8 155 läst · 15 svar
8k läst
15 svar
Måste ha två faser i samma rör.
Sida 1 av 2
Hej!
Jag behöver komplettera med en 16A grupp i köket, då vi har ny ugn på "fel" sida av rummet från gamla 3-fas uttaget till ugnen.
Enda sättet att få fram den är att dra i befintligt vp-rör, där det redan finns en 10A grupp.
Vad jag förstått får man inte köra två olika grupper i samma rör/dosa?
Löser jag det problemet genom att dra upp två faser ur en trefasgrupp till dosan och splittra faserna där?
Är det i så fall verkligen bättre än 2 helt skilda enfasgrupper med egen nolla och jord?
Är inte så haj på fasförskjutning osv, men känns ju som egen nolla till varje fas vore bättre!
Behåller isf befintlig 1.5mm2-grupp och drar i nya 2.5mm till ugnen.
Tankar?
Jag behöver komplettera med en 16A grupp i köket, då vi har ny ugn på "fel" sida av rummet från gamla 3-fas uttaget till ugnen.
Enda sättet att få fram den är att dra i befintligt vp-rör, där det redan finns en 10A grupp.
Vad jag förstått får man inte köra två olika grupper i samma rör/dosa?
Löser jag det problemet genom att dra upp två faser ur en trefasgrupp till dosan och splittra faserna där?
Är det i så fall verkligen bättre än 2 helt skilda enfasgrupper med egen nolla och jord?
Är inte så haj på fasförskjutning osv, men känns ju som egen nolla till varje fas vore bättre!
Behåller isf befintlig 1.5mm2-grupp och drar i nya 2.5mm till ugnen.
Tankar?
Du får inte dra två separata enfas grupper. Men en 2-fas grupp går bra. Och samtliga ledare ska ha samma area.
Och just på grund av fasförskjutningen så belastas bara nollan med en grupp åt gången, enkelt förklarat. Och i en 3-fas grupp belastas inte nollan alls om man belastar alla faser lika mycket.
Och just på grund av fasförskjutningen så belastas bara nollan med en grupp åt gången, enkelt förklarat. Och i en 3-fas grupp belastas inte nollan alls om man belastar alla faser lika mycket.
Redigerat:
Det finns ett problem i det här fallet eftersom det i en flerfasgrupp skall vara lika stora säkringar, vilket blir 16 A. Om du skall säkra gruppen 16 A behöver allt kablage i den befintliga gruppen bytas till 2,5 mm2 kabel samt alla vägguttag kontrolleras så att dom tål 16 A
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Att dra två faser i samma rör är definitivt inte smidigt. Även om det vore tillåtet så skulle du ju behöva ha 6 trådar i röret (2 fastrådar, 2 nollor, 2 skyddsjord). man brukar ange att man max skall dra 5st 1,5kvmm trådar i ett 16mm elerör.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Ja frågan från TS gällde ju 2 olika grupper. Inte en tvåfasgrupp.
Ts ville dessutom blanda 1,5 & 2,5.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 397 inlägg
Fortfarande är det inte helt klockrent att dela en grupp på ugn och uttag - man brukar inte göra så.
Brukar och brukar, ska och ska..... förlåt att jag lägger mig i. Jag hävdar bestämt att lagar och regler ska följas!! Sen finns det ju många tolkningar och för att få en dräglig arbetsmiljö för elektriker så sätts standarder att jobba efter.
MEN, jag skulle undra om det inte är ok att (försöker att vara tydlig) köra ex. L1 (10A 1,5kvmm), L2 (16A 2,5 kvmm) N + PE (2,5kvmm)?? L1 och L2 får ju mellan sig 400 V men bildar tillsammans en grupp?? Säkring för L1 och L2 (Skall??) bör/brukar ligga bredvid varandra. Denna ordningen skulle då kunna få plats i ett 16 mm rör. Många gånger så kan man frångå det som anses mest rätt (men fortfarande rätt enligt lag) genom att exempelvis skriva eller märka upp för att tydliggöra...... Hur skulle en sån märkning kunna utföras. En sak är ju när man nyproducerar men i detta fallet så kan det ju bli väldigt omfattande att "bara" lägga en ny slang och dosa till den nya platsen!!
MEN, jag skulle undra om det inte är ok att (försöker att vara tydlig) köra ex. L1 (10A 1,5kvmm), L2 (16A 2,5 kvmm) N + PE (2,5kvmm)?? L1 och L2 får ju mellan sig 400 V men bildar tillsammans en grupp?? Säkring för L1 och L2 (Skall??) bör/brukar ligga bredvid varandra. Denna ordningen skulle då kunna få plats i ett 16 mm rör. Många gånger så kan man frångå det som anses mest rätt (men fortfarande rätt enligt lag) genom att exempelvis skriva eller märka upp för att tydliggöra...... Hur skulle en sån märkning kunna utföras. En sak är ju när man nyproducerar men i detta fallet så kan det ju bli väldigt omfattande att "bara" lägga en ny slang och dosa till den nya platsen!!