29 545 läst · 15 svar
30k läst
15 svar
Hur effektiv är en väggslip?
Sida 1 av 2
Jag ska spackla och måla två hela plan i en villa snart. För att underlätta arbetet har jag tittat på en väggslip. Jag har dock aldrig använt sen sån. Är det något ni kan rekommendera om man ska spackla och slipa mycket?
http://www.jula.se/tak-vaggslip-225mm-600w-210257
http://www.jula.se/tak-vaggslip-225mm-600w-210257
Jag köpte just den slipen när jag gjorde iordning garaget, visst blir det lite tungt att slipa taket. Mitt tak som jag slipade var 75kvm, och jag gjorde det i ett svep utan vila. Jag satte dit gummistroppar som jag hängde runt nacken. Det hjälpte till att trycka upp slipen i taket. Att slipa väggar är en barnlek med den slipen. Kan tänka min om man går upp i pris och köper en flex så är nog den mycket bättre men om man bara ska ha den till ett hus är det nog svårt att motivera den prisskillnaden.
Jag är iallafall mycket nöjd med slipen.
Jag är iallafall mycket nöjd med slipen.
Det var första gången jag använde en sådan slip och jag lyckades bättre än vad målaren gjorde i huset, men han jobbade på fast pris och tiden drog iväg.
Det var mycket enklare än vad jag hade förväntat mig. Man rör slipen hyfsat snabbt fram och tillbaka och då har man hela tiden koll på hur mycket man har kvar att slipa.
Det var mycket enklare än vad jag hade förväntat mig. Man rör slipen hyfsat snabbt fram och tillbaka och då har man hela tiden koll på hur mycket man har kvar att slipa.
Kornstorlek kommer jag inte ihåg med jag använde bara de papper som följde med när jaf köpte slipen, så för hela mitt garage gick det åt två papper, dock var det grova rätt så dåligt i slutet. Jag hade en kärcher grovdammsugare som jag köpte för ett antal år sedan för femhundra och det dammade nästan ingenting. Det följer med en elastisk dammsugarslang med slipen.
Vad jag vet så är det alltid bäst att slipa mellan varje spackling.
Vad jag vet så är det alltid bäst att slipa mellan varje spackling.
En väggslip underlättar väldigt mycket vid större projekt, går även att hyra full utrustning med dammsugare, tricket med en sån slip är att hålla sig i rörelse hela tiden stannar du är det lätt att slipa för mycket, lämplig kornstorlek är 120 och högre!
Jag hade en sån som brakade... Den var då slutsåld och jag var desperat så jag köpte Bauhaus Hercules istället (kostar samma). Det jag tyckte var problem med Julas var att det var svårt att trycka "jämnt" och det blev ibland, speciellt i taket, "halvmånar" och så fungerade inte utsuget så bra.
Bauhaus dito har motorn på plattan vilket jag var väldigt skeptisk till först men den har bättre balans än Julas och så fungerar utsuget av damm mycket bättre på Hercules tycker jag...
Skulle jag köpa igen skulle jag välja Hercules från Bauhaus, trots att den blir lite tyngre att jobba med men med den kan man "korta" ner den och slipa rakt uppåt istället för som Julas längre man måste hålla snett uppåt och då blir det inte så mycket tyngre ändå...
Bauhaus dito har motorn på plattan vilket jag var väldigt skeptisk till först men den har bättre balans än Julas och så fungerar utsuget av damm mycket bättre på Hercules tycker jag...
Skulle jag köpa igen skulle jag välja Hercules från Bauhaus, trots att den blir lite tyngre att jobba med men med den kan man "korta" ner den och slipa rakt uppåt istället för som Julas längre man måste hålla snett uppåt och då blir det inte så mycket tyngre ändå...
Du menar nog julas gamla slip. Den som det pratas om har ju motorn på plattan precis som Bauhaus herkules. http://www.bauhaus.se/herkules-tak-vaggslip-dws225l.htmlanders07 skrev:
För att ge ytterligare underlag; Jag har Julas variant som Du länkar till och tycker absolut att den gör vad den ska för det priset och det underlättar mycket jämfört med handslipning. Den är inte fullt jämförbar med originalet som jag hyrt några gånger tidigare, iaf inte i handhavande och balans men resultatet tycker jag i slutänden blir lika bra. Julas variant har bra lösning med teleskopskaft och ytterligare förlängningsskaft, hyfsad slang och passar bra för det mesta men som någon nämnt tidigare så kan det ibland vara svårt att få den att landa med hela slipskivan mot väggen/taket, speciellt om man kört någon längre stund så att man börjar bli trött. Dammutsugningen är väsentligt sämre än original-giraffen men jag har också märkt att det beror väldigt mycket på vad för typ av spackel man använt. Gammalt finspackel och det rullspackel från Becker som jag körde ca 30m2 i helgen satte igen luftkanalerna rätt effektivt medan vanligt Becker medium eller motsvarande som jag använder till gipsskarvar och traditionell bredspackling fungerar bättre. Då använder jag någon av mina grovisar, oftast en Bosch GAS25 som suganordning. Oavsett så dammar den här lösningen mindre än om jag kör för hand med förlängningsskaft. Det är skönt att kunna köra tak o väggar med maskin utan att springa till uthyraren stup i kvarten. Motorns effekt tycker jag är fullt tillräcklig, den har jag iaf inte jag upplevt som någon begränsning. Hyfsad Kina-sladd inkl den typiska doften de första dagarna, den kunde varit längre och mjukare men den håller tillräcklig klass för att fungera. Rondellerna tycker jag förresten räcker länge så det är absolut ingen kostnad att tala om. Mitt enda oros-moment är var någonstans man köper rondeller om Jula slutar med dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Kört med julas slip och den är lätt värt pengarna, även kompisar som bredspacklade hela sin insida av villa var nöjda.
som några skrev så var taken jobbiga att slipa med den samt så kunde den varit lättare samt haft bättre huvud som rörde sig lättare.
såg nu att de ändrat designen på huvudet mot när jag köpte vår för några år sedan så den kändes bättre
som några skrev så var taken jobbiga att slipa med den samt så kunde den varit lättare samt haft bättre huvud som rörde sig lättare.
såg nu att de ändrat designen på huvudet mot när jag köpte vår för några år sedan så den kändes bättre