Dum fråga kanske, men en Fibaro Universal Sensor borde man kunna koppla in på ringklockan för att få notiferingar på när ringklockan används?
 
råttboet skrev:
Nu har jag läst om zwave ett bra tag men jag har inte hittat om det finns plugins som gör att man kan trigga events med hjälp av google calendar. Är det någon som känner till om det finns till någon av vera, zipabox eller homecenter.

Vad jag är ute efter är att styra igång tex motorvärmare ett par timmar innan man ska vara på jobbet, eller ändra styra elelement och lampor.

Grejen är att mitt arbetsschema är sjukt annorlunda dag till dag men jag skriver upp alla jobb i gcal.

Tacksam om någon har nån insikt.
Som Hek redan svarat finns det en plugin som heter GCal Sensor. Problemet med denna är att den endast triggar exakt då aktiviteten dyker upp i kalendern och kan inte se in i framtiden, e.g. när nyckelordet dyker upp nästa gång i kalendern.

Jag skulle vilja ange att jag ex. åker hemifrån 08:00. Då ska motorvärmaren starta nån gång innan detta klockslag beroende på värme utomhus alt. inne i bilen.

Detta går ev. att lösa med EventGhost men jag har inte hunnit titta närmare på det ännu.
 
Jag har idag mekanisk frånluft (en fläkt i skorstenen). Tänker köpa en ny vanlig köksfläkt (inte alliance) och mäta belastningen med z-wave. Därefter tänkte jag varvtalsreglera fläkten i skorstenen...Hur gör jag?
 
dhanjel skrev:
Dum fråga kanske, men en Fibaro Universal Sensor borde man kunna koppla in på ringklockan för att få notiferingar på när ringklockan används?
Ja. Men det framgår inte riktigt om du menar "knappen" eller själva "klockan". Men båda går att lösa.

/J
 
Davve75 skrev:
Vad använder ni för rörelsedetektorer?
EZMotion Triple Sensor?
Everspring SP814?
AeonLabs Multisensor 4-in-1?
Philio Multisensor PSP01 3-in-1?
Jag har dessa:
Everspring SP814?
AeonLabs Multisensor 4-in-1?

Everspring är lite småseg i reaktionen, trots maximal känslighet tycker jag att den reagerar sent, framförallt om det är kallt. Skall ersättas med något bättre såfort jag hittar just något bättre. Komiskt nog fungerar NEXAs rörelse sensorer extremt mycket bättre - så bra att jag funderar på att försöka kombinera en NEXA rörelse sensor med någon Fibaro modul som får "översätta" signalen....

AeonLabs kräver i praktiken usb kabel och rejält med kräm (laddar från någon gammal mobil på 1A verkar duga) för att vara stabil och ge rätt värden. Jag vägrar dock att använda den som rörelsesensor - men som ljussensor är den okej. Denna drar för övrigt extremt mycket batteri - därav USB matningen.

Den sist du nämner, Philio, verkar vara rätt ny - jag är själv nyfiken på den, någon som har erfarenhet får gärna dela med sig. Jag vill gärna ersätta mina Everspring rörelse sensorer och av det jag vet just nu så verkar Philio vara den bästa på marknaden...!
 
Freddan101 skrev:
Som Hek redan svarat finns det en plugin som heter GCal Sensor. Problemet med denna är att den endast triggar exakt då aktiviteten dyker upp i kalendern och kan inte se in i framtiden, e.g. när nyckelordet dyker upp nästa gång i kalendern.

Jag skulle vilja ange att jag ex. åker hemifrån 08:00. Då ska motorvärmaren starta nån gång innan detta klockslag beroende på värme utomhus alt. inne i bilen.

Detta går ev. att lösa med EventGhost men jag har inte hunnit titta närmare på det ännu.
Jag använder GCal till mycket - har totalt 6 olika scheman i en kalender, alltså 6 olika triggerord. Jag delar kanske inte riktigt inställningen att GCal inte ser in i framtiden - det gör den visst, men bara några timmar. Går säkert att hacka om man vill. Man måste komma ihåg att ja det är en TRIGGER inte en flytande variabel med värde. En Trigger kan bara Trigga i ett visst läge. Men om man kombinerar t.ex. GCal med en Virtuell Switch så brukar jag lösa det mesta.

I Ditt exempel så har du alltså någon form av styrvariabel för värme1 och värme2 (bil ute och bil inne) och det skall vara klart när du åker hemmifrån. Det är således inte GCal som är problemet utan din algoritm för att räkna ut hur många minuter/timmar innan ett givet klockslag som något skall påbörjas. Jämför med t.ex. ljussensor som skall tända lampa vid visst ljusinflöde. I detta fallet så skall alltså motorvärmaren starta vid ett visst tillfälle relativt din GCal - dödsenkelt i sig, kräver bara massor av parametrar, men det har ingenting att göra med GCal. Börja med att skriva en PLEG som startar vid olika kyla och tid (NOW är ett bra ord att testa på...). Sedan när det är klart är det bara att komplettera med GCAL relativ starttid.
 
Tänkte mig att man sätter den i klockan, finns gott om utrymme där. Men har inte mätt vilken spänning/ström det är där.
 
Appropådet för en bra tid sedan så skrev jag att jag startar om min Vera Lite varje natt. Ja efter detta så har den blivit 100% rock stable. Innan jag började med detta så ballade den ur efter någon vecka. Det är mer än noterbart bättre.

Jag har iofs insett att jag med min programmering och GCal kalendrar med mera antagligen ligger i överkant av vad en Vera Lite klarar av minnesmässigt. CPUn verkar räcka, men minnet är helt klart en begränsning för mig. Jag går och väntar/hoppas att Vera Pro släpps snart - annars tvingas jag byta till Fibaro HC2, lite mot min vilja (så mycket PLEG kod som skall flyttas till jag vet inte ens vad).
 
Bamsefar skrev:
Jag använder GCal till mycket - har totalt 6 olika scheman i en kalender, alltså 6 olika triggerord. Jag delar kanske inte riktigt inställningen att GCal inte ser in i framtiden - det gör den visst, men bara några timmar. Går säkert att hacka om man vill. Man måste komma ihåg att ja det är en TRIGGER inte en flytande variabel med värde. En Trigger kan bara Trigga i ett visst läge. Men om man kombinerar t.ex. GCal med en Virtuell Switch så brukar jag lösa det mesta.

I Ditt exempel så har du alltså någon form av styrvariabel för värme1 och värme2 (bil ute och bil inne) och det skall vara klart när du åker hemmifrån. Det är således inte GCal som är problemet utan din algoritm för att räkna ut hur många minuter/timmar innan ett givet klockslag som något skall påbörjas. Jämför med t.ex. ljussensor som skall tända lampa vid visst ljusinflöde. I detta fallet så skall alltså motorvärmaren starta vid ett visst tillfälle relativt din GCal - dödsenkelt i sig, kräver bara massor av parametrar, men det har ingenting att göra med GCal. Börja med att skriva en PLEG som startar vid olika kyla och tid (NOW är ett bra ord att testa på...). Sedan när det är klart är det bara att komplettera med GCAL relativ starttid.
Efter att ha diskuterat i plugin-tråden fick jag förklaringen att det inte gick att se in i framtiden utan GCal triggas i samma minut som nyckeloprdet dyker upp i kalendern.

I kalendern skriver att jag åker hemifrån 8:00. Vid -5 säger vi att det behövs två timmar för att värma upp bilen. Det borde ju vara relativt lätt att hårdkoda tid vs. temp men hur sjuttan får man in den framtida tiden från GCal? Har du nån kodsnutt att visa hade det varit toppen.
 
Du måste vända på ekvationen:

Utgå från worst-case-scenarie, dvs hur lång tid krävs det om det är -40 grader ute och i bilen. Säg 5 timmars uppvärming. Då triggar du GCal vid 03.00 alltid - dvs 5 timmar före start. Sedan har du en PLEG snurra som känner av tempereaturen som trigger vid olika nivåer för påslag. Allt löst. Dvs att tänka "jag åker 8, och backa klockan" det fungerar såklart inte. Men du vet ju värsta fallet eller hur? Utgå från den tidpunkten istället.
 
  • Gilla
gojan
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
Du måste vända på ekvationen:

Utgå från worst-case-scenarie, dvs hur lång tid krävs det om det är -40 grader ute och i bilen. Säg 5 timmars uppvärming. Då triggar du GCal vid 03.00 alltid - dvs 5 timmar före start. Sedan har du en PLEG snurra som känner av tempereaturen som trigger vid olika nivåer för påslag. Allt löst. Dvs att tänka "jag åker 8, och backa klockan" det fungerar såklart inte. Men du vet ju värsta fallet eller hur? Utgå från den tidpunkten istället.
Det innebär att kalenderentriet alltid behöver anpassas efter worst case, säg 5h. Så om jag en dag åker 09:00 lägger jag entry 04:00 och räknar sedan ut när värmaren verkligen behöver slås på. Är det så du tänker?
 
Svar ja.

I PLEG får du bygga en trigger trappa helt enkelt som triggar på kombo "uppvärmning bil true" och olika temperaturlägen som triggar.

Alltså det finns inget sätt att ens skapa en start relativt en tidpunkt baserat på en temperatur. Alltså inte ens utan GCal. Scheman triggar också på fast tid. Så du kommer inte ifrån det med mindre än worst-case-scenarie.
 
Bamsefar skrev:
Svar ja.

I PLEG får du bygga en trigger trappa helt enkelt som triggar på kombo "uppvärmning bil true" och olika temperaturlägen som triggar.

Alltså det finns inget sätt att ens skapa en start relativt en tidpunkt baserat på en temperatur. Alltså inte ens utan GCal. Scheman triggar också på fast tid. Så du kommer inte ifrån det med mindre än worst-case-scenarie.
För egen del funkar ju detta men tänker på WAF:en... ;)

När jag körde Switchking/Nexa har jag för mig att jag testade en plugin till Eventghost som kunde se när nästa kalendernyckelord dyker upp. Skulle man inte isf. kunna köra en scen varje natt, säg 03:00 som börjar beräkna start utifrån kalenderentry? Har iof. inte testat kombinationen Vera-EventGhost men tror jag sett nåt sånt.
 
dhanjel skrev:
5% på z-wave hos m.nu nu
Det blev en kraftig beställning.
Nu är Zipaboxen med tillbehör på väg :)
 
bumpar min fråga. Jag har idag mekanisk frånluft (en fläkt i skorstenen). Tänker köpa en ny vanlig köksfläkt (inte alliance) och mäta belastningen med z-wave. Därefter tänkte jag varvtalsreglera fläkten i skorstenen...Hur gör jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.