda. Tyvärr tar nog design över och funktionen lämnas därhän när man bygger kök idag.
 
Jag var lite nyfiken på min egen fläkt, som förvisso varken är frihängande eller ny utan en hörnfläkt och från 2004.
Jag har bara 2 lägen på fläkten, lite lagom eller full fart och oavsett vilket jag testade, med en flersidig broschyr, så sög den fast direkt i fläktgallret och jag har aldrig haft problemet med att stekoset går ut i rummet, så det kan ju inte vara ok att suget ska vara så katastrofalt dåligt som i denna fläkt som du har.
Kolla att allt stämmer som det ska annars reklamera produkten är mitt råd.
 
Med tanke på att nya hus ofta är helt täta, har frånluft med värmeåtervinning och ett gäng ventiler/hål i väggen med endast ett litet filter så styrs till-luften bara av frånluften. Så du skall inte öppna fönster eller dörrar om så är fallet, ventilerna kommer att kompensera för den luft du försöker ventliera bort. Om du öppnar fönstret så lär det gå ut en massa luft där men inte komma in så mycket -drag åt fel håll.
Får du undertryck i huset när fläkten går på fullt? Då kan ju det vara ett problem med till-luft och att fläkten inte verkar fullt ut.
Att huset är provtryckt betyder bara att det är helt tätt med alla ventiler pluggade.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.