15 411 läst · 71 svar
15k läst
71 svar
Ruttna vindskivor, dolt fel?
Jag är 80-talist och bor i ett enda stort dolt fel, men det gnyr jag inte om.MathiasS skrev:Jag kan känna att denna doldafelhysteri grundar sig i ett annat samhällsproblem, nämligen oviljan till att ta ett eget ansvar för problem som uppstår. Det är alltid någon annans fel eller någon annan som ska fixa "problemet". Och görs inte det är det fel och katastrof. Är det mån tro dessa slappa 80-talister som är källan till denna ondska?
Dagens upptäckta dolda fel var att man hade täckt över ett fint skurgolv med masonite och heltäckningsmatta, vem ska dra ut alla märlor åt mig nu då? Kan jag kräva att säljare löser det?
Det här räknas inte som ett dolt fel. Sålänge taket inte var helt nytt och det inte gick ett se på nära håll, vilket antagligen inte är fallet. Dåliga vindskivor får man räkna med på ett gammalt tak.
Hela denna skrift i jordabalken om dolda fel måste göras om. Att som säljare vara ansvarig i tio år efter försäljning är absurt. Tio år.... mycket kan hända under den tiden som föder dessa frågor om dolt fel. Hus behöver underhåll och en vindskiva med dagens dåliga färgkvalitet håller hälften så länge. Tänk om det vore lika vid bilköp. Då skulle man kunna gå till skroten och leta fel på bilar och hävda dolt fel och att tillverkaren är ansvarig för att bilens färg har släppt eller rutan är trasig osv.
Dags att ändra på jordabalken anser jag.
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
En tanke jag haft många gånger.... Då jag tycker att det är absurt att man skall garantera att det inte finns ett fel man inte vet om och omöjligt kan hitta i 10år.... sanslöst....jerk skrev:Hela denna skrift i jordabalken om dolda fel måste göras om. Att som säljare vara ansvarig i tio år efter försäljning är absurt. Tio år.... mycket kan hända under den tiden som föder dessa frågor om dolt fel. Hus behöver underhåll och en vindskiva med dagens dåliga färgkvalitet håller hälften så länge. Tänk om det vore lika vid bilköp. Då skulle man kunna gå till skroten och leta fel på bilar och hävda dolt fel och att tillverkaren är ansvarig för att bilens färg har släppt eller rutan är trasig osv.
Den är ju så korkad och ologisk att jag tror inte ens folk (ej 80-talister kanske) ens tänker på att nyttja den efter 9,5år om något dyker upp.Odjuret skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
MathiasS, du lever verkligen mitt i samhällsdebatten!MathiasS skrev:
AB, Expressen och SVD:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12183576.ab
http://www.expressen.se/sport/kronikorer/mats-olsson/olsson-det-ar-alltid-nagon-annans-fel/
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/alltid-nagon-annans-fel_8354840.svd
Men det verkar inte ha med ålder att göra
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Nämen!
Vilken konstig vändning denna tråd fick.
Alla vet väl att det är 90-talisterna som man ska klaga på?
Vi 80-talister är ansvarstagande, hänsynsfulla och jordnära personer...
Vilken konstig vändning denna tråd fick.
Alla vet väl att det är 90-talisterna som man ska klaga på?
Vi 80-talister är ansvarstagande, hänsynsfulla och jordnära personer...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 24 inlägg
Detta är OT men vill bara tillägga i tråden hur kass besiktningsmän kan vara. Vid besiktning av vårt nybyggda hus tittade vår "tomte" om dörrar gick att stänga, om toalettstolarna satt fast, om vattenkranarna fungerade.....och that was it. Som tur var hade vi varit i huset dagligen och kunde fylla på besiktningsprotokollet med sånt som var kostnadskrävande. Gissa om vi ville ha tvåårsbesiktning med denna IQ72? Skulle inte tro det.