2 479 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Kakelugnspanna med varmvattensystem á 60 000 SEK
Sida 1 av 2
Såg inslaget i TV om
http://www.kakelugnspannan.com/#design
Det var mycket pengar... för några svetsade plåtlådor ... (ca 60 000 baspris PLUS tillkommande bitar för ack + elpatroner - men "braskamin + vedkamin" kostar ju också (och tar mer plats). Ska börja rita in värmesystem, och satsar på vedvärme fullt ut, antingen vedkamin + braskamin alt "kakelugnspanna". Vilka erfarenheter har ni?
Finns andra liknande "kakelugnspanne-lösningar" som ej lyckats komma med i TV?
http://www.kakelugnspannan.com/#design
Det var mycket pengar... för några svetsade plåtlådor ... (ca 60 000 baspris PLUS tillkommande bitar för ack + elpatroner - men "braskamin + vedkamin" kostar ju också (och tar mer plats). Ska börja rita in värmesystem, och satsar på vedvärme fullt ut, antingen vedkamin + braskamin alt "kakelugnspanna". Vilka erfarenheter har ni?
Finns andra liknande "kakelugnspanne-lösningar" som ej lyckats komma med i TV?
Iof var kakelugnen snygg på plats men jag tycker det var alldeles för dålig information om kostnader, rördragning och radiatorer.
Det kommer ju att förbrukas åtskilliga m3 ved, allt detta ska släpas in i husets vardagsrum. Den mängden ved passar bäst i en vedpanna i källaren!
Det kommer ju att förbrukas åtskilliga m3 ved, allt detta ska släpas in i husets vardagsrum. Den mängden ved passar bäst i en vedpanna i källaren!
Håller med ua! När man ska med 1-2 välfylda skottkärror ved in varje dag (för en boyta 200m2 i 2 våningar) så blir det kanske mera slitt än nöje i en vardagsrum. Vi har vedpannan i källaren och en murad kamin i vardagsrummet och det är lagom med nytta och nöje, tycker jag. Vår- och höstkvällar är det kaminen som värmer, vintertid är pannan igång. Har du en vedpanna+ akumulator i källaren kan du värma kranvatten till och med sommartid utan att det blir för varmt i hela huset . Men du kanske inte har en källare då är det ju andra lösningar som gäller?
gaia
gaia
Kan bli bra Timell-effekt på detta inslag
Ugnen skulle ju klara hus upp till 350kvm, tjena!
Skulle vilja göra ett studiebesök hos en sån familj när Bore står utanför dörren.
Jag tror inte denna familj kommer ha några som helst problem med fritiden
Eller vad tror Ni?
Ugnen skulle ju klara hus upp till 350kvm, tjena!
Skulle vilja göra ett studiebesök hos en sån familj när Bore står utanför dörren.
Jag tror inte denna familj kommer ha några som helst problem med fritiden
Eller vad tror Ni?
Gissar bara att själva eldstadsvolym är långt ifrån 120liter... så man får sitta hemma och mata ugnen vid tunga minusgrader.... oavsett verkningsgraden så måste det brinna kontinuerligt för att hålla huset varmt om det inte står i Skåne :-/
gaia
gaia
För 1 1/2 år sedan så byggde vi ett hus på 196 kvadrat i två plan. En kakelugn skulle vi ha i huset hade vi bestämt. Först fastnade vi för kakelugnen Christineberg men sedan hittade vi Kakelugnspannan och valde den för då skulle vi få varmt i hela huset när vi eldade i kakelugnen. Det kan ju vara lite knivigt att få en jämn värme i hela huset när man kör med en braskassett vet jag av erfarenhet från tidigare hus. Vi satsade även på en extra ackumulatortank med en beredare i för varmvatten (200L) och förbered för solfångare (framtida investering). Så vi kan bada badkar till kostnad av ett par vedträn. Kakelugnen fungerar över förväntan och idag har vi en uppvärmningskostnad på mellan 4500-5000 kr/året så den här investeringen betalar sig ganska snabbt och säljer jag mitt hus i framtiden så är mina uppvärmningskostnader ett bra försäljningsargument. Vi behöver inte bekymra oss för om el eller olja priset går upp eller ner idag. Men visst kan jag hålla med om att närmare 60000 kr kan kännas som mycket pengar. Själv gav jag 54700 kr då men Christineberg som vi först tänkte oss kostade 48000 kr och värmde inte hela vårat hus och varmvattnet. Jag vill inte hålla med om att det behövs skottkärror med ved varje dag. Jag fick tipset att använda en blå IKEA kasse till veden när jag köpte kakelugnen allt skräp stannar i kassen och det är ca den mängd jag gör åt per dag vintertid. Kakelugnen kramar ur all värme ur röken så det är inte mycket som går till spillo upp genom skorstenen, verkningsgraden ligger på 87 %. Det enda jag beklagar är att jag inte byggde i år för då hade jag fått en skattereduktion på 15000 kr för att sätta in en Kakelugnspanna i huset.
Luktade (som vanligt) lite smygreklam om inslaget när familjefadern förklarade hur dom skulle lägga de sparade pengarna på semester och resor. Nästan ordagrannt som vissa företag skriver i sin reklam.
En detalj dom inte påtalade var livslängden. Eftersom den är av plåt så bör den slitas ut om den används som det är tänkt. Undrar hur länge den håller? Som en oljepanna kanske, eller vad tror ni som kan sådant?
En detalj dom inte påtalade var livslängden. Eftersom den är av plåt så bör den slitas ut om den används som det är tänkt. Undrar hur länge den håller? Som en oljepanna kanske, eller vad tror ni som kan sådant?
Mmmjaa,
Jag tror säkert att lösningen är bra, och det var roligt att höra att det fungerade för Dig Enar.
Det jag ställer mig lite skeptisk till är just Timells påstående om att kakelugnen skulle kunna värma upp 350kvm.
Visst ugnen värmer säkert grymt eftersom den står inom boytan, men 350kvm, njaee, då får man nog agera "kamin-mannen" likt Killinggänget
Men som du skriver ua, det skulle vara roligt med ett återbesök, för killen som de installerade hos förbrukade ju 30000kW/år (direktverkande el inkl hushållsel), efter Timells besök ska han nu spara 20000kW/år, alltså borträknat hushålls el i princip avstängda element, då tror jag att han får elda gaaanska hårt med en ack-volym på 500l, eller vad tror ni?
Jag tror säkert att lösningen är bra, och det var roligt att höra att det fungerade för Dig Enar.
Det jag ställer mig lite skeptisk till är just Timells påstående om att kakelugnen skulle kunna värma upp 350kvm.
Visst ugnen värmer säkert grymt eftersom den står inom boytan, men 350kvm, njaee, då får man nog agera "kamin-mannen" likt Killinggänget
Men som du skriver ua, det skulle vara roligt med ett återbesök, för killen som de installerade hos förbrukade ju 30000kW/år (direktverkande el inkl hushållsel), efter Timells besök ska han nu spara 20000kW/år, alltså borträknat hushålls el i princip avstängda element, då tror jag att han får elda gaaanska hårt med en ack-volym på 500l, eller vad tror ni?
Eftersom jag nu gått på VP-kalkylerna så borde en varning om ekonomisk förträfflighet med just denna kamin utfärdas.
De siffror jag snabbtittade på är lite för vinklade, och det var nästan dirkopsade VP-argument, de om ekonomin.
Att det sen är en snygg eldstad med mysfaktor och med möjlighet till substantiell reducering av uppvärmningskostnaden om man tex bara har dirverkande el, det går ju inte att komma ifrån. Men kalkylerna.
I ett lågenergihus där är "kaminprincipen" ett realistiskt uppvärmningsalternativ i övriag fall komplement, principiellt sett.
Teoretiskt (hypotetiskt) sett så räcker 19,2 kW gott och väl till nämnd yta, men då skall man sitta bredvid och peta in en pinne med jämna mellanrum så att man har optimal förbränning hela tiden. Sen hur sprida ut dessa kW i huset och kostnaden för det?
De siffror jag snabbtittade på är lite för vinklade, och det var nästan dirkopsade VP-argument, de om ekonomin.
Att det sen är en snygg eldstad med mysfaktor och med möjlighet till substantiell reducering av uppvärmningskostnaden om man tex bara har dirverkande el, det går ju inte att komma ifrån. Men kalkylerna.
I ett lågenergihus där är "kaminprincipen" ett realistiskt uppvärmningsalternativ i övriag fall komplement, principiellt sett.
Teoretiskt (hypotetiskt) sett så räcker 19,2 kW gott och väl till nämnd yta, men då skall man sitta bredvid och peta in en pinne med jämna mellanrum så att man har optimal förbränning hela tiden. Sen hur sprida ut dessa kW i huset och kostnaden för det?
Är kakelugnspannan verkligen miljögodkänd som primär värmekälla i tätbebyggt område? I min kommun får man inte bygganmälan godkänd för t ex en icke miljögodkänd kökspanna och ackumulatortank om man har tänkt använda det som primär värmekälla.
Jag har stödvärmt med kakelugn och vedspis en vinter och gjorde av med mindre än 8 m[sup]3[/sup] ved. Det upplevde jag som mycket jobbigare än att bränna 30 m[sup]3[/sup] ved i vedpannan. Bara en sån sak som att man ska sparka av sig skorna är omständigt.
Jag har stödvärmt med kakelugn och vedspis en vinter och gjorde av med mindre än 8 m[sup]3[/sup] ved. Det upplevde jag som mycket jobbigare än att bränna 30 m[sup]3[/sup] ved i vedpannan. Bara en sån sak som att man ska sparka av sig skorna är omständigt.