Hur du ska göra beror på dina möjligheter.

Om det inte är något större problem för dig att ta ledigt och vara hemma så erbjud dem den möjligheten mot ett avdrag som motsvarar din förlorade arbetsinkomst + ev. extra utgfter. T.ex. 10%

Om det är möjligt för dig så säger du det och förklarar att antingen leverar de enligt överenskommelse eller så får köpet hävas eftersom du inte har några andra möjligheter.

Eller så accepterar du leverans på kvällen och ordnar installationen själv. Då naturligtvis med avdrag för kostnaden för installationen + avdrag för att de inte uppfyllt sin den av avtalet t.ex. 10%

När vi köpte kyl och frys från elgiganten häromsistens blev det en hel del strul men de löste det helt ok för oss vilket till sist innebar att de bytte ut både kylen och frysen. Det som störde mig mest där var väl att transportören ringde 30 min innan de skulle komma och sedan kom 2h senare, vilket sabbade hela min planering den kvällen och ställde till det ganska bra för mig i och med att det var i samband med att båten skulle upp på land. Menmen det är tyvärr sånt man får ta ibland, som nån nämnde, den transportören blir inte anlitad av mig i alla fall.

pappskallen skrev:
Bekymret är ju att TS valt en leverantör som har en bra tjänst som passar denne, men där leverantören väl ska leverera tar bort den bra tjänsten......

kanske dags att börja tänka utanför boxen lite......

TS kanske jobbar som buss/lasbils-chaufför, kanske pendlar 1,5 tim enkel väg, kanske kör eget och inte KAN offra sin tid till glidargöra såsom att julstäda och vänta på installatörer.

Nä alla kanske inte kan/vill gå från jobbet i tid och otid för privata göromål även om många säkert tycker det är skönt att kunna smita undan emellanåt......
Ja, helt rätt, de av oss som skriver i en sådan här tråd borde ha lätt att förstå att den som jobbar med kundkontakter dagarna i ända inte kan ringa sin kund och säga att du det där vi kom överens om kan jag inte uppfylla, det får bli på kvällstid istället...... ;)

Hej,

Tack för synpunkterna, har bestämt mig för att låta dem leverera på kväll i alla fall utan installation. Det hade varit trevligt, tar rådet att handla hos andra i framtiden. Vi ska som sagt köpa mer vitvaror än dessa.

Göran.W
jonasz skrev:
Antar att det är samma firma som levererar och installerar.
Jag hade för att trilskas lite i ditt läge begärt leverans kvällstid dag ett "för att du vill ha möjlighet att göra leveranskontroll personligen", hävda att vald kväll är enda dagen du är tillgänglig.
Dagen efter begär du att dom kommer och installerar och hävdar att du löst det med någon i familjen eller en kompis som kommer och låser upp(även om du själv kan/kommer vara hemma)
Dom är troligen inte sugna på att åka ut två gånger och skulle dom göra det har du iaf fått trilskas lite lagom svenskt.
Väldigt dåligt förslag för då åker man på utkörnings avgift andra gången.
Normalt är det samma firma som levererar och installerar som i regel är en mindre fristående firma som inte har någon koppling till vitvaro firman mer än att dom levererar och installerar.
Har själv jobbat med detta i rätt många år och vet att många vill ha leverans efter kl 17 och normalt jobbar vi till kl 18 för sen vill vi med hem till våra respektive familjer.
Det går alltid att ordna någon som är hemma om man verkligen vill för det räcker med någon som kan öppna dörren typ ett skol barn, föräldrar eller liknade.
Varför triskas istället för att se till att någon kan öppna för dom.
Vi vill ju faktisk med hem till våra familjer och hade kunderna fått bestämma hade vi jobbat till kl 21 varje dag :(
edit :Kvällstid brukar normalt räknas som mellan 16-18

Redigerat:
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Man kunde lägga in ett kvällsskift, som i industrin. Då skulle det finnas service fram till 24.00.

Göran.W
Det funkar inte för det är i regel en liten firma med en eller några få anställda och sen finns det regler som förbjuder leveranser inom tätbebyggt \ planlagt område efter kl 22 och i trapphus ska det med vara tyst kl 22.

Dom senaste inläggen är väl inte ens intressanta att fortsätta med. Har företaget sålt leverans o inkoppling så är det det som gäller. Det måste väl förutsättas att om man då levererar på kvällstid så gör man även installationen då. Allt anat är bara struntprat utan relevans. Att sälja något och inte leverera det man sålt har nog en förklaring i lagboken.

Varför ska man ha en sådan uppfattning att de vill "hem till våra familjer" bara för att de jobbar kväll?

Det finns ju att personer vill jobba kväll med, kan vara med barnen på em eller fm eller faktiskt göra saker när butiker är öppna. Antar alltså det inte blir arbetstid från morgon till kväll.

Skriver man "kväll" i sitt avtal måste man ju kunna anta att företaget har anställda som både vill och kan jobba kväll...

Göran.W
Vi vill hem till vår familj för vi börjar jobba på morgonen och inte till middag.
När det är toppar som nu jobbar vi lördagarna med.

Visst finns det folk som vill jobba kväll men div regler sätter stopp vid kl 22 och anställer man någon att jobba kväll får dom inte jobba mer än 3 max 4 timmer om man inte ska korta ner dag personalens arbetsdag och är det så kort tid är det väldigt få som är intresserade av.
Det går ju inte ta in någon student heller som vill dryga ut kassan för det kopplas både el och vatten och då måste det finnas dokumenterad kunskap om det.

Men det är ju olyckligt dom skriver kväll för det uppfattas nog av dom flesta som mellan 18-20.
Jag känner faktiskt inte till en enda firma som kör på sena kvällar.

Jag hade givit firman tre alternativ.
1) Leverera och installera på kvällstid, enligt avtal.
2) Nytt skriftligt avtal om leverans på dagtid, samt att de ersätter dig för 4 timmars förlorad arbetsinkomst.
3) De får leverera på dagtid denna gång i strid med ingånget avtal, och att de ger dig en rabattcheck på 25% att använda vid nästa vitvaruinköp hos dem. Det sista kan bli rejält fördelaktigt för dig om det är dyra vitvaror du tänkt köpa samtidigt som firman vinner en affär till - om än med usel marginal.

Nanny Fine
TS: Jag tycker att du gör rätt i att släppa det och gå vidare i livet. I mina öron låter det som om ni har tolkat avtalet helt olika. Du skriver inte att det finns skriftligt att installationen skall göras kvällstid, bara leveransen. Att du sedan tolkade det som om de även installerar då, tror jag inte att företaget är lyhörda för. Tyvärr.

Men konsumentens makt är stor. Du berättar säkert om detta för dina vänner, som berättar för sina vänner. Och föräldrar. Andra släktingar. Och deras vänner. Vips har du blivit en flytande mina för det här företaget - för att de inte hört talas om goodwill. Synd för dem...

Lycka till med ert fortsatta vitvaruköpande. Nu vet du ju vilka förtydliganden av leveransavtalet du vill ha... :)

En nöjd kund berättar det för några.
En missnöjd berättar så alla får veta !

Jepp,

Släppt pucken leverans imorgon...

Dock tror jag att det håller i en ev tvist, att i samma stycke nämna installation som hemleverans och tider så blir det nog svettigt. De kommer förövrigt förändra texten som jag förstod det. Men att dra detta känns rätt oansvarigt också då man skulle dra in olika beskattade resurser för att koppla in en sladd, justera höjd och ta med sig emballage.

Men som sagt nu handlar vi någon annanstans...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.