Farsan ska ge mig och min sambo ett hus och han var inne hos mäklaren för att ordna ett gåvobrev. Det skulle mäklaren ha 3000:- + moms för och farsan påstår att banken sa att han var tvungen att fixa det hos mäklaren. Det kan väl ändå inte stämma?

Man behöver inte någon mäklare för att fixa ett gåvobrev, det kan vem som helst fixa. Men ska ni få ett hus är det lite mer papper än gåvobrevet som ska till. Så troligen skulle han hjälpa till med hela "pappersexersisen".

Det enda banken behövde var ett gåvobrev enligt farsan och det skulle mäklaren ha 3000:-+moms för.

ThomasLindgren skrev:
Det enda banken behövde var ett gåvobrev enligt farsan och det skulle mäklaren ha 3000:-+moms för.
Är det en mäklarfirma som är knuten direkt till banken? Så det är helt enkelt deras samarbete om att plocka av er pengar?

Nej de har inga kopplingar.

Nu blir det kanske lite Off Topic. Men det kan finnas lite mer än själva gåvan att hantera juridiskt rätt. Om du har syskon så måste ni titta på reglerna om förtida arv. Dvs. den dag din pappa dör så kommer gåvan att anses vara ett förtida arv, och räknas av från ev. andra tillgångar som ni skall ärva.

Beroende på om avsikten är att det skall vara ett förtida arv, eller inte. Så kan man formulera gåvobrevet så att det inte skall räknas som förtida arv. Det går också att reglera i gåvobrevet om fastigheten skall vara din enskilda egendom eller ej (dvs. utan speciell skrivning så får din sambo halva fastigheten om ni separerar, jag är iofs inte tvärsäker på det när det gäller gåva, och ni är sambos. Men gifter ni er så blir halva hennes ifall den inte är enskild egendom).

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ni är väl också medvetna om att ni kommer att få betala reavinstskatt på hela husets värde när/om ni säljer.

Det är egentligen mitt hus då jag stått för allting från inköp men då jag ej hade fast inkomst så kunde jag inte stå på lånet. Ett syskon som är väl medveten om det och inte kommer bråka om det i framtiden.

hempularen skrev:
...
Beroende på om avsikten är att det skall vara ett förtida arv, eller inte. Så kan man formulera gåvobrevet så att det inte skall räknas som förtida arv. Det går också att reglera i gåvobrevet om fastigheten skall vara din enskilda egendom eller ej ...
Mycket bra påpekanden, men båda aspekterna berörs i Lawline-artikeln som jag länkade till :)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skriv ett eget gåvobrev,

X överlåter fastigheten Huset 1 med 1/1 del till Y (1/2) och Z (1/2). Ingen vederlag utgår för gåvan.

Bevittnas av två och är din pappa gift ska frugan godkänna gåvan. Gåvogivarens undertryckning bevittnas av två.

Detta räcker i normalfallet.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Här är de mallar/länkar jag använde mig av när jag skrev gåvobrev senast. Det var inga problem och enda kostnaden blev den till lantmäteriet för 825kr. Det tar ju bara en timme att skriva ihop nåt och därför behöver du inte anlita jurist för 3000kr/tim. Tänk på att de 2 vittnena inte ska vara släkt till gåvogivarna eller nån annan, samt att du får dit rätt personnummer på samtliga inblandade plus att frun skriver under också.

http://www.villaagarna.se/Global/Dokument/Kunskapsbanken/Informationsskrifter/Kopa_salja_ge_bort_fastighet/Gava-av-fastighet-2012.pdf

http://www.mallar.info/p/gavobrev_fastighet_tomtratt_bostadsratt_mall.docx.htm

Det kanske är ett värderingsintyg som egentligen efterfrågas av banken? Då låter summan rimlig.

-MH- skrev:
Det kanske är ett värderingsintyg som egentligen efterfrågas av banken? Då låter summan rimlig.
Nej endast gåvobrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.